جانشین کی‌روش؛ مرد همیشه نایب قهرمان؟

جانشین کی‌روش؛ مرد همیشه نایب قهرمان؟

روز گذشته رسانه‌های مصری از مذاکره با «هکتور کوپر» ۶۷ ساله برای هدایت تیم ملی فوتبال ایران خبر دادند.

کد خبر : ۱۲۰۳۱۱
بازدید : ۳۵۹

ماجرا هم از این قرار بود که این وبگاه مصری نوشته سرمربی پیشین تیم ملی فوتبال مصر، پس از جدایی از تیم ملی کنگو، در حال انتخاب مسیر آینده خود است. این مربی گزینه هدایت تیم الزمالک مصر است اما دستیار او گفته کوپر در نظر دارد هدایت یک تیم ملی را برعهده بگیرد و قصدی برای کار کردن در تیم‌های باشگاهی ندارد. وبگاه «اوان مصر» در خبری اختصاصی نوشته کوپر ترجیح می‌دهد هدایت یکی از تیم‌های ملی ایران یا غنا را به عهده بگیرد. او گزینه هدایت تیم ملی تونس هم بود اما تونسی‌ها با «جلال قادری» به توافق رسیدند.

انتشار این خبر و معرفی کوپر به عنوان جانشین احتمالی کی‌روش، در شرایطی که فدراسیون فوتبال ایران درباره انتخاب سرمربی برای تیم ملی سکوت کامل اختیار کرده، خواه ناخواه توجه رسانه‌های ایرانی را به خود جلب می‌کند. حتی در شرایطی که همه می‌دانیم این خبر هم یکی از خبرهایی است که رسانه‌های خارجی درباره گزینه‌های مربیگری ایران مطرح می‌کنند و چندان موثق به نظر نمی‌رسد. با این حال اما حتی اگر یک درصد هم این خبر درست باشد و فدراسیون فوتبال ایران با کوپر وارد مذاکره حتی غیرمستقیم شده باشد، بد نیست نگاهی به کارنامه این گزینه بیندازیم. کوپر دوران اوج مربیگری خود را در اینترمیلان پشت سر گذاشته و شاید به واسطه همین است که در خاطر بسیاری از فوتبالی‌ها مانده. گرچه اینتر او را به هوای کسب قهرمانی آورده بود اما چه در ایتالیا و چه در لیگ قهرمانان اروپا به نایب قهرمانی بسنده کرد و موفق به کسب عنوان قهرمانی نشد.

حالا که کوپر در 67 سالگی بعد از هدایت کنگو در حال تصمیم‌گیری برای مسیر آینده خود است، همه می‌دانند با کوپری که روی نیمکت اینتر می‌نشست حسابی فرق کرده است. کوپر قبل از کنگو، هدایت ازبکستان، مصر و گرجستان را برعهده داشته است و دستاورد خاصی هم از خود به جای نگذاشته است. حالا هم که با پیشنهادی از تیم باشگاهی مصری روبه‌رو شده، تأکید دارد که می‌خواهد هدایت تیم ملی را برعهده داشته باشد.

از سوی دیگر با اینکه اعضای هیأت رئیسه، اختیار انتخاب سرمربی تیم ملی فوتبال را برعهده رئیس فدراسیون فوتبال گذاشته‌اند اما بارها در مصاحبه‌های خود یا در خبرهایی که از گوشه و کنار فدراسیون شنیده می‌شود، اعلام کرده‌اند که با سرمربی داخلی موافق هستند و رأی‌شان پایان همکاری با کی‌روش است. هنوز تاج موضع خود را در این رابطه مشخص نکرده است اما با توجه به جو عمومی، بعید نیست که به این خواسته تن بدهد و به مربی ایرانی روی بیاورد. هرچند هر تصمیمی از سوی تاج قابل پیش‌بینی است. برخی هم معتقدند که تاج دارد زمان می‌خرد تا تب و تابی که علیه کی‌روش به راه افتاده بود، فرو نشیند و او قراردادش را حداقل تا پایان جام ملت‌ها با کی‌روش تمدید کند. زمان اما به ضرر تیم ملی فوتبال ایران در گذر است و جام ملت‌های آسیا، تنها فرصت است برای جبران نتایجی که از تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی قطر به جای مانده است. کمتر از یک سال تا جام ملت‌ها باقی مانده و فدراسیون فوتبال و تیم ملی فوتبال ایران همچنان در بلاتکلیفی محض به سر می‌برند. آن هم در برهه حساسی که ابهام درباره جوانگرایی تیم ملی یا استفاده از همان مهره‌های قبل مطرح است و همه اینها چالش‌هایی خواهد بود که پیش روی سرمربی انتخابی تیم ملی قرار خواهد داشت. با مطرح شدن گزینه‌ای چون «هکتور کوپر» این سؤال مطرح می‌شود که آیا او یا مربیان خارجی هم‌ردیف او می‌توانند ما را به هدف‌مان برسانند؟ آیا مربیان ایرانی بهتر از امثال کوپر خواهند بود یا همچنان سود فوتبال ما در اعتماد به چنین گزینه‌های خارجی است؟

منبع: خبرآنلاین
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید