چطور به یک عکاس حرفه‌ای تبدیل شویم؟

چطور به یک عکاس حرفه‌ای تبدیل شویم؟

اولین قدم در مسیر تبدیل شدن به یک عکاس، خرید یک دوربین عکاسی مناسب است. انتخاب دوربین مبتدی برای عکاسان تازه‌کار کمی دشوار است. به همین خاطر در این مطلب مهمترین نکاتی که در انتخاب یک دوربین مبتدی باید در نظر داشت را بررسی می‌کنیم.

کد خبر : ۱۲۰۱۷۵
بازدید : ۹۰۳۵

بسیاری از افراد علاقه دارند تا به یک عکاس حرفه‌ای تبدیل شوند، اما باید در ابتدا به‌عنوان یک عکاس مبتدی فعالیت خود را شروع کرد.

اولین قدم در مسیر تبدیل شدن به یک عکاس، خرید یک دوربین عکاسی مناسب است. انتخاب دوربین مبتدی برای عکاسان تازه‌کار کمی دشوار است. به همین خاطر در این مطلب مهمترین نکاتی که در انتخاب یک دوربین مبتدی باید در نظر داشت را بررسی می‌کنیم.

ویژگی‌های مهم دوربین مناسب برای عکاسان مبتدی

انتخاب و خرید دوربین عکاسی می‌تواند پیچیدگی‌های بسیار زیادی برای عکاسان تازه‌کار داشته باشد. چرا که شما در هنگام انتخاب دوربین باید پارامتر‌های مختلفی مانند اندازه سنسور، نوع سنسور، دامنه حساسیت، پشتیبانی از لنز‌ها و … را در نظر بگیرید. د

ر صورتی که بسیاری از عکاسان تازه‌کار با این پارامتر‌ها و مفهوم آن‌ها آشنایی ندارند. به همین خاطر آشنایی کلی با پارامتر‌های مهم در انتخاب دوربین مبتدی برای عکاسان تازه‌کار می‌تواند به آن‌ها در خرید دوربینی مناسب کمک کند. در ادامه با مهم‌ترین این پارامتر‌ها آشنا می‌شویم.

کیفیت تصویر

وقتی قصد خرید دوربین عکاسی را داریم، قطعا کیفیت تصویر اولین و مهمترین پارامتر به‌شمار می‌آید. اما باید گفت که کیفیت تصویر یک پارامتر مجزا نیست و به پارامتر‌های مختلفی مانند کیفیت سنسور، ابعاد سنسور، لنز مورد استفاده، نوع دوربین و ده‌ها پارامتر دیگر بستگی دارد.

اما به‌طور کلی دوربین مبتدی مورد نظر شما در ابتدا باید سنسوری با ابعاد بزرگ و باکیفیت داشته باشد. در حال حاضر بسیاری از دوربین‌های عکاسی ارزان‌قیمت و میان‌رده با سنسور‌های بسیار باکیفیتی عرضه می‌شوند و به همین خاطر از این نظر شما مشکلی نخواهید داشت.

از دیگر پارامتر‌های تاثیرگذار بر کیفیت تصویر دوربین می‌توان به مقدار مگاپیکسل سنسور نیز اشاره کرد. به‌طور کلی بالا بودن عدد مگاپیکسل یک دوربین عکاسی به معنای کیفیت تصویر خارق‌العاده آن نیست؛ اما یک دوربین مناسب برای عکاسان تازه‌کار باید از مگاپیکسل حداقلی برخوردار باشد. محدوده مگاپیکسل ۱۸ الی ۲۴، محدوده مناسبی برای دوربین‌های عکاسی مبتدی به‌شمار می‌آید.

چطور به یک عکاس حرفه‌ای تبدیل شویم؟

ارگونومی دوربین عکاسی

یکی از مهمترین پارامتر‌هایی که در انتخاب دوربین مبتدی باید به آن توجه شود، ارگونومی دوربین است. چرا که شما باید برای ساعت‌های طولانی دوربین عکاسی را در دستان خود نگه داشته و با آن عکاسی کنید. ارگونومی مناسب به شما کمک می‌کند تا در هنگام عکاسی، کم‌تر خسته شوید و کنترل بهتری روی دوربین خود داشته باشید. عموما دوربین‌های بدون آینه و کامپکت بهترین ارگونومی را در میان دوربین‌های عکاسی دارند. هرچند که دوربین‌های DSLR نیز در برخی مدل‌ها، از ارگونومی خوبی برخوردار هستند.

ابعاد و وزن دوربین

عکاسان باید برای کسب تجربه در محیط‌های مختلف عکاسی کنند و به همین خاطر به جابه‌جایی مداوم دوربین و تجهیزات خود نیاز خواهند داشت. در نتیجه دوربین عکاسی مورد نظر شما به‌عنوان یک عکاس مبتدی، باید در کنار برخورداری از ارگونومی مناسب، وزن پایین و ابعاد کوچکی نیز داشته باشد.

باید اشاره کرد که نصب لنز روی دوربین عکاسی وزن آن را افزایش می‌دهد و به همین خاطر دوربین انتخابی شما باید تا حد امکان سبک باشد. به‌طور کلی بیشتر دوربین‌های میان‌رده وزن مناسبی دارند و تنها دوربین‌ها و لنز‌های حرفه‌ای سنگین هستند.

سازگاری با لنز‌های مختلف

یکی از مهمترین ویژگی‌های یک دوربین مبتدی مناسب، سازگاری با لنز‌های مختلف است. به‌طور کلی لنز مورد استفاده در عکاسی تاثیر بسیار زیادی روی کیفیت خروجی تصاویر شما دارد. به همین خاطر شما باید دوربینی را انتخاب کنید که بتوان انواع لنز دوربین عکاسی را روی آن نصب کرد.

تقریبا تمام دوربین‌های DSLR میان‌رده و ارزان‌قیمت از لنز‌های متنوعی پشتیبانی می‌کنند، اما دوربین‌های کامپکت قابلیت تغییر لنز ندارند. در ابتدای فعالیت عکاسی، شما به تعویض لنز نیازی نخواهید داشت. اما برای کسب تجربه و حرفه‌ای شدن، استفاده از لنز‌های مختلف یک ضرورت به‌شمار می‌آید.

به‌روز بودن مدل دوربین

برخی از عکاسان تازه‌کار برای خرید دوربین مبتدی به سراغ دوربین‌های بسیار قدیمی می‌روند. چرا که این دوربین‌ها مقرون‌به‌صرفه‌تر هستند و با بودجه محدود عکاسان مبتدی تطابق دارند. اما باید گفت که خرید دوربین‌های قدیمی عکاسی به دو دلیل گزینه مناسبی به‌شمار نمی‌آید.

در مرحله اول این دوربین‌ها از قابلیت‌های پیشرفته دوربین‌های مدرن مانند لرزشگیر یا سیستم فوکوس خودکار قدرتمند برخوردار نیستند. از طرف دیگر، این دوربین‌ها عمر مفید زیادی نخواهند داشت و بعد از کمی استفاده دچار مشکلات مختلفی می‌شوند. به همین خاطر خرید دوربین‌های دست دوم و بسیار قدیمی را به عکاسان تازه‌کار پیشنهاد نمی‌کنیم.

قیمت دوربین عکاسی

عکاسان تازه‌کار بودجه محدودی برای خرید دوربین عکاسی دارند و به همین خاطر قیمت دوربین، پارامتری مهم برای این دسته از عکاسان به‌شمار می‌آید. به‌طور کلی دوربین‌ها در سه دسته‌بندی پایین‌رده، میان‌رده و بالارده قرار می‌گیرند که دوربین‌های دسته اول و دوم بهترین گزینه برای عکاسان تازه‌کار به‌شمار می‌آیند. قیمت این دوربین‌های عکاسی بسیار مناسب است و همچنین از نظر مشخصات فنی و قابلیت‌ها نیز در سطح مناسبی قرار دارند.

شما با اولویت‌بندی نیاز‌های خود می‌توانید بهترین دوربین میان‌رده یا پایین‌رده را برای شروع عکاسی انتخاب کنید. برای مثال اگر سرعت و دقت فوکوس برای شما اهمیت زیادی دارد، به سراغ دوربین‌هایی با سیستم فوکوس قدرتمندتر بروید و کیفیت و ابعاد سنسور را در اولویت بعدی خود قرار دهید.

برخورداری از امکانات ارتباطی مختلف

در طول سال‌های اخیر، دوربین‌های عکاسی نیز با تکنولوژی همراه بوده‌اند و قابلیت‌های بسیار پیشرفته‌ای ارائه می‌دهند. برای مثال شما برای انتقال تصاویر از دوربین به گوشی هوشمند یا لپ‌تاپ خود، دیگر به سیم نیازی نخواهید داشت و می‌توانید با استفاده از وای‌فای، تمام تصاویر خود را انتقال دهید.

به همین خاطر یک دوربین مبتدی مناسب، باید از امکانات ارتباطی و قابلیت‌های مدرنی مانند بلوتوث، وای‌فای داخلی، جی‌پی‌اس و … نیز برخوردار باشد. همچنین ویژگی‌های پیشرفته‌ای مانند لرزشگیر داخلی، سیستم فوکوس قدرتمند و پردازش چندمرحله‌ای تصاویر می‌توانند به شما در ابتدای مسیر عکاسی کمک کنند.
برخی از بهترین دوربین‌های عکاسی مبتدی بازار

بعد از آشنایی با مهمترین ویژگی‌های دوربین‌های مبتدی برای عکاسان تازه‌کار، نوبت آن است که برخی از بهترین مدل‌های دوربین برای این دسته از عکاسان را معرفی کنیم. دوربین‌هایی که در کنار برخورداری از قابلیت‌های متنوع و مشخصات فنی مناسب، قیمت مقرون‌به‌صرفه‌ای دارند و می‌توانند از ابتدای مسیر عکاسی همراه شما باشند.

برخی از بهترین دوربین‌های مبتدی بازار عبارت‌اند از:

دوربین نیکون Nikon D ۵۶۰۰ دوربین Sony a ۶۰۰۰ دوربین Canin M ۵۰ دوربین Canon ۹۰ D دوربین Canon ۴۰۰۰ D دوربین Canon ۲۵۰ D

ورود به رشته عکاسی بسیار آسان است و شما تنها به یک دوربین مناسب و خلاقیت نیاز دارید. چرا که این نگاه شماست که می‌تواند تصاویر خلاقانه و زیبا را در قاب دوربین قرار دهد و به تصویر بکشد.

انتخاب یک دوربین مبتدی مناسب در ابتدای شروع رشته عکاسی، اهمیت بسیار زیادی دارد. چرا که شما با انتخاب یک دوربین مناسب می‌تواند به‌خوبی تجربه لازم برای تبدیل شدن به یک عکاس حرفه‌ای را کسب کرده و به‌سرعت در این مسیر پیشرفت کنید.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید