بودجۀ ۲ میلیون پوندی برای ترویج باقالی؛ چرا باقالی مهم است؟!

بودجۀ ۲ میلیون پوندی برای ترویج باقالی؛ چرا باقالی مهم است؟!

یک پروژه با بودجه‌ی مالی ۲ میلیون پوندی از سوی دولت انگلیس قصد دارد مصرف‌کنندگان بریتانیایی را به خوردن باقالی بیشتر ترغیب کند. به گفتۀ کارشناسان این گیاه جایگزینی عالی برای گندم در پخت نان خواهد بود.

کد خبر : ۱۱۹۵۴۷
بازدید : ۱۵۱۵۶

فرادید | به گفته‌ی محققان، بریتانیا باید به خوردن نان تهیه‌شده از باقالی روی بیاورد، چون این ماده پایاتر است و به راحتی مواد مغذی مهم را به بدن می‌رساند. استفاده از آرد تهیه‌شده از باقالی یکی از بزرگ‌ترین تغییرات در رژیم غذایی بریتانیا خواهد بود. پروفسور جولی لاوگرُو، سرپرست این تحقیق گفته است که باقالی به شکل نان تست می‌تواند برای مصرف‌کنندگان بریتانیایی جذاب باشد و در عین حال، کیفیت مواد مغذی نان را بهتر کند و پیامد‌های زیست‌محیطی را کاهش دهد.

به گزارش فرادید؛ لاوگرُو در این باره می‌گوید: «ما باید جانبی فکر می‌کردیم: بیشتر مردم چه می‌خورند و ما چگونه می‌توانیم تغذیه‌ی آن‌ها را بهتر کنیم بدون اینکه آن‌ها را وادار به تغییر رژیم غذایی‌شان کنیم؟ پاسخ روشن نان است. نود و شش درصد مردم بریتانیا نان می‌خورند و ۹۰ درصد آن نان سفید است که در بیشتر موارد حاوی سویا است. ما پیش از این، آزمایشاتی را انجام دادیم و دریافتیم که آرد باقالی می‌تواند جایگزین آرد سویای وارداتی و مقداری از آرد گندم شود که مواد مغذی کمی دارد. ما نه تنها می‌توانیم اینجا باقالی پرورش دهیم، بلکه می‌توانیم نان غنی‌شده با باقالی که کیفیت مواد مغذی آن بهبود یافته را تولید و آزمایش کنیم.»

ایده پخت نان از آرد تهیه شده از حبوبات در بریتانیا

حامی مالی این پروژه دولت انگلیس است که مبلغ ۲ میلیون پوند را صرف آن کرده و محققان، کشاورزان و سیاست‌گذاران را گرد هم آورده تا مصرف‌کنندگان بریتانیایی را به خوردن باقالی تشویق کند که در حال حاضر بیشتر خوراک حیوانات می‌شود. علاوه بر این، محققان در حال یافتن راه‌هایی برای بهینه‌سازی دوام و کیفیت مواد مغذی باقالی‌های پرورش‌یافته در بریتانیا هستند، از جمله با پرورش گونه‌های پُربازده و کار کردن با کشاورزان برای ترغیب آن‌ها به کاشت باقالی به جای گندم در کشتزارها.

باقالی به طور خاص سرشار از پروتئین، فیبر و آهن است. این مواد مغذی در رژیم غذایی بریتانیا پایین هستند و بیشتر مردم مایل به استفاده از آن‌ها نیستند، چون تجربه‌ای از پختن و خوردن آن‌ها ندارند. محققان غذا‌های حاوی باقالی‌های تولید خودشان را در اختیار غذاخوری‌های دانشگاه قرار خواهند داد تا درباره‌ی این محصول و گنجاندن آن در رژیم غذایی از دانشجویان نظرسنجی کنند.

مَت تِبیت که مدیر غذاخوری دانشگاه است و در این برنامه‌ی پژوهشی مشارکت دارد گفته است: «از دانشجویان می‌پرسیم به غذا‌های تهیه‌شده از باقالی یا غنی‌شده با آن امتیاز دهند، غذا‌هایی مثل نان، نان لواش و حمص (خوراکی خمیرمانند از نخود پخته و کوبیده و سیر و غیره). از آن‌ها می‌پرسیم چقدر احساس سیری می‌کنند، تا چه مدت سیر می‌مانند و چقدر این غذا‌ها را دوست دارند. امیدواریم باقالی حس سیری را تقویت کند و مواد مغذی غذا‌های لذیذ را بیشتر کند.»

منبع: theguardian

مترجم: زهرا ذوالقدر

۱
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید