بدگمانی طلا به سیاست پولی

بدگمانی طلا به سیاست پولی

بازار رمزارز‌ها نیز نسبت به تغییر کانال جدید شاخص دلار واکنش نشان داده و اندکی تنزل یافتند. بر این اساس بیت‌کوین حمایت ۲۳ هزار دلاری را از دست داد و در سقف کانال ۲۲ هزار دلاری قرار گرفت. شیب نزولی بیت‌کوین به اتریوم نیز انتقال یافت و سبب شد تا این دومین دارایی مهم در بازار کریپتو حمایت ۱۶۰۰ دلاری را از دست داده و به میانه کانال ۱۵۰۰ دلار برسد.

کد خبر : ۱۲۰۷۴۸
بازدید : ۳۳۳۹

بررسی‌های به عمل آمده در حوزه طلا حاکی از آن است که این فلز درخشان در پی رشد جهانی دلار که از اعمال ۰/۲۵ واحد درصدی نرخ بهره ناشی شده است، با افت ۱/۶ درصدی در مسیر نزولی قرار گرفت؛ بنابراین هر اونس طلای جهانی در ساعت ۱۶ به وقت تهران با قیمت ۱۹۰۸ دلار معامله شد. این درحالی بود که تحلیل‌گران چشم انتظار صعود این فلز درخشان به کانال قیمتی ۲هزار دلار بودند.

در طرف دیگر، بازار رمزارز‌ها نیز نسبت به تغییر کانال جدید شاخص دلار واکنش نشان داده و اندکی تنزل یافتند. بر این اساس بیت‌کوین حمایت ۲۳ هزار دلاری را از دست داد و در سقف کانال ۲۲ هزار دلاری قرار گرفت. شیب نزولی بیت‌کوین به اتریوم نیز انتقال یافت و سبب شد تا این دومین دارایی مهم در بازار کریپتو حمایت ۱۶۰۰ دلاری را از دست داده و به میانه کانال ۱۵۰۰ دلار برسد.

عوامل مذکور را می‌توان به رشد دلار جهانی در روز گذشته نسبت داد. از این رو این ارز آمریکایی توانست با رشد ۹/ ۰درصدی، کانال جدیدی را در ماه ژانویه به ثبت رساند. اما رشد شاخص دلار ناشی از چه عواملی است؟ پاسخ این سوال را باید با استناد به عملکرد سیاستگذاران این نهاد در نشست پیش‌رو مورد بررسی قرار داد.

بدگمانی طلا به سیاست پولی

به نظر می‌رسد جرمی پاول قصد دارد برای نخستین‌بار در سال ۲۰۲۳، نرخ بهره سیاستی را ۲۵/ ۰ واحد درصد افزایش دهد. پس از اعمال این سیاست انقباضی، مسیریابی جدید دلار جهانی آغاز خواهد شد. اما آمار‌ها نشان می‌دهد که شاخص دلار جهانی قبل از انتشار نتایج این نهاد به افزایش احتمالی پاول، پاسخ مثبت داده و در مسیر صعودی قرار گرفته است.

تقویت ارز آمریکایی در نهایت به افت بازار‌های جهانی از جمله طلا و رمز ارز منجر خواهد شد. شواهد نیز گویای آن است که با وجود کاهش سرعت نرخ بهره، همچنان افزایش سیاست‌های انقباضی برای شاخص دلار مطلوب است و سبب تقویت بیش از پیش آن خواهد شد.

اما در مقابل طلا نسبت به بازار‌های ریسکی واکنش تند‌تری از خود نشان داد و به کف ۱۹۰۰ دلاری سقوط کرد. با افزایش شاخص ارز آمریکا، یورو در برابر دلار نیز که در روز‌های پیشین بالاترین سطح ۱۰ ماهه اخیر را به ثبت رسانده بود، اندکی کاهش یافت.

تحلیل‌گران معتقدند که نمی‌توان به رشد متوالی شاخص دلار دل‌خوش کرد و هیجان این شاخص پس از انتشار نتایج سخنان پاول و اعمال سیاست آن، از تب و تاب افتاده و به مسیر نزولی خود ادامه خواهد داد. یکی از تحلیل‌گران ارشد بازار‌های آمریکا نیز معتقد است که کاهش نرخ بهره تا سال ۲۰۲۴ اتفاق نخواهد افتاد.

سخنان او این سیگنال را به بازار می‌دهد که به دنبال این موضوع دستیابی به تورم ۲درصدی نیز تا سال ۲۰۲۴ میسر نخواهد شد. اما برای درک دقیق‌تر موضوعات مذکور باید تا انتشار نتایج نشست فدرال رزرو در روز‌های آتی منتظر ماند.

منبع: دنیای اقتصاد

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید