(ویدئو + عکس) رونمایی از کیا پگاس ۲۰۲۳ وارداتی کوشا خودرو

(ویدئو + عکس) رونمایی از کیا پگاس ۲۰۲۳ وارداتی کوشا خودرو

پگاس حتی شباهت‌هایی به کیا ریو دارد، اما کیا برای ریو طراحی مدرن‌تر، پیچیده‌تر و اسپرت‌تری را در نظر گرفته است. در نمای عقب هم چیزی جز چراغ‌های ساده جدا از یکدیگر به‌چشم نمی‌خورد؛ منظره‌ای قابل انتظار از یک خودرو اقتصادی.

کد خبر : ۱۱۸۶۲۶
بازدید : ۱۲۳۹۴

سدان ساب کامپکت Kia Pegas جدید به‌زودی به دست ایرانیان می‌رسد. در ادامه شاهد مشخصات، امکانات و قیمت کیا پگاس ۲۰۲۳ وارداتی کوشا خودرو باشید.

کوشا خودرو پس از آزادسازی واردات خودرو به ایران قصد دارد چندین مدل از برند کره‌ای کیا را به کشور وارد کند. این خودرو‌ها شامل K۵، پیکانتو، سونت، سلتوس، اسپورتیج، سید، ریو و سراتو می‌شوند و اخیراً اولین محموله از این خودرو‌های وارداتی به ایران رسید. سدان ساب کامپکت جمع و جور کیا پگاس ۲۰۲۳ گزینه دیگر کوشا برای واردات به‌حساب می‌آید که با پیشرانه‌ای ۱.۴ لیتری به کشورمان راه پیدا خواهد کرد.

سدان کامپکت کوچک کیا Pegas بر پایه پلتفرم مشترکی با کیا ریو ساخته شد و ابتدا در سال ۲۰۱۷ در بازار چین به‌عرضه رسید. پس از آن، راهی کشور‌هایی نظیر آفریقای جنوبی، ویتنام، مصر، امارات متحده عربی و امثال آن‌ها شد. کشور‌های مقصد خود حکایت از این دارند که این سدان قرار نیست چیزی جز یک گزینه کاربردی مقرون به صرفه باشد.

البته با رشد روزافزون محبوبیت شاسی بلند‌ها و کراس اوور‌های فشرده، کمتر جایی برای سدان‌هایی مثل پگاس باقی مانده است. با این حال، Pegas همچنان گزینه مناسبی برای کسانی است که به‌دنبال یک خودرو مقرون به صرفه خانوادگی برای رفت و آمد‌های روزانه داخل شهرند. فراتر از آن، استقبال می‌کنند که برندی مثل کیا پشت خودروشان باشد؛ برندی که کارآیی و دوام خودرو‌های آن جای توجه دارند. حتی در گجت نیوز به این موضوع پرداخته بودیم که پگاس به‌عنوان یک سدان اقتصادی پتانسیل جانشینی پراید در بازار ایران را داشت. در ادامه به معرفی کیا پگاس می‌پردازیم.

مزایا و معایب

مزایا
طراحی نسبتاً به‌روز برای یک خودرو اقتصادی زیر ۱۵ هزار دلار، عمدتاً در نمای جلو
مصرف سوخت ۶.۱ لیتری به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر
فضای رضایت‌بخش برای سرنشینان و حمل بار در سناریو‌های روزمره

معایب
امکانات ناچیز حتی در مقایسه با نمونه‌های مشابه داخلی نظیر دنا پلاس توربو اتوماتیک و سایپا شاهین
خروجی کمتر پیشرانه نسبت به رقبای مذکور

طراحی نمای بیرونی، ابعاد و وزن پگاس بورس کالا

در نمای بیرونی، خصوصاً جلو می‌توان اثری ناچیز از سبک و سیاق جدید طراحی کیا را دید. با وجود این، کاملاً قابل قبول است که این سدان در زمینه طراحی پا را فراتر از یک خودرو اقتصادی نگذارد. جلوپنجره دماغ‌ببری مرسوم کیا، چراغ‌های متصل به جلوپنجره و منفذ‌های هوای بزرگ با شکل و شمایل نسبتاً اسپرت، شالوده نمای جلو را شکل می‌دهند.

پگاس حتی شباهت‌هایی به کیا ریو دارد، اما کیا برای ریو طراحی مدرن‌تر، پیچیده‌تر و اسپرت‌تری را در نظر گرفته است. در نمای عقب هم چیزی جز چراغ‌های ساده جدا از یکدیگر به‌چشم نمی‌خورد؛ منظره‌ای قابل انتظار از یک خودرو اقتصادی.

خودرو Pegas بورس کالا کوشا خودرو ۴۳۰۰ میلی‌متر طول، ۱۷۰۰ میلی‌متر عرض و ۱۴۶۰ میلی‌متر ارتفاع دارد. دو محور آن هم در فاصله ۲۵۷۰ میلی‌متری با یکدیگر قرار دارند و فاصله کف بدنه تا سطح زمین، ۱۵۰ میلی‌متر است. ضمن اینکه وزن این سدان در حوالی ۱۱۰۰ کیلوگرم یا ۱.۱ تن قرار می‌گیرد.

طراحی و فضای سرنشینان در کابین

«ساده و سرراست» احتمالاً بهترین توصیف کابین کیا پگاس ۲۰۲۳ وارداتی باشد. در فضای داخلی این خودرو کره‌ای، داشبوردی ساده را مشاهده می‌کنیم که در مرکز آن نمایشگر اطلاعات و سرگرمی ۷ اینچی قرار گرفته است. نقطه قوت و عامل جذابیت این نمایشگر، این است که در قالبی بیضی‌شکل به‌شکل یکپارچه با داشبورد تعبیه شده است. زیر این نمایشگر در کنسول مرکزی کنترل‌های دستی برای تنظیم دما پیدا می‌شوند. پس از آن، همان‌طور که انتظار می‌رود، صفحه آمپر آنالوگ پشت فرمان سه‌پر قرار گرفته است. پشت فرمان، دو صفحه دایره‌ای به‌همراه یک نمایشگر ال‌سی‌دی ۲.۸ اینچی در میانشان تعبیه شده‌اند.

پگاس یک سدان پایین‌تر از رده کامپکت بر شمرده می‌شود. به‌همین خاطر، نباید انتظار کابینی کاملاً جادار به‌خصوص در قسمت عقب را داشت. با وجود این، در مجموع فضای قابل قبولی را برای سرنشینان فراهم می‌کند. با جا پای ۱۰۶۲ میلی‌متری در جلو، سرنشینان این قسمت حتی تجربه راحت‌تری از سفر با این سدان کره‌ای را خواهند داشت. ضمن این، صندوق عقب Pegas با ظرفیت ۴۷۵ میلی‌متری خود به‌راحتی تامین‌کننده نیاز مشتریان برای حمل وسایل و خرید‌های عادی روزمره خواهد بود.

مشخصات فنی و مصرف سوخت

نیروی محرکه کیا پگاس ۲۰۲۳ وارداتی را یک پیشرانه ۱.۴ لیتری ۴ سیلندر خطی یورو ۴ با سیستم تزریق چندنقطه‌ای سوخت (MPI) تامین می‌کند. این پیشرانه قابلیت تولید ۹۴ اسب بخار در ۶ هزار دور بر دقیقه و گشتاور ۱۳۲ نیوتون متر در ۴ هزار دور بر دقیقه را دارد. قدرت آن هم به‌وسیله یک گیربکس اتوماتیک ۴ سرعته راهی چرخ‌های جلو می‌شود؛ به بیانی دیگر، سیستم دیفرانسیل جلو (FWD) در این خودرو به‌کار رفته است. حداکثر سرعت این سدان کره‌ای به ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و شتاب‌گیری آن از ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت به ۱۲.۲ ثانیه زمان نیاز دارد.

همچنین سیستم تعلیق جلو پگاس از نوع مک فرسون و سیستم تعلیق عقب آن از نوع محور پیچشی است. ترمز‌های دیسکی برای چهار چرخ به‌کار رفته‌اند و فرمان هم برقی یا به‌طور دقیق‌تر «برقی مبتنی بر موتور» (MDPS) محسوب می‌شود. حجم باک بنزین Pegas کوشا خودرو، ۴۳ لیتر اعلام شده و مصرف سوخت آن ۶.۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر تخمین زده شده است. دو رینگ آلیاژی و فولادی که هر دو اندازه ۱۴ اینچی دارند، در بازار حاشیه خلیج فارس برای این خودرو ساب کامپکت موجودند.

واضح است که از یک خودرو اقتصادی زیر ۱۵ هزار دلار، نباید انتظار مجموعه‌ای گسترده از امکانات ایمنی و رفاهی پیچیده را داشت. کیا پیگاس وارداتی هم از این قاعده مستثنی نیست و با امکانات و تجهیزات پایه به عرضه می‌رسد. در ادامه لیست آن‌ها را مشاهده می‌کنید:

مانیتور دید عقب با راهنمایی در پارک
ایموبیلایزر برای جلوگیری از سرقت
کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)
کنترل خودرو هنگام شروع حرکت در سر بالایی (HAC)
هشدار هنگام دنده عقب در جای پارک
سیستم ایزوفیکس برای صندلی کودک
ترمز ضد قفل (ABS)
هشدار ضد سرقت
ایربگ راننده و سرنشین جلو
توزیع الکترونیکی نیرو ترمز (EBD)
سیستم رصد باد تایر (TPMS)
ورود بدون کلید
تهویه مطبوع دستی
پورت USB
کنترل‌های سیستم صوتی رو فرمان
شیشه بالابر‌های برقی
پورت USB
اتصال بلوتوث
کروز کنترل
آینه‌های بغل برقی
دستگیره‌های کرومی درب‌ها

قیمت کیا پگاس وارداتی

سدان ساب کامپکت کیا پگاس در امارات متحده عربی با قیمت حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ دلار با ۵۰۰ میلیون تومان فروخته می‌شود. باید دید که با قیمت‌گذاری‌های عجیب و غریب در بازار ایران، آیا می‌توان همچنان Pegas وارداتی را «اقتصادی» و «مقرون به صرفه» دانست یا خیر. جای تعجبی ندارد که قیمت این خودرو جمع و جور کره‌ای عملاً میلیاردی شود. این درحالی است که در مقطع کنونی نمونه‌های داخلی شبیه به آن نظیر شاهین، ساینا، تارا (اتوماتیک) و دنا پلاس توربو اتوماتیک به‌ترتیب ۵۰۰ میلیون، ۳۰۰ میلیون، ۷۳۰ میلیون و ۷۱۰ میلیون تومان قیمت دارند.

منبع: گجت نیوز

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید