کشف گردن‌بند سلطنتی ۵۰۰ ساله با نمادهای عاشقانه

کشف گردن‌بند سلطنتی ۵۰۰ ساله با نمادهای عاشقانه

یک آویز و زنجیر طلای پرآذین که سال ۲۰۱۹ در وارویکشایر انگلستان توسط جستجوگر آماتور کشف شد حالا در موزه‌ی بریتانیا به نمایش گذاشته شده است.

کد خبر : ۱۲۰۷۵۹
بازدید : ۲۹۳۳۲

فرادید | چارلی کلارک یک جستجوگر آماتور است که در سال ۲۰۱۹ و تنها بعد از شش ماه جستجو کشفی کرد که خودش دربارۀ آن می‌گوید: «در طول یک عمر فقط یک بار اتفاق می‌افتد. نه! در واقع در طول ۳۰ عمر فقط یک بار!». او در حال جستجو در مزرعه‌ای در وارویکشایر بود که صدای بوق فلزیابش درآمد. وقتی آنجا را به اندازۀ ۴۰، ۵۰ سانتی‌متر کند، چیزی دید که باعث شد از خوشحالی جیغ بکشد! یک گردن‌آویز طلایی همراه با زنجیر که نماد‌هایی از هنری هشتم و همسرش کاترین اهل آراگون را روی خود داشت.

به گزارش فرادید؛ این آویز قلب‌مانند مزین به طرح‌های گل‌دار سفید و قرمز است که به ظاهر اتحاد میان شاه هنری هشتم و نخستین همسرش کاترین آراگون را به تصویر کشیده‌اند. این آویز به پهنای تقریبی آن ۵ سانتی‌متر است مزین به موتیف رُز تودور و بوته‌ی انار است، همین‌طور عبارت «TOVS IORS» روی آن حک شده است که معنای استعاری آن « همیشه » است. پشت این گردن‌بند حروف بزرگ H و K دیده می‌شود که ظاهراً به حروف اول نام این زوج سلطنتی اشاره می‌کند.

کشف ارتباط گردن‌بند ۵۰۰ ساله با هنری هشتم توسط فلزیاب‌ها

تصور می‌شود این گردن‌بند زیبا و پرجزئیات که قدمت آن بین سال‌های ۱۵۰۹ و ۱۵۳۳ پس از میلاد است به سرعت ساخته شده است. این اکتشاف به «طرح آثار باستانی قابل‌حمل» (PAS) گزارش شد؛ سازمانی که توسط موزه‌ی بریتیش مدیریت می‌شود و با اکتشافات باستان‌شناسی مردم سروکار دارد. هیستوریک اِنگلَند نیز برای اجرای حفاری باستان‌شناسی به سایت اکتشاف فراخوانده شد.

کشف گردن‌بند سلطنتی ۵۰۰ ساله با نمادهای عاشقانه

دونکان ویلسون مدیر ارشد هیستوریک اِنگلَند درباره‌ی این یافته گفته است: «این آویز زیبا یک اکتشاف هیجان‌انگیز است که ارتباط محسوس شاه هنری هشتم را با کاترین آراگون نشان می‌دهد و درک ما را از دربار پادشاهی آن زمان غنی می‌کند.» به رغم تلاش‌های انجام‌شده در زمینه‌ی حفاری، هیچ یافته‌ی دیگری در این سایت به دست نیامد.

این قطعه‌ی زینتی پس از انتشار گزارش سالانه‌ی PAS برای سال ۲۰۲۱ در حال حاضر در موزه‌ی بریتانیا به نمایش گذاشته شده است. از ۴۵۵۸۱ یافته‌ی ثبت‌شده در این گزارش، ۱۰۸۵ مورد به عنوان گنجینه طبقه‌بندی شدند. یک یافته برای اینکه طبق لایحه‌ی گنج ۱۹۹۶ «گنج» محسوب شود باید یک شئ فلزی باشد و بیش از ۱۰ درصد وزن آن از فلز باارزش ساخته شده باشد. همچنین این یافته در زمان اکتشاف، حداقل باید ۳۰۰ سال قدمت داشته باشد.

کشف ارتباط گردن‌بند ۵۰۰ ساله با هنری هشتم توسط فلزیاب‌ها

(چارلی کلارک می‌گوید مبلغی که به خاطر این کشف دریافت کرده را برای تحصیل فرزندش سرمایه‌گذاری خواهد کرد)

لُرد پارکینسون از ویتلی بِی، وزیر هنر و میراث فرهنگی درباره‌ی لایحه‌ی گنج گفته است: «مشاهده‌ی رونق باستان‌شناسی و فلزیابی در سراسر کشور شگفت‌انگیز است. این پیشرفت‌ها به کشف گنجینه‌ها کمک می‌کند و در نتیجه درک ما از تاریخ ملی مشترک‌مان عمیق‌تر خواهد شد.»

نود و شش درصد از یافته‌های ثبت‌شده در گزارش PAS ۲۰۲۱ توسط شهروندان و و به کمک فلزیاب‌هایشان کشف شده است. بیشتر یافته‌ها نیز در گلاسترشر، سافولک و لینکولنشایر پیدا شدند.

مترجم: زهرا ذوالقدر

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید