سه سکوی طلایی بازار‌ها

سه سکوی طلایی بازار‌ها

در واپسین روز‌های ماه نخست زمستان ۱۴۰۱ سکه طلا ربع بهار آزادی به عنوان قهرمان رالی ۱۰ ماهه بازار‌ها معرفی شد. بررسی‌های به‌عمل آمده از روند معاملات شاخص‌های مهم سرمایه‌گذاری نشان می‌دهد که هر قطعه ربع سکه طلا از ابتدای معاملات سال جاری تاکنون با حدود ۲/ ۱۲۷ درصد رشد، بیشترین شاخص بازدهی ۱۰ ماهه را نسبت به نرخ سکه طلا، دلار، گرم طلا ۱۸ عیار و شاخص کل بازار سهام را از آن خود کرده و دارندگان این قطع از فلز زرد بیشترین سود ممکن را از معاملات ۱۰ ماه اخیر برده‌اند.

کد خبر : ۱۱۹۱۸۳
بازدید : ۳۴۰۶

در رالی ۱۰ماهه بازدهی بازارها، هر سه سکوی اول طلایی شدند؛ «ربع سکه»، «سکه کامل طرح جدید» و «طلای ۱۸عیار» در میان شاخص‌ها، بیشترین بازدهی را کسب کردند. به نظر می‌رسد دو نیروی افزایش قیمت دلار و رشد طلای جهانی در این بازه زمانی، باعث شده است که هر سه سکوی اول بازدهی بازارها، طلایی شوند.

نکته قابل توجه این است که در مقیاس ماهانه کمی شرایط تغییر کرده و شاخص کل بورس تهران توانسته است خود را به جمع سه بازار اول برساند. این سومین روند نامتوالی است که شاخص بازار سرمایه بازدهی بیشتری از دلار داشته و پیش‌تر در ماه فروردین و مردادماه، سرمایه‌گذاری در بورس عایدی بیشتری نسبت به دلار برای سرمایه‌گذاران داشته است.

سه سکوی طلایی بازار‌ها

نکته دیگر اینکه در دی ماه میزان بازدهی ربع سکه ۵/ ۶درصد بوده که از بازار سرمایه و بازار دلار نیز کمتر شده است. در هفته‌های اخیر عرضه ربع سکه از سوی بانک مرکزی باعث کاهش حباب ربع شده، اما حتی این سیاست، باعث از دست رفتن سکوی اول بازدهی ۱۰ماه نشده است.

در واپسین روز‌های ماه نخست زمستان ۱۴۰۱ سکه طلا ربع بهار آزادی به عنوان قهرمان رالی ۱۰ ماهه بازار‌ها معرفی شد. بررسی‌های به‌عمل آمده از روند معاملات شاخص‌های مهم سرمایه‌گذاری نشان می‌دهد که هر قطعه ربع سکه طلا از ابتدای معاملات سال جاری تاکنون با حدود ۲/ ۱۲۷ درصد رشد، بیشترین شاخص بازدهی ۱۰ ماهه را نسبت به نرخ سکه طلا، دلار، گرم طلا ۱۸ عیار و شاخص کل بازار سهام را از آن خود کرده و دارندگان این قطع از فلز زرد بیشترین سود ممکن را از معاملات ۱۰ ماه اخیر برده‌اند.

بر اساس محاسبات نرخ سکه طلا طرح جدید نیز با حدود ۷/ ۹۲ درصد رشد در رتبه دوم این رالی قرار گرفته است. نکته جالب توجه این است که رتبه سوم از آن نرخ شاخص بازار ارز نبوده و هر گرم طلای ۱۸ عیار با ۴/ ۶۵ درصد رشد مدال برنز را از آن خود کرده است. کارشناسان بازار تهران مهم‌ترین عامل افزایش نرخ‌ها در ۱۰ ماه نخست سال جاری را افزایش سطح انتظارات تورمی می‌دانند.

با از میان رفتن سیگنال‌های مثبت در زمینه نشست‌های هسته‌ای وین و افزایش نرخ شاخص‌های اقتصادی مانند تورم، تمایل افراد نسبت به خرید دارایی‌های امن مانند سکه طلا افزایش یافته و در راستای این افزایش تقاضا رشد نرخ‌ها نیز سرعت بیشتری گرفته است.

یکه‌تازی خانواده فلز زرد در ۱۴۰۱

با اتمام نخستین ماه فصل آخر سال نرخ رشد شاخص‌های سرمایه‌گذاری در بازار کشور بررسی شد. بر اساس بررسی‌های به‌عمل آمده ربع سکه طلا، سکه طلا طرح جدید و هر گرم طلا ۱۸ عیار به ترتیب با ۲/ ۱۲۷، ۷/ ۹۲ و ۴/ ۶۵ درصد رشد بیشترین شاخص‌های بازدهی ۱۰ ماهه را ثبت کردند.

هر برگ اسکناس دلار نیز در پایان معاملات دی ماه حدود ۸/ ۶۳ درصد رشد در رتبه چهارم قرار گرفت. گفتنی است که شاخص کل بازار سهام نیز در ۱۰ ماه گذشته ۵/ ۲۳ درصد رشد کرد. به صورت کلی افزایش سطح انتظارات تورمی را می‌توان عامل مهمی در جهت رشد نرخ‌ها در ۱۰ ماه اخیر دانست.

روند نامطلوب مذاکرات هسته‌ای وین انتظارات مثبت نسبت به افزایش تجارت خارجی و بهبود تراز تجاری کشور را کم‌رنگ کرد. از سوی دیگر افزایش نرخ تورم کشور نیز به افزایش تمایل افراد نسبت به حفظ ارزش دارایی‌های خود دامن زد و سبب وجود مازاد تقاضا در اکثریت روز‌های بازار در ۱۰ ماه اخیر شد.

گفتنی است که نرخ بازدهی بازار مسکن نیز تا پایان روز‌های دی ماه در رقمی معادل ۴۲ درصد ثبت شد که نشانگر پیروزی معامله‌گران خانواده فلز زرد نسبت به دیگر معامله‌گران در سال ۱۴۰۱ است.

تغییر جایگاه ربع سکه در دی ماه

علاوه بر بررسی رقابت شاخص‌های سرمایه‌گذاری در ۱۰ ماه نخست سال، روند معاملات کالا‌های مذکور در دی ماه نیز بررسی شد که حاکی از صدرنشینی نرخ سکه طلا طرح جدید در رالی ماه نخست زمستان است. عمده رشد نرخ ربع سکه در معاملات انتهای پاییز صورت گرفت و در نخستین ماه زمستان کالای مذکور تنها ۴/ ۶ درصد رشد داشت.

اما هر قطعه سکه طلا طرح جدید که در پایان معاملات آذر ماه در رقم ۱۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به فعالیت خود پایان داده بود در روز‌های پایانی دی ماه وارد کانال ۲۳ میلیون تومانی شد و در بازه ۳۰ روزه ۴/ ۲۶ درصد رشد کرد. رتبه دوم شاخص‌ها در دی ماه نیز از آن گرم طلا ۱۸ عیار بوده که در بازه یک ماهه ۱/ ۱۵ درصد بازدهی را ثبت کرده است.

به عقیده تحلیلگران، افزایش نرخ اونس طلای جهانی در کنار مبحث انتظارات تورمی سوخت بیشتری به بازار فلز زرد وارد کرده تا زمینه‌ساز ۲‌میلیون تومانی شدن نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار شود. در نهایت شاخص کل بورس نیز در طی معاملات دی ماه با حدود ۱۳ درصد رشد نسبت به نرخ روز‌های پایانی آذر ماه در جایگاه سوم رالی دی ماه قرار گرفت.

بازار سبز در روز‌های پایانی ماه سرد

در روز‌های پایانی هفته گذشته نرخ شاخص ارزی در معاملات غیر‌رسمی بازار تهران افزایش چشم‌گیری داشت. هر برگ از این اسکناس آمریکایی در معاملات انتهایی چهارشنبه ۲۸ دی ماه در پله‌های نخست کانال ۴۲ هزار تومانی فعالیت خود را پایان داد، اما با انتشار برخی اخبار نگران‌کننده در زمینه افزایش تحریم نهاد‌های داخلی توسط کشور‌های اروپایی، دست خریداران در بازار بالا رفت و در پایان معاملات نقدی روز پنج‌شنبه نرخ ارز مذکور به سطوح ابتدایی کانال قیمتی ۴۳ هزار تومانی رسید.

گفتنی است که فعالان بازار کانال ۴۳ هزار تومانی را به عنوان کانال تاریخی شاخص ارزی می‌دانند، چرا که قله قیمتی این ارز در کانال ۴۳ و در رقم ۴۳ هزار و ۳۳۰ تومان بوده است.

منبع: دنیای اقتصاد

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید