(ویدئو) با میرزاعبدلله؛ پدر موسیقی ایرانی آشنا شوید!

(ویدئو) با میرزاعبدلله؛ پدر موسیقی ایرانی آشنا شوید!

بیش از یک قرن از درگذشت میرزاعبدلله پدر موسیقی ایرانی می‌گذرد، اما همچنان ردیف او مهم‌ترین مرجع برای فراگیری ردیف نزد موسیقی‌دانان ایران و قدیمی‌ترین ردیفی است که هنوز برای آموزش به کار گرفته می‌شود.

کد خبر : ۱۱۹۴۶۲
بازدید : ۳۷۱۱

سحر طاعتی | ردیف در موسیقی ایرانی اصلی‌ترین نقش را در سیستم آموزشی و حفظ و اشاعه این موسیقی داشته و دارد البته که نقش اش برای یادگیری موسیقی است نه اجرا و میرزا عبدلله که تنها دغدغه اش انتقال موسیقی درست به نسل‌های بعدی بود توانست به کمک سه تن از شاگردانش یعنی میرزا نصیر، فرصت شیرازی و مهدی‌قلی هدایت طی هفت سال نت‌نویسی ردیف را انجام دهد.

میرزا عبدلله در سال ۱۲۲۲ متولد شد و از کودکی اولین نغمه‌های موسیقی را از پدرش علی اکبر خان فراهانی نوازنده مشهور تار زمان خودش و برادر بزرگترش میرزا حسن فرا گرفت و به برجسته‌ترین نوازنده تار و سه تار بدل شد، اما شهرت او تنها در نوازندگی اش نبوده و نیست بلکه موسیقی ایران تمامیت خودش را مدیون زحمات این مرد است.

کلاس درس او با سایر استادان زمانه اش متفاوت بود. چرا که او همیشه از حسادت‌های استادان زمان خودش رنج برده بود و همین مسئله باعث شده بود آنچه در گوش و ذهنش داشت را تمام و کمال در اختیار شاگردانش قرار دهد تا میراث گذشته موسیقی ایران به دست فراموشی سپرده نشود. البته میرزا تنها آموختن موسیقی به شاگردانش را راه نجات موسیقی ایرانی و عدم فراموشی اش نمی‌دانست بلکه با تلاش‌های بیشتر و با گرداوری گوشه‌ها و نغمه‌های ایرانی هفت دستگاه موسیقی ایرانی را جمع آوری کرد و ثبت ردیف موسیقی ایرانی را به نام خودش زد.

بیش از یک قرن از درگذشت میرزاعبدلله پدر موسیقی ایرانی می‌گذرد، اما همچنان ردیف او مهم‌ترین مرجع برای فراگیری ردیف نزد موسیقی‌دانان ایران و قدیمی‌ترین ردیفی است که هنوز برای آموزش چه در دانشگاه‌ها و چه در آموزشگاه‌های موسیقی به کار گرفته می‌شود.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید