کشف غاری در اسپانیا با آثار پنجۀ خرس‌های باستانی

کشف غاری در اسپانیا با آثار پنجۀ خرس‌های باستانی

محققان خبر از کشف بسیار مهمی داده‌اند که بر اساس آن ممکن است خرس‌های غارنشین که حدود ۲۴ هزار سال قبل منقرض شدند، در مناطقی جنوبی‌تر از جایی که قبلا تصور می‌کردیم زندگی کرده باشند.

کد خبر : ۱۲۱۳۴۳
بازدید : ۱۵۳۷۸

فرادید | محققانِ سیستم‌های غاری در جنوب شرقی اسپانیا، غار بسیار بزرگی را کشف کرده‌اند که هزاران سال دست‌نخورده مانده، چکنده‌سنگ‌های بزرگی از آن آویزان است و جای شیار‌ پنجه‌های خرس‌های غارنشین منقرض‌شده روی دیواره‌های آن مشهود است. به گفته‌ی محققان این غار «در‌های تازه‌ای را به ماقبل‌تاریخ می‌گشاید».

به گزارش فرادید ، این یافته مربوط به غار دل آرکو (Cueva del Arco) است؛ مجموعه‌ای از غار‌ها در گردنه‌ی آلمادنز نزدیک شهر سیسا . اگرچه هم‌اکنون شواهدی از این سایت بدست آمده که گواه قدمت ۵۰۰۰۰ ساله ساکنان آن است و آن را به یکی از معدود مکان‌ها در شبه‌جزیره ایبری شرقی تبدیل می‌کند که در آن، تغییر از نئاندرتال به انسان مدرن را می‌توان اثبات کرد، کارشناسانی که در این سایت مشغول حفاری هستند احتمال می‌دهند اکتشافات دیگری هم از این سایت در شرف وقوع باشند.

غار ماقبل‌تاریخ با نشانه‌هایی از پنجه‌های خرس بر دیواره‌های آن

در جریان حفاری سال ۲۰۱۸، تیمی به سرپرستی ایگناسیو مارتین لرما، متخصص ماقبل‌تاریخ از دانشگاه مورسیا و دیداک رومَن، متخصص ماقبل‌تاریخ از دانشگاه جیمز یکم در کاستلو به چیزی برخورد کردند که تصور می‌کردند ورودی گل‌آلودشده‌ی یک حفره بزرگ باشد. این حدس درست از آب درآمد و متعاقباً حفاری‌های دقیق منجر به کشف یک دریچه‌ی هوا نیز شد، اما همه‌گیری کووید پروژه حفاری را به تعویق انداخت.

سال پیش محققان به غار بازگشتند و وارد آن شدند و بالاخره روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کردند: «ما خودمان را مقابل اکتشافی در سطح جهانی یافتیم. اتاق‌های این غار عظیم بود، برخی از آن‌ها ۲۰ متر ارتفاع داشت و بزرگ‌ترین در منطقه بود. چکیده‌سنگ‌های آن هم به همان اندازه بی‌مانند بودند، برخی از آن‌ها سه متر طول و یک سانتی‌متر پهنا داشت، به این معنا که به لطف انزوای غار در طول هزاران سال در شرایط تقریباً بی‌مانندی به لحاظ ثبات رشد یافته بودند.»

غار ماقبل‌تاریخ با نشانه‌هایی از پنجه‌های خرس بر دیواره‌های آن

(پروفسور ایگناسیو مارتین لِرما حین کار در غار کشف شده)

علائم روی دیواره‌های غار نشان‌دهنده‌ی حضور خرس‌های غارنشین است که حدود ۲۴۰۰۰ سال پیش منقرض شدند و احتمالاً در نقاط جنوبی‌تری از شبه‌جزیره می‌زیستند. «شناسایی علائم پنجه‌های خرس‌های غارنشین روی نواحی زیادی از دیواره‌ها، این غار را به یک نمونه‌ی مهم و واقعاً منحصربفرد از مکانی تبدیل می‌کند که این پستانداران غول‌پیکر در جنوب اروپا ساکن آن بودند.» مارتین لِرما سرپرست علمی این پروژه گفته است این یافته «از انتظارات ما فراتر رفته است» و افزوده است که «درِ تازه‌ای به ماقبل‌تاریخ را برای ما گشوده است.»

کشف چنین غار بزرگ دست‌نخورده‌ای پای محققان و توریست‌ها را به این منطقه باز می‌کند. به همین دلیل، مارتین لِرما از مردم تقاضا کرده است به کارشناسان برای اتمام مطالعات‌شان زمان بدهند: «باید به یاد بیاوریم که چیزی که در دست داریم یک گنجینه‌ی دست‌نخورده‌ی طبیعی است و همین طور هم باید باقی بماند.»

منبع: theguardian

مترجم: زهرا ذوالقدر

۱
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید