(تصاویر) ۹ مورد از عجیب‌ترین مار‌های جهان که شما را شگفت‌زده می‌کنند!

(تصاویر) ۹ مورد از عجیب‌ترین مار‌های جهان که شما را شگفت‌زده می‌کنند!

مار‌های پرنده که بومی جنوب شرقی آسیا هستند، برای عضویت در دسته مار‌های عجیب و غریب به ظاهر خود متکی نیستند و در عوض از قدرت پرواز بهره می‌برند. این مار‌ها قادر هستند که در فواصل خیره کننده به اندازه ۳۰۰ فوت (۱۰۰ متر) در هوا پرواز کنند.  

کد خبر : ۱۱۹۴۰۲
بازدید : ۱۵۳۹۰۲

فرادید | مار‌ها ذهن ما را تسخیر می‌کنند و در اساطیر ما حضور پر رنگی دارند. علاوه بر این اگر در جزئیات زندگی هم نگاهی بیندازید می‌بینید که حتی مار‌ها در استعاره‌های زبانی روزمره ما نیز حضور دارند. مثلا فکر کنید ضرب المثل «مار از پونه بدش میاد در خونش سبز میشه» چه اندازه به ما کمک می‌کند تا منظورمان را به دیگران منتقل کنیم. به نظر می‌رسد که این شیفتگی عمومی بر اثر خطری باشد که این خزنده می‌تواند برای هر موجود زنده‌ای ایجاد کند و یا حرکت عجیب این خزنده آن هم بدون اندام حرکتی.

به گزارش فرادید، مار‌ها گونه‌های مختلفی دارند و بخشی از آن‌ها سمی نیستند، اما در عین حال می‌توانند مرگبار باشند، از جمله آن‌ها می‌توان به مار پیتون اشاره کرد. در این میان گونه‌های دیگری هم از مار‌ها وجود دارند که زائده‌های عجیبی روی بدن شان دارند که آن‌ها را منحصر به فرد کرده است. برخی هم توانایی عجیبی همچون پرواز دارند.

در این مطلب ۹ مار عجیب معرفی می‌شود که روی زمین و زیر آب زندگی می‌کنند و از آن‌ها به عنوان عجیب‌ترین و منحصر به فردترین مار‌های جهان نام برده می‌شود.

(تصاویر) ۹ مورد از عجیب‌ترین مار‌های جهان را بشناسید

مار بینی برگی مالاگاسی

مار بینی برگی مالاگاسی (Langaha Madagascariensis) زائده بینی عجیبی دارد که در نر‌ها نوک تیز و در ماده‌ها مانند برگ است. این مار‌های درختی سمی در ماداگاسکار و در میان درختان استراحت می‌کنند و پوزه‌هایشان از شاخه‌ها آویزان است و شبیه درخت انگور است.

این مار یک استتارکننده حرفه‌ای و معمولا از استتار خود برای کمین کردن برای مارمولک درختی استفاده می‌کند. البته محققان کاملاً مطمئن نیستند که آیا پوزه برای استتار مار بینی برگی از شکارچیان دیگر کاربرد دارد یا به عنوان طعمه عمل می‌کند یا اینکه شکل پوزه هدف دیگری دارد.

(تصاویر) ۹ مورد از عجیب‌ترین مار‌های جهان را بشناسید

مار پرنده

مار‌های پرنده که بومی جنوب شرقی آسیا هستند، برای عضویت در دسته مار‌های عجیب و غریب به ظاهر خود متکی نیستند و در عوض از قدرت پرواز بهره می‌برند. این مار‌ها قادر هستند که در فواصل خیره کننده به اندازه ۳۰۰ فوت (۱۰۰ متر) در هوا پرواز کنند.

آن‌ها برای پرواز کردن از شاخه‌های درخت استفاده می‌کنند و از آن نقطه شروع به پریدن می‌کنند. آن‌ها در حالی که در هوا هستند، دنده‌های خود را باز می‌کنند و شکم خود را از باد خالی می‌کنند تا آیرودینامیک بهتری ایجاد کنند و پهن‌تر و مقعرتر شوند.

در طول پرواز، مار از سمتی به سمت دیگر و کمی بالا و پایین می‌جهد. این حرکت به مار کمک می‌کند تا در هوا بماند و بچرخد.

هنوز این مسئله برای محققان ناشناخته است که چرا این مار‌ها پرواز می‌کنند، اما دانشمندان فکر می‌کنند که برای فرار از شکارچیان و حرکت از درختی به درخت دیگر بدون پایین آمدن به سطح زمین است. جالب است بدانید که آن‌ها تنها مهره داران بدون اندام پروازی هستند که این مهارت را دارند.

(تصاویر) ۹ مورد از عجیب‌ترین مار‌های جهان را بشناسید

افعی شاخدار بیابانی

افعی‌های شاخدار صحرایی که بومی شمال آفریقا و خاورمیانه است. شاخ‌های این مار‌ها که از نوع فلس‌های اصلاح‌شده و جمع‌شونده هستند به آن‌ها اجازه می‌دهد تا به راحتی دهلیزی در زمین ایجاد کنند.

دانشمندان در مورد هدف شاخ‌ها مطمئن نیستند، اما ممکن است شاخ‌ها به جلوگیری از تجمع شن در اطراف چشم کمک کند. این مار‌ها معمولا کوچک هستند و طول آن‌ها بیش از دو فوت نیست. طبق داده‌ها تاریخی؛ افعی شاخدار بیابانی ممکن است حتی در مرگ کلئوپاترا، آخرین فرعون مصر نقش داشته باشند. جالب‌تر اینکه مار شاخدار بیابانی در زبان هیروگلیف برای صدای حرف F به تصویر کشیده می‌شد.

(تصاویر) ۹ مورد از عجیب‌ترین مار‌های جهان را بشناسید

مار شاخکدار

این مار آبزی که بومی آسیای جنوب شرقی است، تنها گونه‌ای در جهان است که دو شاخک روی پوزه خود دارد. این شاخک‌ها اندام‌های حسی هستند که به آن‌ها کمک می‌کنند تا در تاریکی شالیزارها، رودخانه‌ها و دریاچه‌هایی که آن‌ها را خانه می‌نامند، ببینند.

آن‌ها همچنین از شاخک‌ها به عنوان طعمه‌ای برای ماهی‌ها استفاده می‌کنند. علاوه بر پوزه غیرمعمول، دم آن‌ها تیغه دار است و مار از آن برای لنگر انداختن خود به گیاهان آبزی استفاده می‌کند. شاید به همین دلیل است که مار شاخکدار بسیار شبیه به اسب دریایی به نظر می‌رسد.

همچنین مار شاخکدار می‌تواند هنگام حضور یک شکارچی کاملاً سفت شود و این گونه به نظر برسد که شاخه‌ای خیس شده در آب است.

(تصاویر) ۹ مورد از عجیب‌ترین مار‌های جهان را بشناسید

مار باربادوس؛ کوچک‌ترین مار دنیا

این مار بومی جزیره کارائیب باربادوس است و به عنوان کوچکترین گونه مار در جهان شناخته می‌شود. باربادوس تنها ۴ اینچ طول دارد و عرض آن تقریباً به اندازه رشته اسپاگت است. همین مسئله باعث می‌شود تا شبیه کرم خاکی به نظر برسد که که از میان علف‌ها یا زیر سنگ می‌خزد.

این مار‌ها به قدری کوچک هستند که تخم‌های آن‌ها نسبت به اندازه بدن مادر، بزرگ است، همچنین اندازه جوجه‌ها به اندازه نیمی از بدن یک بزرگسال است. محققان می‌گویند که اگر بچه‌ها خیلی کوچکتر بودند، غذایی برای مصرف آن‌ها وجود نداشت.

غذای مورد علاقه این مار موریانه و لارو مورچه است.

مار باربادوس توسط IUCN به عنوان گونه در معرض خطر انقراض فهرست شده است. طبق اعلام، IUCN جنگل زدایی تهدید اصلی این گونه است.

(تصاویر) ۹ مورد از عجیب‌ترین مار‌های جهان را بشناسید

مار دم سپری رنگین کمانی

مار دم سپری رنگین کمانی که در کوه‌های هند پیدا می‌شود، ممکن است رنگارنگ‌ترین مار دنیا باشد. گاهی اوقات به عنوان مار سیاه خاکی دو خط شناخته می‌شود و یکی از ناشناخته‌ترین مار‌های جهان به شمار می‌رود، زیرا تنها سه نمونه از آن تاکنون شناسایی شده است.

در مورد اجزای رنگی این مار نیز، یک نوار زرد درخشان پشت و شکم کمانی رنگ آن را جدا می‌کند. کارشناسان می‌گویند که شکل فلس باعث ایجاد رنگین کمان روی پوست مار می‌شود و همچنین به تمیز نگه داشتن مار و کاهش اصطکاک در عین درخشش کمک می‌کند.

این مار توسط IUCN به عنوان آسیب پذیر فهرست شده است و اطلاعات کمی در مورد این گونه وجود دارد.

(تصاویر) ۹ مورد از عجیب‌ترین مار‌های جهان را بشناسید

مار حلزون خوار ایوازاکی

احتمالاً می‌توانید حدس بزنید که این مار چه می‌خورد، اما باید بدانید که این شکارچی حرفه ای‌تر از آن چیزی است که از نامش پیداست. نه تنها فقط حلزون‌های معمول را می‌خورد، بلکه به دلیل داشتن آرواره‌های نامتقارن بسیار غیرمعمول، قادر است حلزون‌هایی با پوسته راستگرد (کلاف دار در جهت عقربه‌های ساعت) را هم بکشد و بخورد؛ هرچند انطباق افراطی محدودیت‌هایی دارد.

در این رابطه دانشمندان دریافتند که حلزون‌ها در مناطقی که دارای مار‌های حلزون خوار هستند، برای محافظت از خود به احتمال زیاد در مورد زمان پوسته‌های پیچ خورده در خلاف جهت عقربه‌های ساعت پیدا کرده اند.

(تصاویر) ۹ مورد از عجیب‌ترین مار‌های جهان را بشناسید

مار هوگنوس شرقی

به غیر از پوزه خوک‌مانند واژگونش که برای حفاری در خاک‌های شنی استفاده می‌شود، این مار چندان عجیب به نظر نمی‌رسد؛ البته تا زمانی که تهدید نشود. در لحظه تهدید مار هوگنوس می‌تواند گردنش را صاف کند تا شبیه مار کبری شود و به مهاجمان ضربه بزند، اما ضربه‌هایش چندان کاری نیست. جالب اینجاست که این مار توان گاز گرفتن ندارد و تنها از ضربه سر خود استفاده می‌کند.

البته وقتی این استراتژی برای دفع تهدید‌ها جواب نمی‌دهد، مار روی پشتش می‌غلتد و خودش را به مردن می‌زند، سپس بوی بدی از خود ساطع می‌کند و زبانش را از دهانش آویزان می‌کند.

(تصاویر) ۹ مورد از عجیب‌ترین مار‌های جهان را بشناسید
مار افعی دم عنکبوتی

این افعی که بومی غرب ایران است یکی از غیرمعمول‌ترین دم‌ها را در دنیای مار‌ها دارد که او را شبیه عنکبوت می‌کند. البته هدف این دم عنکبوتی شکل این نیست که مار را بسیار ترسناک جلوه دهد، بلکه هدف این است که به عنوان یک فریب عمل کند. رنگ افعی به آن اجازه می‌دهد تا با صحرای صخره‌ای که در آن زندگی می‌کند ترکیب شود. سپس زائده دم را تکان می‌دهد تا شبیه حرکت عنکبوت پرندگان را جذب خود کند. وقتی پرنده‌ای نزدیک می‌شود، مار به سرعت عمل می‌کند و پرنده را به کام مرگ می‌برد.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید