بیم‌ و امید در بازار‌ها

بیم‌ و امید در بازار‌ها

قیمت سکه امامی روز یکشنبه را در مسیر افزایشی پشت سر گذاشت. به طوری که سکه امامی در این روز با قیمت ۲۴ میلیون و ۹۰۰‌هزار تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. این اتفاق در حالی رخ داد که تمایلات صعودی در بازار طلا و سکه بیش از گذشته افزایش یافته است.

کد خبر : ۱۱۹۵۰۳
بازدید : ۳۱۳۰

یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آن‌ها است. بر این اساس در این صفحه روند‌های قیمتی بازار‌های مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

بیم‌و امید در بازار‌ها
هیجان سهامداران

بازار سهام دومین روز معاملاتی هفته را در ادامه روز معاملاتی گذشته بر مدار منفی سپری کرد. بر این اساس نماگر اصلی بازار با افتی معادل ۲۸/ ۰ درصدی همراه بود و در سطح یک میلیون و ۶۵۲ هزار واحد قرار گرفت. در این میان ارزش معاملات خرد بورس به میزان ۵‌هزار و ۳۸۵ میلیارد تومان رقم خورد.

این در حالی است که در جریان معاملات روز یکشنبه به میزان ۳۶۳ میلیارد تومان خروج پول حقیقی ثبت شد. کارشناسان عقیده دارند بازار سرمایه در واکنش به اتفاق بین‌المللی پارلمان اروپا در روز شنبه و با افزایش نرخ دلار در بازار آزاد با ریزش هیجانی مواجه شده و انتظار می‌رود این هیجان تا دوشنبه نیز ادامه دار باشد.

از طرفی گزارش‌های ۹ ماهه شرکت‌ها در سامانه کدال داشتیم که در صنایع بزرگ گزارش‌های خوبی را شاهد نبودیم و به همین علت سهامداران با احساس و هیجان و به صورت عجولانه در حال فروش سهم‌های خود هستند. انتظار می‌رود این حرکت یک اصلاح برای حرکت صعودی بعدی شاخص کل باشد.

بازار سکه

بیم‌و امید در بازار‌ها
سکه افسار پاره کرد

قیمت سکه امامی روز یکشنبه را در مسیر افزایشی پشت سر گذاشت. به طوری که سکه امامی در این روز با قیمت ۲۴ میلیون و ۹۰۰‌هزار تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. این اتفاق در حالی رخ داد که تمایلات صعودی در بازار طلا و سکه بیش از گذشته افزایش یافته است.

این موضوع به کمک رشد روزانه نرخ دلار در بازار آزاد و همچنین پیش‌بینی صعودی بودن بهای طلا در بازار جهانی باعث شده تا فضای افزایشی برای مسکوک یاد شده باقی بماند و به‌صورت روزانه نیز به آن افزوده شود. به عقیده برخی از کارشناسان بازار طلا در صورتی که قیمت این فلز زرد گرانبهای داخلی با قدرت بالایی از کانال ۲۵ میلیون تومان عبور کند، احتمالا پتانسیل افت قیمت‌ها و بازگشت آن‌ها به سطوح زیر ۲۳ میلیون تومان تا حدود زیادی کاهش می‌یابد. اما با این حال تقاضای واقعی خرید نیز افت کرده است.

بازار طلای جهانی

بیم‌و امید در بازار‌ها
صعود‌های متوالی

بازار طلای جهانی هفته گذشته را با تمایلات صعودی پرنوسان پشت سر گذاشت. به طوری که هر اونس از این فلز گرانبها از ابتدای روز معاملاتی در سطوح قیمتی ۱۹۱۶ دلار معاملات خود را آغاز کرد. به این ترتیب با افزایش احساسات صعودی در میان معامله گران ارزش این کالا در روز‌های پایانی هفته به محدوده ۱۹۳۰ دلار نیز رشد کرد.

طلای جهانی توانست برای پنجمین هفته متوالی بازدهی مثبتی را در کارنامه هفتگی خود به ثبت برساند. بر این اساس عملکرد هفتگی طلای جهانی با رشد ۳۱/ ۰ درصدی همراه بود. با ریسک پذیری معامله گران و بهبود تقاضا برای پناهگاه امن فلزات گرانبها، قیمت طلا به بالاترین سطح ۹ ماهه رسید؛ چشم انداز آتی طلا و نقره صعودی است.

ضمنا بازار تاکنون تحت‌تاثیر کنگره ایالات متحده و بن بست سقف بدهی آن قرار نگرفته است و این احتمال وجود دارد که نوسانات قیمت طلا برای هفته‌های آتی تا حدودی محدودتر شود.

بازار اوراق مسکن

بیم‌و امید در بازار‌ها
محدودیت در سمت عرضه

اوراق تسهیلات بانک مسکن مورد معامله در فرابورس، روز یکشنبه تماما رشد قیمت را شاهد بودند. به طوری که در این میان اوراق تسهیلات اسفند ۹۹ که با نماد تسه ۹۹۱۲ دادوستد می‌شود نیز در این روز با رشد ۶۷/ ۳ درصدی همراه بود. به این ترتیب تسه یاد شده توانست با رشد ۴‌هزار و ۴۸۲ تومان معاملات خود را در قیمت پایانی ۱۲۶‌هزار و ۵۱۵ تومان خاتمه دهد.

از مشکلات مهم بازار مسکن، کمبود عرضه است. دولت سیزدهم برای افزایش تولید مسکن، طرح نهضت ملی مسکن را با هدف خانه دار شدن اقشار کم درآمد کلید زد. اما تاکنون دولت فعلی قدم‌های مثبت چشمگیری را برای تحقق این وعده داده شده برنداشته است. به این ترتیب از عمده مشکلات عدم‌تحقق چنین تصمیماتی می‌توان به ناهماهنگی و منسجم نبودن در ارگان‌ها و دستگاه‌های مربوطه اشاره کرد. به این ترتیب افزایش عرضه مسکن برای کوتاه‌مدت دور از انتظار است.

بازار نفت

بیم‌و امید در بازار‌ها
پیامد‌های رکود آمریکا

قیمت نفت هفته گذشته را با افت و خیز‌های متعددی سپری کرد. به طوری که هر بشکه نفت خام برنت با رسیدن به قیمت ۸۷ دلار و ۶۳ سنت توانست برای دومین هفته متوالی عملکرد هفتگی مثبتی معادل ۷۶/ ۲‌درصد به ثبت برساند. علاوه بر این ایستادن بهای هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدییت نیز در قیمت ۸۱ دلار و ۶۴ سنت باعث شد تا این نفت نیز دومین هفته متوالی خود را با بازدهی هفتگی مثبتی معادل ۲۳/ ۲ درصد به پایان برساند.

برخی از کارشناسان این حوزه بر این باور هستند که به دلیل ضعف در خرده فروشی، کاهش شدید تولید صنعتی و اخبار اخراج‌های شغلی بیشتر به این ترس می‌افزاید که ایالات متحده در حال حاضر در رکود قرار گرفته است؛ بنابراین چنین موضوعی می‌تواند تغییرات قیمت هر بشکه نفت خام ایالات متحده آمریکا را بار دیگر به شدت تحت‌تاثیر قرار دهد.

منبع: دنیای اقتصاد

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید