شهر بدون خودرو در آلمان؛ تصویری از شهرهای آینده

شهر بدون خودرو در آلمان؛ تصویری از شهرهای آینده

طراحان پروژۀ نوسازی فرودگاه تِگِل در برلین امیدوارند که با تبدیل این منطقه به یک قطب تحقیقات فناوری، منطقه‌ی مسکونی و قرارگاه طبیعی، الگویی برای شهرهای بدون خودرو در آینده ایجاد کنند.

کد خبر : ۱۱۹۵۰۵
بازدید : ۹۴۶۲

فرادید | این برنامه‌ی توسعه‌ای با نام برلین TXL (جمهوری فناوری شهری) شامل پارک تحقیقاتی، ناحیه‌ی محوطه‌سازی‌شده و یک منطقه‌ی مسکونی بدون ماشین خواهد بود که مسکن ۱۰۰۰۰ نفر خواهد شد. ساخت و ساز در این سایت ۵ کیلومتر مربعی اواخر امسال آغاز خواهد شد و اتمام نخستین منطقه‌ی مسکونی برای سال ۲۰۲۷ برنامه‌ریزی شده است.

به گزارش فرادید ، مدیریت این پروژه به عهده‌ی دولت ایالتی برلین است که به پروژه‌ی تگل، ماموریت توسعه و مدیریت برلین TXL را داده است. پروژه‌ی تگل، برلین TXL را «یک اقدام منحصربفرد در اروپا» خوانده و در صدد است آن را به یک مدل پایدار برای شهر‌های مدرنی تبدیل کند که با بحران مسکن روبه‌رو هستند. شرکت سازنده درباره‌ی این پروژه گفته است: «این طرح جدید برای شهرنشینی آینده از الان به بعد در نواحی همجوار در دسترس خواهد بود. برلین TXL در حال حاضر یک اقدام منحصربفرد در اروپا است، اگر نگوییم در تمام دنیا.»

پروژه ساخت محله‌های بدون ماشین در فرودگاه تِگِل سابق در برلین

مدیر اجرایی پروژه‌ی تگل، فیلیپ بوتیلر در بیانیه‌ای گفته است: «در برلین، مانند بسیاری از شهر‌های دیگر، کمبود مسکن مقرون به صرفه وجود دارد. این امر سبب می‌شود اقشار کم‌درآمدتر از بخش مرکزی شهر به حاشیه رانده شوند. اما چشم‌انداز ما متفاوت است: برلین TXL نباید فقط مختص افرادی باشد که درآمد بالایی دارند، بلکه یک فضای پایا و قابل‌زیست برای افراد از تمام سنین، صرف‌نظر از درآمدشان است.»

شرکت سازنده می‌گوید این محله مسکونی که در غرب تونل فرودگاه احداث خواهد شد، یک شهر هوشمند و دوست‌دار محیط زیست است و پس از اتمام پروژه، گزینه‌های مسکن متنوعی دارد. ۱۰ درصد واحد‌های مسکونی برای دانشجویان رزرو شده است. این برنامه‌ی توسعه شامل مدارس، مراکز مراقبت روزانه، تسهیلات خرید و فضا‌های عمومی می‌شود و یک شبکه‌ی کم مصرف، گرمایش و سرمایش با دوام برلین TXL را فراهم خواهد کرد. این ناحیه‌ی بدون خودرو، خطوط و بزرگ‌راه‌های دوچرخه‌سواری خودش را هم خواهد داشت. نقشه‌های طراحی‌شدۀ این منطقه ساختمان‌هایی را نشان می‌دهد که پوشیده از گیاه هستند، همینطور سازه‌هایی که در اطراف پهنه‌های آبی باز ساخته شدند.

شهر بدون خودرو در آلمان چه شکلی خواهد بود؟

پروژه تگل قصد دارد به فضاهای سبز اولویت بدهد

استودیوی معماری آلمان؛ وُن گِرکان، مارگ و شرکای معمار (GMP) که ساختمان‌های بروتالیست (زبره‌کاری) اولیه را در فرودگاه طراحی کردند، ساختمان‌های پایانه‌ی شش گوشه‌ی قدیمی را بازسازی کرده و آن را به پارک تحقیقاتی تبدیل خواهند کرد. تیم تگل در این خصوص گفته است: «در جمهوری فناوری شهری حدود ۱۰۰۰ کسب و کار بزرگ و کوچک با ۲۰۰۰۰ کارمند در امر پژوهش، توسعه و تولید کار خواهند کرد.»

نزدیک به نیمی از کل فضا به عنوان قرارگاه طبیعی کنار گذاشته خواهد شد و Berlin Grün یا برلین سبز مسئول توسعه‌ی فضای سبز آن است.

شهر بدون خودرو در آلمان چه شکلی خواهد بود؟

علاوه بر ساخت مسکن‌های تازه، ساختمان‌های خود پایانه فردوگاه نیز به قطب فناوری تبدیل خواهند شد

فرودگاه اصلی تقریباً به طور کامل از بتن و فلز ساخته شده بود. فرودگاه تگل تنها فرودگاه برلین نیست که دستخوش تغییر و تحول شده است. فرودگاه تمپلهوف شهر که از سال ۱۹۲۷ تا سال ۲۰۰۸ فعال بوده نیز اکنون به عنوان یک فضای تفریحی و سایت نمایشگاهی و همینطور بزرگ‌ترین اردوگاه پناهندگان آلمان از آن استفاده می‌شود.

منبع: dezeen

مترجم: زهرا ذوالقدر

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید