۴ کشف پربیننده باستانی در ۲۴ ساعت گذشته

کشف راز‌های تمدن بشر که در طول هزاران سال مخفی مانده است، برای اغلب مردم جذاب است. راز‌هایی که افشای آن‌ها جهان بعد خود را تغییر می‌دهند و نگرش های پیشین را با چالش روبرو می کنند. در چنین شرایطی باستان شناسی وظیفه آشکارسازی رازهای گذشته را بر عهده دارد.

اگر به تاریخ و باستان شناسی علاقه دارید، در این مطلب می‌توانید ۴ کشف عجیب و جالب تاریخی و راز‌های پشت پرده آن را مطالعه کنید.

کشف بزرگترین آشیانۀ دایناسورها، با صد‌ها تخم فسیل شده

حدود ۹۲ لانه حاوی بیش از ۲۵۰ تخم فسیل‌شده متعلق به تیتانوسور، یکی از بزرگ‌ترین دایناسور‌های دنیا اخیراً در جریان کاوش‌هایی در مرکز هند کشف شدند. این اکتشاف در دره‌ی نارمادا در مرکز هند انجام شد؛ منطقه‌ای که به داشتن فسیل‌های اسکلت و تخم‌های دایناسور عصر کرتاسه‌ی پسین معروف است. مطالعه‌ی اخیر ۱۸ ژانویه در مجله‌ی پلاس وان توسط هارشا دیمان از دانشگاه دهلی منتشر شده است.

اکتشافات تاریخ‌ساز سال ۲۰۲۲؛ از دایناسور غواص تا قدیمی‌ترین فسیل انسان

دانشمندان در سال ۲۰۲۲ اکتشافات جالبی در حوزه‌های باستان‌شناسی و دیرین‌شناسی کردند که روشنی‌بخش تاریخ جهان بود، اکتشافاتی مانند فسیل دایناسور «غواص» در مغولستان، قدیمی‌ترین فسیل انسان در اسپانیا و قدیمی‌ترین فسیل شکارگر شناخته‌شده در انگلستان که برخی از چشمگیرترین این اکتشافات هستند.

کلیسا‌های صخره‌ای اتیوپی؛ سازه‌های شگفت‌انگیز ۸۰۰ ساله

برای ساخت این کلیسا‌ها هیچ سنگی روی سنگ گذاشته نشده؛ آن‌ها به طور کامل از دل صخره‌های یک‌تکه تراشیده شده‌اند.

کشف تازه دانشمندان در مورد قدمت استفاده انسان از پوست خرس

خرس‌ها، از جمله خرس‌های غارنشین که اکنون منقرض شده‌اند، برای خواب زمستانی به یک پوشش بسیار عایق نیاز داشتند و لایه محافظتی بدن آن‌ها چنینی امکانی را برایشان تهیه می‌کرد. پژوهشگران می‌گویند پوشش زمستانی بدن خرس شامل مو‌های بیرونی بلندی است که از یک لایه محافظ هوا به علاوه مو‌های کوتاه و متراکم تشکیل شده و ترکیب آن‌ها عایق خوبی را در برابر هوای سرد ایجاد می‌کند.