باتری ماشین خوابیده را چطور روشن کنیم؟

باتری ماشین خوابیده را چطور روشن کنیم؟

مشکل خوابیدن باتری ماشین بیش از هر چیزی، خود را در روشن نشدن موتور خودرو یا استارت نخوردن آن نمایان می‌سازد. البته این موضوع می‌تواند به دلایل دیگری نظیر خرابی سیستم استارت خودرو یا وجود عیب و ایراد در دینام آن هم به وجود آمده باشد.

کد خبر : ۱۲۱۰۳۹
بازدید : ۹۳۴۷

خوابیدن باتری ماشین به عنوان یکی از مشکلات رایج مرتبط با سیستم برق رسانی خودرو شناخته می‌شود که با عناوین دیگری نظیر مردن باتری، خالی شدن باتری یا دشارژ شدن باتری هم شناخته می‌شود.

دلیل اصلی به وجود آمدن این مشکل خالی شدن شارژ باتری خودرو است. به این معنی که باتری خودرو بنا به دلایل مختل، دیگر توانی به منظور تامین انرژی الکتریکی مورد نیاز الکتریکی برای فعالیت سیستم برق‌رسانی خودرو را ندارد.

علائم خوابیدن باتری ماشین

مشکل خوابیدن باتری ماشین بیش از هر چیزی، خود را در روشن نشدن موتور خودرو یا استارت نخوردن آن نمایان می‌سازد. البته این موضوع می‌تواند به دلایل دیگری نظیر خرابی سیستم استارت خودرو یا وجود عیب و ایراد در دینام آن هم به وجود آمده باشد.

در هر حال مشکل روشن نشدن موتور خودرو به هنگام استارت زدن از وجود عیب و ایراد در سیستم برق‌رسانی خودرو ناشی می‌شود. اما چگونه و از کجا بفهمیم که دلیل اصلی به کار نیفتادن موتور خودرو پس از استارت زدن، خوابیدن باتری ماشین است؟ و این مشکل به سایر قطعات موجود در سیستم برق‌رسانی اتومبیل مربوط نمی‌شود؟

باتری ماشین خوابیده را چطور روشن کنیم؟

نشانه‌های خوابیدن باتری ماشین عبارتند از:

خاموش شدن چراغ‌های داشبورد

روشن شدن چراغ چک ماشین

روشن نشدن ماشین

پوسیدگی کانکتور‌های خودرو

صدایی مانند کلیک کردن هنگام روشن کردن ماشین

کند شدن موتور

نکته: اگر با نشانه‌هایی مانند خاموش شدن رادیو یا ضبط در حین رانندگی مواجه شده‌اید احتمالا باتری ماشین شما به‌زودی خراب خواهد شد. پس بهتر است در زمان مشاهده چنین علائمی با یک متخصص برای رفع این مشکل صحبت کنید.

نکته: عمر باتری‌های ایرانی معمولا ۱.۵ تا ۳ سال و باتری کره‌ای بین ۳ تا ۵ سال است و بعد از این مدت حتی اگر بخوبی کار کنند هم باید تعویض شوند.

باتری ماشین خوابیده را چطور روشن کنیم؟

دلایل خوابیدن باتری ماشین

علت خوابیدن باتری ماشین را شامل لیستی گسترده است، اما به طور کلی می‌توانیم دلیل خوابیدن باتری خودرو را به سه دسته عمده تقسیم کنیم:

مشکلات اساسی باتری

مشکلات سیستم الکتریکی

خطا‌های ساده فردی

برخی از رایج‌ترین دلایلی که باعث خالی شدن باتری خودرو می‌شود عبارتند از اتصالات شل یا فاسد شده باطری، تخلیه الکتریکی مداوم، مشکلات شارژ، تقاضای مصرف برق زیاد از طریق امکانات موجود در خودرو و حتی تغییرات آب و هوایی شدید.

یکی دیگر از علل خوابیدن باتری ماشین رانندگی‌های کوتاه مدت است. رانندگی‌های کوتاه مدت با تعداد زیادی توقف و شروع مجدد به طور کلی باتری شما را از بین می‌برد. شما بعد از اینکه ماشین را روشن کردید باید زمان کافی و مورد نیاز برای شارژ مجدد باتری را فراهم کنید.

باتری ماشین خوابیده را چطور روشن کنیم؟

چطور بفهمیم مشکل از دینام نیست؟

نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که گاهی روشن نشدن ماشین به علت دینام یا قطعات دیگر خودرو است و اصلا ربطی به خوابیدن باتری ماشین ندارد. برای اطمینان از اینکه مشکل دینام نیست بهتر است روشن کردن ماشین با هل دادن را امتحان کنید. اگر با انجام این کار ماشین روشن نشود یعنی مشکل دشارژ شدن باتری نیست بلکه مشکل از دینام است که نمی‌تواند برق قسمت‌های مختلف را فراهم کند، پس ماشین دوباره خاموش خواهد شد. در غیر این صورت ماشین روشن می‌ماند.

باتری ماشین خوابیده را چطور روشن کنیم؟

چگونه ماشینی را که باتری خالی کرده روشن کنیم؟

یکی از سوالات رایجی که معمولا برای رانندگان خودرو پیش می‌آید این است که چگونه ماشینی که باتری خالی کرده روشن کنیم یا اگر باتری ماشین خوابید چه کار کنیم. برای پاسخ به این سوالات بهتر است ادامه مطلب را با دقت مطالعه کنید.

باتری ماشین خوابیده را چطور روشن کنیم؟

۱. محکم کردن اتصالات شل

اولین کاری که باید کرد، بررسی اتصالات باتری است. قبل از اینکه به باتری و اجزای اطراف آن دست بزنید، یک جفت دستکش قدیمی پیدا کنید. البته لمس سر باتری با دست شما را دچار شوک نمی‌کند، زیرا جریان باتری تنها ۱۲ تا ۱۴ ولت است.

با این حال اگر سرباتری را با یک شی فلزی لمس کنید و آن شی با هرکدام از قسمت‌های فلزی خودرو تماس پیدا کند، یک جرقه شدید ایجاد می‌شود که می‌تواند موجب آسیب دیدن خودتان یا مشتعل کردن گاز هیدروژن و انفجار شود.

بعد از رعایت نکات ایمنی، دو سر باتری را بکشید تا مطمئن شوید اتصالات باتری ایراد ندارد. این کار را با فشار زیاد انجام ندهید تا باتری آسیب نبیند. اگر متوجه شدید که سر باتری شل شده است با کمی جابه‌جا کردن آن می‌توانید اتصال کافی برای استارت خوردن ماشین را فراهم کنید.

اگر باز هم نتوانستید استارت بزنید باید جامپ استارت (باتری به باتری) کنید یا باتری را با استفاده از یک منبع خارجی دوباره شارژ کنید.

باتری ماشین خوابیده را چطور روشن کنیم؟

۲. جامپ استارت یا باتری به باتری

راه حل دوم که یکی از رایج‌ترین راه‌های مقابله با مشکل خوابیدن باتری ماشین به شمار می‌رود استفاده از روش جامپ استارت است. در این روش که با نام باتری به باتری کردن نیز در میان رانندگان شناخته می‌شود از باتری یک خودروی دیگر برای روشن کردن موتور خودروی معیوب استفاده می‌شود. در واقع می‌توان از طریق اتصال باتری سالم به باتری مُرده از طریق کابل جامپر اقدام به احیای آن نمود.

در صورت به کار بردن این روش بهتر است از کابل‌های مناسب و باکیفیت برای روشن کردن خودروی معیوب استفاده کرد. چرا که ممکن است نوسانات جریان الکتریکی منجر به بروز آسیب‌های جدی در باتری خودروی معیوب شود. در این میان حتی تفاوت آمپراژ ایجاد شده می‌تواند منجر به آتش سوزی در خودرو گردد و مشکلاتی کاملا جدی ایجاد کند؛ بنابراین همواره سعی کنید هنگام باتری به باتری کردن خودرو کابل‌های باکیفیت را مورد استفاده قرار دهید.

برای اعمال روش باتری به باتری باید دو ماشین را روبه‌روی یکدیگر قرار داده و سپس کابل باتری به باتری را در دست گرفته و قطب مثبت را به قطب مثبت و قطب منفی را به قطب منفی متصل کنید و سپس استارت بزنید.

باتری ماشین خوابیده را چطور روشن کنیم؟

۳. شارژ کردن باتری

یکی از راه‌های روشن کردن خودرو با باتری خالی این است که در صورتی که به دلایلی مانند نبود ماشین کمکی یا نداشتن جامپ استارت، روش دیگری برای روشن کردن باتری ماشین وجود نداشته باشد، باتری را از ماشین جدا کرده و آن را به باتری‌سازی برده و در آنجا شارژ می‌کنیم.

همچنین می‌توانید از قبل پاوربانک استارتر ماشین یا همان جامپ استارتر تهیه کنید که یک باتری یدکی برای حرکت و استارت خودرو است.

باتری ماشین خوابیده را چطور روشن کنیم؟

۴. هل دادن

روش دیگر روشن کردن ماشین با باتری خالی هل دادن آن است.

روشن کردن ماشین اتومات با هل دادن

طریقه روشن کردن ماشین دنده اتومات کمی متفاوت از ماشین‌های دیگر است. برای روشن کردن ماشین اتومات بدون باتری باید در ابتدا سوئیچ را باز کنید و دنده را روی N قرار دهید. سپس از اطرافیان خود بخواهید تا ماشین را هل دهند. البته روشن کردن ماشین با هل دادن روش مناسبی برای این نوع ماشین‌ها نیست، حتی ممکن است به گیربکس خودرو و درنهایت موتور آن آسیب وارد کند و مجبور شوید برای تعمیر هزینه بالایی پرداخت کنید.

روشن کردن ماشین دنده‌ای با هل دادن

روشن کردن ماشین با هل دادن یکی از روش‌های رایجی است که بیشتر رانندگان در این زمان انجام می‌دهند. اما باید دو نکته مهم را در نظر داشته باشید، پایتان را به‌صورت ناگهانی از روی کلاچ برندارید و حتی بعد از روشن شدن ماشین هم دقت کنید که ممکن است ماشین یک‌دفعه روشن شود و با سرعت به شخص یا ماشینی برخورد کند.

به‌طور کلی باید این فرآیند را دنبال کنید:

پای خود را بر روی کلاچ گذاشته، دنده را بر روی دنده دو قرار داده و پایتان را در تمام این مدت روی ترمز نگه دارید.

به‌صورت هم‌زمان با هل دادن، پای خود را از روز ترمز بردارید و ماشین را هل دهید و وقتی سرعت خودرو به حد مناسبی رسید، پای خود را در حالتی که دنده روی دنده دو است، از روی کلاچ بردارید.

اگر در جایی هستید و نمی‌توانید از کمک اطرافیان برای روشن کردن خودرو استفاده کنید، می‌توانید کار‌ها را به‌صورت زیر انجام دهید. در غیر این صورت بهتر است منتظر کسی بمانید تا به شما کمک کند.

در مرحله اول نیاز است سوییچ را باز کنید.

خودرو را در شیب پارک کنید تا به کمک شیب بتوانید ماشین را حرکت دهید.

سپس ترمز بگیرید و دستی را بلند کنید.

دنده دو را انتخاب کنید. انتخاب دنده دو باعث می‌شود تا کلاچ و گیربکس به مشکل حادی برخورد نکنند.

کلاچ را کامل نگه‌دارید و سپس پدال ترمز را رها کنید تا ماشین شروع به حرکت کند.

وقتی ماشین کمی حرکت کرد، کلاچ را رها کنید، اما اگر ماشین روشن نشد باید کلاچ را مجددا نگه‌دارید.

توجه داشته باشید که در این حالت خودرو همیشه با هل دادن روشن نخواهد شد و دلیل آن هم عدم انتقال نیروی محرکه کافی به دینام ماشین است که قدرت شارژ باتری را ندارد. در این صورت باید از روش باتری به باتری برای روشن کردن ماشین استفاده کنید.

باتری ماشین خوابیده را چطور روشن کنیم؟

روشن کردن ماشین بدون کابل و هیچ گونه ابزار اضافی

اگر در شرایطی قرار گرفتید که به جامپر، ماشین دیگر و گوشی تلفن‌همراه دسترسی نداشتید و کسی در اطرافتان نبود، باید به تنهایی دست به کار شوید و با دستان خالی مشکل را برطرف کنید:

ابتدا ترمز دستی ماشین را بکشید تا محکم شود.

زیر لاستیک عقب خودرو یک سنگ قرار دهید.

بعد از آن باید ماشین در دنده سه و سوئیچ در حالت روشن قرار دهید

با استفاده از جک چرخ سمت شاگرد را بالا ببرید تا چرخ در فاصله ۱۵سانتی‌متری زمین قرار بگیرد.

یک طناب سه متری را در جهت ساعت‌گرد و از بیرون چرخ که بالا برده‌اید بپیچید.

سر طناب را به سمت جلو بکشید.

به این ترتیب خودرو شما روشن خواهد شد. در این شرایط سوار ماشین شده و با گرفتن کلاچ آن را در وضعیت خلاص قرار دهید. سپس جک و سنگ زیر تایر را بردارید تا بتوانید به مسیرتان ادامه دهید. در این روش بدون استفاده از کابل برق یا وسیله خاصی ماشین شما روشن خواهد شد.

باتری ماشین خوابیده را چطور روشن کنیم؟

چطور جلوی خوابیدن باتری ماشین را بگیریم؟

اگر به‌طور مداوم به دلیل خوابیدن باتری ماشین به مشکل برمی‌خورید، می‌توانید با انجام چند راه‌حل ساده جلوی این اتفاق را بگیرید تا کمتر با این صحنه ناخوشایند مواجه شوید.

زمان پیاده شدن از ماشین اطمینان حاصل کنید که تمام چراغ‌های ماشین خاموش هستند.

هرچند وقت یکبار سیستم برق‌رسانی و کابل‌ها را چک کنید.

تعویض یا شارژ باتری ماشین را فراموش نکنید.

گرمای بیش‌از‌حد هوا باعث می‌شود باتری بخوابد برای جلوگیری از این اتفاق بهتر است ماشینتان را در سایه پارک کنید.

برای مسافت‌های کوتاه ماشین را به صورت مداوم خاموش-روشن نکنید.

در پارک‌های طولانی سرباتری را جدا کنید.

باتری خودرو را تمیز نگه دارید.

منبع: روزیاتو

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید