٩ شرط برای خرید محصولات ایران خودرو و سایپا از کارخانه

٩ شرط برای خرید محصولات ایران خودرو و سایپا از کارخانه

شورای رقابت صبح امروز (یکشنبه)، به دنبال اعتقاد خود بر انحصاری بودن بازار خودرو‌های سواری، دستورالعمل تنظیم بازار خودرو‌ها را ابلاغ و منتشر کرده که بر اساس آن ٩ شرط برای خرید خودرو از کارخانه تعریف کرده است. طبق دستورالعمل شورای رقابت برای تنظیم بازار خودرو‌های سواری منصوب شورای رقابت، شرایط خرید خودرو برای متقاضیان تعریف شده است.

کد خبر : ۱۲۱۳۹۰
بازدید : ۸۵۸۹

شورای رقابت صبح امروز (یکشنبه)، به دنبال اعتقاد خود بر انحصاری بودن بازار خودرو‌های سواری، دستورالعمل تنظیم بازار خودرو‌ها را ابلاغ و منتشر کرده که بر اساس آن ٩ شرط برای خرید خودرو از کارخانه تعریف کرده است.

طبق دستورالعمل شورای رقابت برای تنظیم بازار خودرو‌های سواری منصوب شورای رقابت، شرایط خرید خودرو برای متقاضیان تعریف شده است.

این شرایط به شرح زیر است:

۱- حداقل سن متقاضیان خرید خودرو ۱۸ سال باشد.

۲- دارابودن گواهینامه رانندگی برای متقاضیان خرید خودرو الزامی است.

۳- متقاضیانی که طی ۴۸ ماه گذشته صدور فاکتور خورو نزد شرکت‌های ایران خودرو و سایپا یا طی ۲۴ ماه گذشته صدور فاکتور خودرو نزد دیگر شرکت‌ها داشته‌اند، امکان ثبت‌نام و خرید خودرو ندارند.

۴- متقاضیانی که دارای پلاک انتظامی فعال هستند امکان ثبت نام و خرید خودرو ندارند.

۵- انتقال امتیاز و حقوق ناشی از خرید خودرو، به اشخاص ثالث (حتی به صورت وکالتی) و نیز فروش حواله خودرو به صورت وکالتی ممنوع است.

۶- امکان صلح در قرارداد وجود ندارد.

٧- عرضه‌کننده خودرو موظف است روش‌های بازدارنده برای جلوگیری از انتقال سند حداقل به مدت یکسال، از جمله در رهن گرفتن سند خودرو، اتخاذ و اجرا کنند.

۸- امکان ثبت نام و خرید خودرو برای اشخاص حقوقی وجود ندارد.

۹- مبلغی از بهای فروش خودرو باید در حساب خریدار موجود باشد که بر اساس نوع برنامه فروش متغیر است.

الف - در روش‌های فروش فوری یا فوق‌العاده، ۵۰ درصد از مبلغ فروش خودرو (بر اساس بخشنامه اعلامی فروش) باید در حساب بانکی متقاضی باشد و تا پس از خرید خودرو امکان برداشت آن مبلغ وجود ندارد.

ب- در روش پیش‌فروش، به اندازه مبلغ پیش پرداخت (و بر اساس بخشنامه اعلامی فروش که با توجه به تبصره ماده ۴) آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از مصرف‌کنندگان خودرو مصوب ۱۳۹۵ هیات وزیران، حداکثر تا ۵۰ درصد از مبلغ فروش خودرو است، باید در حساب بانکی متقاضی باشد و تا پس از خرید خودرو امکان برداشت آن مبلغ وجود ندارد.

تبصره: در صورتی که وضعیت بازار از منظر عرضه و تقاضا متعال شود به پیشنهاد کارگروه خودرو و تصویب شورای رقابت، محدودیت‌ها و شروط فوق می‌تواند با توجه به مدل خودرو و شرکت تعدیل و بازنگری شود.

بر اساس این شروط ٩ گانه تعریف شده، تنها شرط در رهن ماندن سند خودرو که حذف شده بود، مجدد اجرایی می‌شود و الباقی همان شروطی است که در طرح‌های فروش خودروسازان لحاظ می‌شد.

البته گروه خودروسازی سایپا، شرط عدم خرید ۴٨ ماهه را برای برخی محصولات کمتر کرده بود.

همچنین شرط تعریف حساب وکالتی و واریز وجه معین به حساب تعریف شده در طرح‌های اخیر دو خودروساز اجرایی شده است.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید