کشف قنات دو هزارسالۀ مخصوص ثروتمندان در ایتالیا

کشف قنات دو هزارسالۀ مخصوص ثروتمندان در ایتالیا

در منطقۀ ناپل در جنوب ایتالیا شعبه‌ای از یک قنات باستانی مربوط به عصر امپراطور آگاستوس کشف شده است؛ به عقیدۀ باستانشناسان این قنات جنبۀ عمومی نداشته و مخصوص آب‌رسانی به ویلاهای ثروتمندان بوده است.

کد خبر : ۱۲۱۳۰۲
بازدید : ۱۲۵۹۷

فرادید | باستان‌شناسانِ انجمن Cocceivs یک رشته قنات باستانی مربوط به دوره‌ی امپراطور آگوستوس را در کامپانیا (جنوب ایتالیا) یافته‌اند. « آکوآ آگوستا » بین سال‌های ۲۰ و ۳۰ پیش از میلاد توسط مارکوس ویپسانیوس آگریپا، بهترین دوست و داماد آگوستوس ساخته شد، زمانی که او رتبه‌ی عالی تصدی آبزیگاه‌ها و ذخیره، مدیریت و نگهداری از قنات‌های روم را بر عهده داشت.

به گزارش فرادید؛ منبع آب این قنات‌ها، شهر سِرینوُ در کامپانیان آپِنینز بود که به خلوص چشمه‌هایش شهرت داشت. این قنات بیش از ۹۰ مایل طول و ده انشعاب داشت که هفت تای آن‌ها به مراکز شهری هدایت می‌شدند و سه تای آن‌ها به ویلا‌های ثروتمندان آب‌رسانی می‌کردند. قنات تازه‌کشف شده یکی از این آبراه‌های اختصاصی است. بیش از ۴۰۰ سال این قنات طولانی‌ترین قنات رومی بود؛ تا زمان ساخت قنات قسطنطنیه که ۲۶۵ مایل طول داشت.

یک رشته قنات عصر آگاستوسی دوباره در ناپل کشف شد

(غارشناسان در حال کشف آکوآ آگوستا ؛ قنات رومی که تا پیش از این در دنیای روم کمترین مطالعات روی آن انجام شده بود).

محققان آکوآ آگوستا را قبلا جدی نگرفته بودند. به همین دلیل این قنات جزو قنات‌هایی است که در دنیای روم کمترین تحقیق در مورد آن انجام شده است، اما کشفیات جدیدِ اوایل این ماه توسط یک گروه غیرانتفاعی باستان‌شناسی، این قنات خیره‌کننده را در کانون توجه قرار داد. اعضای انجمن رشته‌ای قنات کشف کردند که به گزارش افراد محلی که در بچگی تونل‌های آن را دیده بودند، آب نوشیدنی را تا تپه‌ی پوسیلیپو و جزیره‌ی هلالی شکلِ نیسیدا می‌برد. تاکنون، حدود ۶۵۰ متر این قنات کشف شده است که آن را به طولانی‌ترین بخش شناخته‌شده‌ی آکوآ آگوستا تبدیل کرده است.

رابون تیلور استاد مطالعات کلاسیک دانشگاه تگزاس که در این تحقیق مشارکت دارد گفته است که این قنات از جهات متعددی جالب توجه و خاص است. برای مثال این آبراه که در واقع مخصوص خانه‌های ثروتمندان طراحی شده بود، به خاطر لایه‌های مختلف رسوباتی که دارد، می‌تواند اطلاعات بسیار زیادی را دربارۀ تغییرات آب و هوایی در گذشته در اختیار ما بگذارد.

یک رشته قنات عصر آگاستوسی دوباره در ناپل کشف شد

قسمت اعظم مسیر این قنات شامل سوراخی است که پهنای آن ۵۲ تا ۷۰ سانتی متر و ضخامت ملات کف آن ۶۴ سانتی‌متر است و روی آن نیز پوشیده از رسوبات غلیظ سنگ آهک است. این قنات مسیری مارپیچ دارد که یا حاصل اشتباهات است یا خارج شدن ضروری از مسیر مستقیم به صلاح‌دید سازندگان!

موانع و تنگنا‌هایی نیز وجود دارد، اما کل طول مسیر قابل‌دسترسی است. این نخستین رشته قنات طولانی پیوسته از میان قنات‌های رومی است که شرایط عالی دارد و محققان می‌توانند جزئیات دقیق آن را بررسی کنند.

مترجم: زهرا ذوالقدر

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید