تانک‌های آبرامز و لئوپارد در راه اوکراین

تانک‌های آبرامز و لئوپارد در راه اوکراین

مقامات آمریکایی روز سه‌‌‌شنبه گفتند که دولت بایدن با حرکت مخالف در جهت مقاومت دیرینه‌‌‌اش، قصد دارد تانک‌های ام-۱ آبرامز را به اوکراین بفرستد که گام بزرگی در تسلیح کی‌‌‌یف در تلاش‌‌‌هایش برای پس گرفتن قلمروهای از دست‌رفته‌‌‌اش است. به نوشته روزنامه نیویورک‌‌‌تایمز، منابع آگاه که به دلیل حساسیت بحث‌‌‌ها نخواستند نامشان فاش شود، گفتند که انتظار می‌رود کاخ سفید در اوایل روز چهارشنبه به وقت محلی تصمیم خود را اعلام کند.

کد خبر : ۱۱۹۹۳۷
بازدید : ۴۳۳۹

دو مقام گفتند که تعداد تانک‌‌‌های آبرامز می‌تواند حدود ۳۰ دستگاه باشد. طی ماه گذشته، مقامات پنتاگون در مورد ارسال آبرامز ابراز نگرانی کرده و به دغدغه‌‌‌هایشان در مورد نحوه نگهداری تانک‌‌‌های پیشرفته اوکراین که نیاز به آموزش و خدمات گسترده دارند، اشاره کرده بودند. مقامات گفتند که ممکن است سال‌ها طول بکشد تا آنها واقعا به میدان نبرد اوکراین برسند. منابع به نقل از مقامات وزارت امور خارجه و کاخ سفید گفتند که عدم‌ارسال تانک‌‌‌های آلمانی از یک طرف و بی‌‌‌میلی وزارت دفاع از طرف دیگر، ماجرا را پیچیده کرده بود اما در نهایت مقامات به این نتیجه رسیدند که بی‌‌‌میلی را کنار بگذارند و در راه ارسال تانک‌‌‌ها قدم بردارند.

حرکت به سمت ارسال تانک‌‌‌های آبرامز که اولین‌‌‌بار توسط وال‌استریت ژورنال گزارش شد، به دنبال نشست روسای دفاعی ناتو بر سر امتناع اولاف شولتز، صدراعظم آلمان از ارسال لئوپاردها بود که بسیاری از کارشناسان نظامی معتقدند می‌تواند یک سلاح حیاتی در دستان اوکراینی‌‌‌ها باشد. مقامات آلمانی به‌‌‌طور خصوصی اصرار داشتند که تنها در صورتی که ایالات متحده با ارسال تانک‌های ام-۱ آبرامز خود موافقت کند، تانک‌‌‌ها را که از پیشرفته‌‌‌ترین آنها در جهان هستند، ارسال خواهند کرد. انتظارات برای اعلام آلمان افزایش یافته بود و به همین منظور، خبرگزاری‌‌‌های مختلف آلمان روز سه‌شنبه گزارش دادند که شولتز تصمیم به ارسال تانک‌‌‌ها گرفته است. در این راستا بیشتر توجهات بر سخنرانی مورد انتظار صدراعظم در پارلمان در روز چهارشنبه به وقت محلی متمرکز شد. بسیاری از کشورهای اروپایی از لئوپاردهای ساخت آلمان استفاده می‌کنند که تعداد آنها در سراسر قاره حدود ۲هزار عراده است و اوکراین در هفته‌‌‌های اخیر درخواست تانک‌‌‌هایی از این نوع را داده و آنها را برای مقابله با برتری‌‌‌های تسلیحاتی روسیه ضروری توصیف کرده است.

تانک‌‌‌های غربی آخرین مانعی هستند که از سر راه برداشته می‌‌‌شوند زیرا متحدان اوکراین سیستم‌های تسلیحاتی را به این کشور عرضه خواهند کرد که قبلا در برابر ارسال آنها مقاومت می‌‌‌کردند. در اوایل این ماه، در حالی که بحث‌‌‌ها بر سر لئوپارد و آبرامز ادامه داشت، بریتانیا اعلام کرد که برخی از تانک‌‌‌های چلنجر ۲ خود را در اختیار اوکراین خواهد گذاشت. همچنین وزارت دفاع بریتانیا آخرین بولتن خود را در مورد وضعیت اوکراین ارائه داد. به گزارش الجزیره، این وزارتخانه گفت که تمرکز روی تانک‌‌‌های ساخت روسیه، T-۱۴ آرماتاست که مسکو آنها را به تعداد کم «برای اولین استقرار عملیاتی‌‌‌اش» در این کشور جنگ‌‌‌زده آماده کرده است.

m1a2-abrams-battle-tank-05

با این حال، در ماه‌‌‌های اخیر، نیروهای مستقر روسیه تمایلی به پذیرش اولین دریافتی‌هایشان از T-۱۴ که به آنها اختصاص داده شده بود، نداشتند، زیرا خودروهای زرهی در وضعیت بسیار بدی قرار دارند. مشخص نیست دقیقا چه مشکلاتی این وسایل نقلیه داشته‌‌‌اند که این واکنش را برانگیخته است، اما در سه سال گذشته، مقامات روسی آشکارا به مشکلات مربوط به موتور T-۱۴ و سیستم‌های تصویربرداری حرارتی اشاره کرده بودند. در سال ۲۰۲۱، سرگئی شویگو، وزیر دفاع، تولید برنامه‌‌‌ریزی‌شده این تانک‌‌‌ها را برای سال ۲۰۲۲، تنها یک مورد «تجربی-صنعتی» توصیف کرده بود.

بنابراین، بعید است که تانک‌های T-۱۴ مستقر شده استانداردهای معمول را برای عملیاتی شدن داشته باشند. همزمان اعلام ارسال تانک‌‌‌ها از سوی آلمان و آمریکا می‌تواند به گفته مقامات اوکراینی تغییردهنده بازی باشد. اشپیگل که برای اولین‌‌‌بار خبر موافقت شولتز با ارائه تانک به اوکراین را منتشر کرد، گفت که آلمان حداقل یک مدل تانک لئوپارد ۲A۶ را از ذخایر ارتش آلمان - بوندسوره - ارائه خواهد کرد. اعلام شده است که احتمالا ۱۴ عراده از این نوع تانک به اوکراین ارسال شود.

منبع: دنیای اقتصاد

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید