رقیب جدید دلار غیر‌رسمی

رقیب جدید دلار غیر‌رسمی

در حالی که در روز‌های ابتدایی هفته و همزمان با روز‌های برفی تهران، معاملات ارزی نیز از تب و تاب افتاده بود، با شروع معاملات در روز دوشنبه گرما به بازار ارز بازگشت و نرخ دلار از پله هشتم کانال ۴۰هزار تومانی به پله نهایی این کانال رسید.

کد خبر : ۱۱۸۶۸۴
بازدید : ۳۷۴۲

محمدرضا فرزین، رئیس کل جدید بانک مرکزی از برنامه بلندمدت جدید این نهاد در جهت کنترل معاملات ارزی رونمایی کرد. در جدید‌ترین برنامه بانک مرکزی از توسعه سیستم بازار متشکل ارزی کشور و تبدیل آن به بازار مبادله ارز و طلا سخن به میان آمده است.

بر اساس اطلاعاتی که تا کنون منتشر شده می‌توان نتیجه گرفت که بازار مبادله ارز و طلا محلی برای پاسخگویی به نیاز‌های واقعی جامعه بوده و در جهت حذف معاملات غیررسمی تلاش می‌کند. روز گذشته نیز روند نرخ شاخص ارزی در معاملات غیر‌رسمی بازار ارز تهران افزایشی بود.

در حالی که در روز‌های ابتدایی هفته و همزمان با روز‌های برفی تهران، معاملات ارزی نیز از تب و تاب افتاده بود، با شروع معاملات در روز دوشنبه گرما به بازار ارز بازگشت و نرخ دلار از پله هشتم کانال ۴۰هزار تومانی به پله نهایی این کانال رسید.

برخی از تحلیل‌گران بازار تهران بازگشت متقاضیان به معاملات ارزی را عامل این رشد قیمت می‌دانند. با رشد نرخ دلار آزاد روند قیمت سکه طلا طرح جدید نیز در بازار روز دوشنبه مثبت شد و با حدود ۹۵ هزار تومان افزایش نسبت به نرخ روز یکشنبه وارد پله چهارم کانال ۲۱ میلیون تومانی شد.

صعود دلار به پله نهایی کانال ۴۰

دیروز دوشنبه ۲۶ دی ماه روند نرخ دلار غیر‌رسمی در معاملات بازار تهران افزایشی بود. هر برگ از این اسکناس آمریکایی نخستین معاملات صبح روز گذشته خود را با حدود ۱۶۰تومان افزایش نسبت به نرخ روز یکشنبه در رقم ۴۰هزار و ۹۳۰ تومان آغاز کرد.

در صورتی که هر کانال قیمتی را به ۱۰ پله یکسان تقسیم کنیم، نرخ ارز مذکور تا پایان معاملات روز گذشته از پله دهم کانال ۴۰ هزارتومانی خارج نشد و در نهایت در رقم ۴۰ هزار و ۹۵۰ تومان به فعالیت خود پایان داد.

در روز‌های اخیر فرزین، رئیس کل نهاد بازارساز از تشکیل بازار مبادله ارز و طلا در نیمه نخست بهمن ماه خبر داد. به گفته این مقام مسوول، در نیمه اول بهمن‌ماه بازار مبادله ارز و طلا را نیز افتتاح می‌کنیم تا در این بازار بقیه نیاز‌های خدماتی-ارزی مردم تامین شود.

به سمتی حرکت می‌کنیم که تمام نیاز‌های ارزی رسمی و بانکی در بازار مبادله و سامانه نیما تامین شود. سامانه بازار متشکل ارزی کشور نیز روز گذشته در مطلبی پیرامون بازار مبادله ارز و طلا نوشت: راه‌اندازی بازار مبادله‌ای در راستای سیاست‌های فعال یا فعالانه بانک مرکزی در مدیریت تقاضای خرد در بازار ارز به ویژه در سمت معاملات نقدی یا اسکناس است. با توسعه فعالیت بازار متشکل؛ بازار مبادله‌ای جایگزین آن شده و طیف وسیعی از نیاز‌های ارزی افراد جامعه که مشتمل بر ۴۰ ردیف مختلف است، در بازار مبادله‌ای ارز تامین خواهد شود.

به این ترتیب می‌توان نتیجه گرفت که بازار مبادله ارز و طلا مدل توسعه یافته بازار متشکل ارزی کشور بوده که در راستای پوشش معاملات خرد تلاش می‌کند. اما به عقیده برخی از تحلیل‌گران در صورت افزوده شدن نرخی جدید به نرخ‌های حال حاضر بازار، فضای ارزی کشور پیچیده‌تر شده و گشایشی در زمینه کاهش معاملات غیر‌رسمی صورت نخواهد گرفت.

منبع: دنیای اقتصاد

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید