(ویدیو) تصاویری دیدنی از یک ماهی مرکب غول‌پیکر کمیاب

(ویدیو) تصاویری دیدنی از یک ماهی مرکب غول‌پیکر کمیاب

ماهی مرکب غول‌پیکر معمولاً در اعماق اقیانوس زندگی می‌کند و به همین دلیل، مطالعه درباره آن‌ها امری دشوار است. درحقیقت اکثر اطلاعاتی که دانشمندان از این موجودات دارند، طبق مطالعه روی لاشه‌هایی است که در سواحل پیدا شده و یا در تور‌های ماهیگیری گیرافتاده‌اند.

کد خبر : ۱۱۹۴۸۷
بازدید : ۱۰۴۰۳

گروهی از غواصان در سواحل شهر تویوکا استان هیوگو ژاپن ویدیویی از تجربه روبه‌روشدن با یک ماهی مرکب غول پیکر به اندازه ۲.۵ متر را به اشتراک گذاشته‌اند که به‌ندرت توسط انسان‌ها به‌صورت زنده دیده می‌شود.

«یوسوکه تاناکا» که همراه با همسرش در شهر تویوکا، ژاپن شرکت Dive Resort T-Style را اداره می‌کند، در ۶ ژانویه و زمانی که یک ناخدای محلی با او تماس گرفت و گفت که یک ماهی مرکب بزرگ درحال شناکردن در نزدیکی سطح ساحل است، این فرصت را پیدا کرد. تاناکا در وبلاگ خود توضیح می‌دهد که با عجله به‌سمت این ماهی مرکب رفت و با یکی از مرموزترین موجودات اقیانوس مواجه شد.


تاناکی در ایمیلی به Live Science توضیح می‌دهد که برای اولین‌بار با یک ماهی مرکب غول‌پیکر (Architeuthis dux) مواجه شده است. «سارا مک‌آنولتی»، زیست‌شناس ماهی مرکب درباره ویدیو توضیح می‌دهد:

«با نگاه‌کردن به پوست این ماهی مرکب متوجه می‌شویم که به پایان عمر خود نزدیک می‌شود. یک ماهی مرکب غول‌پیکر سالم باید پوستی صاف و براق داشته و کمی قرمز باشد. این موجود بیچاره، این مرحله را نیز رد کرده است.»

ماهی مرکب غول‌پیکر معمولاً در اعماق اقیانوس زندگی می‌کند و به همین دلیل، مطالعه درباره آن‌ها امری دشوار است. درحقیقت اکثر اطلاعاتی که دانشمندان از این موجودات دارند، طبق مطالعه روی لاشه‌هایی است که در سواحل پیدا شده و یا در تور‌های ماهیگیری گیرافتاده‌اند. طبق توضیحات مؤسسه Smithsonian، آن‌ها می‌توانند تا ۱۲ تا ۱۴ متر رشد کنند و فقط حدود پنج سال عمر می‌کنند. ماهیت کمیاب آن‌ها باعث شده است تا اطلاعات کمی در مورد زندگی روزمره یا عادات آن‌ها وجود داشته باشد و دانشمندان با بررسی روده آن‌ها متوجه شده‌اند که ماهی‌ها و سایر ماهیان مرکب را می‌خورند.

همچنین آن‌ها اغلب در معده نهنگ‌های عنبر یافت می‌شوند که نشان می‌دهد فقط شکارچی نیستند، بلکه شکار هم می‌شوند.

هرچند تاکنون ویدیو‌های بسیار کمی از یک ماهی مرکب غول‌پیکر زنده منتشر شده‌اند و انسان‌های بسیار کمی فرصت شناکردن در کنار این موجودات ترسناک را داشته‌اند، اما برخورد تاناکا برای دانشمندان ماهی مرکب چندان تعجب‌آور نبوده است. «مایکل وکیونه»، جانورشناس و متخصص سرپایان موزه ملی تاریخی طبیعی Smithsonian گفت: «این موضوع در هر مکانی غیر از جایی که آن‌ها این ماهی را دیده‌اند، غیرعادی است. درواقع در دریای ژاپن، دیدن یک ماهی مرکب غو‌ل‌پیکر در این زمان از سال نسبتاً معمولی است.»

منبع: دیجیاتو

۲
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید