یک دانشجو ChatGPT را شکست داد

یک دانشجو ChatGPT را شکست داد

ادوارد تیان، دانشجوی ۲۲ ساله مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه پرینستون، اپلیکیشنی به نام GPTZero ایجاد کرده است که تشخیص می‌دهد یک متن توسط ChatGPT نوشته شده است یا خیر. آوازه ربات نویسنده و گفتگوگر ChatGPT در ماه‌های اخیر به دلیل توانایی در خلاصه‌نویسی و تولید مقاله پژوهشی در یک چشم به هم زدن و همچنین تعداد زیادی برنامه‌های کاربردی جذاب دیگر، در سراسر جهان پیچیده است.

کد خبر : ۱۱۹۳۶۴
بازدید : ۶۴۳۶

یک دانشجوی دانشگاه «پرینستون» اپلیکیشنی ساخته است که تشخیص می‌دهد یک مقاله توسط ربات هوش مصنوعی ChatGPT نوشته شده است یا انسان.

به نقل از ان‌پی‌آر، به نظر می‌رسد معلمان و استادان ابزار جدید و با ارزشی در برابر مشکل تقلب و سرقت ادبی توسط هوش مصنوعی در اختیار دارند.

ادوارد تیان، دانشجوی ۲۲ ساله مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه پرینستون، اپلیکیشنی به نام GPTZero ایجاد کرده است که تشخیص می‌دهد یک متن توسط ChatGPT نوشته شده است یا خیر.

آوازه ربات نویسنده و گفتگوگر ChatGPT در ماه‌های اخیر به دلیل توانایی در خلاصه‌نویسی و تولید مقاله پژوهشی در یک چشم به هم زدن و همچنین تعداد زیادی برنامه‌های کاربردی جذاب دیگر، در سراسر جهان پیچیده است.

اما اکنون معلمان و استادان می‌توانند از برنامه جدید توسعه یافته توسط این دانشجوی دانشگاه پرینستون برای مقابله با افزایش محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی استفاده کنند.

GPTZero؛ ابزار جدیدی که برای مبارزه با سرقت ادبی هوش مصنوعی طراحی شده است

ادوارد تیان دانشجوی رشته علوم کامپیوتر در دانشگاه پرینستون، بخش زیادی از تعطیلات زمستانی خود را صرف توسعه نرم افزاری کرد که GPTZero نام گرفته است. به گفته این دانشجو، این نرم افزار قادر است به شکل سریع و کارآمد، رمزگشایی کند که آیا یک مقاله توسط یک انسان نوشته شده است یا توسط ربات ChatGPT.

ادوارد تیان که در زمینه روزنامه‌نگاری نیز فعالیت می‌کند، می‌گوید که انگیزه ایجاد ربات خود را برای مبارزه با مشکل فزاینده سرقت ادبی هوش مصنوعی پیدا کرده است.

وی در یک توییت نوشت: هیجان‌های زیادی در مورد ChatGPT به وجود آمده است و همه سوال می‌کنند آیا این مقاله توسط هوش مصنوعی نوشته شده است؟ به نظرم ما به عنوان انسان شایسته دانستن آن هستیم!

تیان می‌گوید، طی یک هفته اخیر پس از راه‌اندازی GPTZero تاکنون ۳۰ هزار نفر آن را امتحان کرده‌اند. وی همچنین گفته است که بسیاری از استادان با او تماس گرفته‌اند تا تجربیات مثبت خود را با GPTZero به او بگویند.

GPTZero چگونه دست هوش مصنوعی را رو می‌کند؟

نرم افزار GPTZero با مجموعه داده‌های مشابه با ChatGPT آموزش داده شده است، به این معنی که می‌تواند پیچیدگی قیاسی و تطبیقی یک متن را اندازه‌گیری کند؛ بنابراین اگر متنی برای ربات GPTZero آشنا باشد، به احتمال زیاد توسط هوش مصنوعی تولید شده است.

روش خوانش دیگری که GPTZero انجام می‌دهد burstiness نام دارد. این ویژگی به تنوع در طول جمله و چندین عامل دیگر اشاره دارد. در حالی که انسان‌ها تمایل به نوشتن با رعایت تنوع دارند، متون تولید شده توسط هوش مصنوعی اغلب یکنواخت‌تر هستند.

تیان ویدئو‌هایی نمایشی را به اشتراک گذاشته است که در آن‌ها از GPTZero برای تجزیه و تحلیل یک گزارش منتشر شده در هفته نامه نیویورکر در کنار مقاله‌ای که ChatGPT آگاهانه نوشته بود، استفاده کرد و GPTZero با موفقیت توانست متن نوشته شده با هوش مصنوعی را از گزارش نیویورکر تشخیص دهد.

اگرچه کار ادوارد تیان پتانسیل زیادی برای کمک به آموزگاران برای گرفتن مچ دانش‌آموزان متقلب دارد، اما ۱۰۰ درصد بی‌خطا نیست. شایان ذکر است که اخیراً یک هنرمند به دلیل متهم شدن به استفاده از هوش مصنوعی به طور ناعادلانه از شرکت در یک رویداد محروم شد.

با این حال، تیان کار خود را آغازی برای تلاش به منظور افزایش شفافیت هوش مصنوعی می‌داند. او در توییتر نوشت: برای مدت طولانی، هوش مصنوعی جعبه سیاهی بوده است که ما واقعا نمی‌دانستیم درون آن چه می‌گذرد و من با GPTZero می‌خواستم شروع به مبارزه با آن کنم.

البته ChatGPT به هیچ وجه ابزار بدی نیست. شرکت توسعه‌دهنده این ربات نویسنده و گفتگوگر به نام OpenAI، اخیراً تعهد خود را برای جلوگیری از سرقت ادبی توسط هوش مصنوعی و سایر استفاده‌های غیراخلاقی از فناوری خود اعلام کرده است.

ChatGPT چیست و چگونه عمل می‌کند؟

شرکت OpenAI یک شرکت پژوهشی غیرانتفاعی در زمینه هوش مصنوعی است که هدف آن توسعه «هوش مصنوعی بی‌ضرر» (friendly AI) برای خدمت به بشریت است.

از زمانی که شرکت اوپن‌ای‌آی (Open AI) با بنیانگذاری «ایلان ماسک» ربات مشهور ChatGPT خود را در ماه نوامبر ۲۰۲۲ معرفی کرد، این ابزار هوش مصنوعی حسابی جنجال به پا کرده است، چرا که توانایی‌های فوق‌العاده‌ای از نوشتن گزارش خبری و مقاله گرفته تا گفتگو با انسان‌ها به مانند یک انسان واقعی و تسلط بر حوزه‌های مختلفی از دانش از خود نشان داده و در کمتر از یک هفته از یک میلیون کاربر عبور کرد.

ربات ChatGPT یک ربات مخصوص گفتگو یا چت است که بر روی خانواده مدل‌های زبان بزرگ ساخته شده و با تکنیک‌های یادگیری نظارت شده و تقویتی به خوبی تنظیم شده است.

این ربات در دسامبر ۲۰۲۲ با نظرات مثبتی مواجه شد و به عنوان مثال نیویورک تایمز آن را «بهترین ربات چت هوش مصنوعی که تا به حال برای عموم معرفی شده» نامید و گاردین نیز گفته است که می‌تواند متنی با جزئیات چشمگیر و مانند انسان تولید کند.

یکی از ویژگی‌های کلیدی ChatGPT توانایی آن در ایجاد پاسخ‌های متنی انسان‌مانند به درخواست‌ها است. این باعث می‌شود که برای طیف گسترده‌ای از برنامه‌ها مانند ایجاد ربات‌های چت برای ارائه خدمات به مشتری، ایجاد پاسخ به سؤالات در انجمن‌های آنلاین یا حتی ایجاد محتوای شخصی‌سازی‌شده برای پست‌های رسانه‌های اجتماعی مفید باشد.

این ربات می‌تواند برای کار‌های پردازش زبان طبیعی مانند تولید متن و ترجمه زبان استفاده شود و با مدل GPT-۳.۵ آموزش دیده است که یکی از بزرگترین و پیشرفته‌ترین مدل‌های زبان موجود در حال حاضر است.

ChatGPT این کار را با استفاده از آنچه از مقدار حیرت آوری از متون موجود در اینترنت به دست می‌آورد، با راهنمایی دقیق متخصصان انسانی انجام می‌دهد. میلیون‌ها نفر در هفته‌های اخیر سؤالاتی از ChatGPT پرسیده‌اند و این ربات تمام تلاش خود را برای پاسخ دادن به کار می‌گیرد، مگر اینکه بداند نمی‌تواند. پاسخ‌های آن با اعتماد به نفس بالا و روان ارائه می‌شوند، حتی اگر گاهی اوقات به طرز شگفت‌انگیزی اشتباه باشند.

هوش مصنوعی که در این زمینه به عنوان یک مدل زبان بزرگ یا LLM شناخته می‌شود، از صد‌ها میلیارد کلمه در قالب کتاب، گفتگو و مقاله‌های وب تغذیه می‌کند و از آن‌ها مدلی را بر اساس احتمال آماری از کلمات و جملات می‌سازد. نحوه کار این ربات کمی شبیه به پیشگویی متن در قسمت نوشتن پیام در گوشی‌های هوشمند است، اما به شدت توسعه یافته است و به آن اجازه می‌دهد تا به جای کلمات واحد، پاسخ‌های کامل تولید کند.

اخیرا خبر‌هایی منتشر شده است مبنی بر این که شرکت مایکروسافت که از سرمایه‌گذاران برای توسعه ChatGPT است، به دنبال استفاده از این فناوری برای تقویت موتور جستجوی خود موسوم به Bing و شکستن سلطه موتور جستجوی گوگل است.

منبع: ایسنا

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید