ChatGPT در آینده نظام سرمایه‌داری را از بین می‌برد؟!

ChatGPT در آینده نظام سرمایه‌داری را از بین می‌برد؟!

هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت OpenAI می‌گوید هوش مصنوعی ChatGPT ممکن است در آینده ما را به نظامی بهتر از سرمایه‌داری برساند.

کد خبر : ۱۲۱۵۳۸
بازدید : ۷۳۸۲

میلیون‌ها کاربر در سراسر جهان با ChatGPT کار کرده‌اند یا حداقل درباره آن خبر خوانده‌اند. خیلی‌ها با این چت‌بات هوش مصنوعی تکالیفشان را انجام داده‌اند، اما یکی از بنیان‌گذاران OpenAI، شرکتی که سازنده این ابزار است، می‌گوید ChatGPT شاید بتواند یک روز نظام سرمایه‌داری (کاپیتالیسم) را فرو بریزد.

به‌گزارش مجله فورچون، ChatGPT که از ماه نوامبر عرضه عمومی شده، در این مدت زمان کوتاه به محبوبیت قابل‌توجهی رسیده است. OpenAI در گذشته مدعی بود که می‌خواهد به نبرد با انحصارطلبی‌های گوگل در حوزه تحقیقات هوش مصنوعی برود. حالا اگرچه خود این شرکت با سرمایه‌گذاری مایکروسافت تا حدی درگیر مباحث مربوط به نظام سرمایه‌داری شده است، اما «سم آلتمن»، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل آن همچنان با رویکردی ملایم‌تر امیدوار است که بتواند این مشکل را حل کند. او می‌گوید:

«فکر می‌کنم [نظام]سرمایه‌داری شگفت‌انگیز است. من عاشق سرمایه‌داری‌ام که یکی از نظام‌های مالی بد در جهان و بهترین آن‌هاست. امیدوارم یک نظام بهتر را پیدا کنیم و فکر می‌کنم اگر هوش جامع مصنوعی (AGI) به پتانسیل‌های واقعی‌اش برسد، می‌توانم آینده‌ای را ببینم که در آن سرمایه‌داری شکست می‌خورد.»

شرکت سازنده ChatGPT با چه ایده‌ای تأسیس شد؟

آلتمن دانشجوی دانشگاه استنفورد بود که از این دانشگاه انصراف داد و در سال ۲۰۱۵ به یکی از بنیان‌گذاران OpenAI تبدیل شد. او در آغاز مسیر به‌همراه سرمایه‌گذارانی نظیر ایلان ماسک و «پیتر تیل» می‌خواست به مقابله با هژمونی فزاینده گوگل در حوزه هوش مصنوعی بپردازد. گوگل در آن زمان تازه شرکت دیپ‌مایند را با پرداخت ۵۰۰ میلیون دلار خریده بود.

OpenAI در بیانیه‌ای در سال ۲۰۱۵ گفته بود: «هدف ما توسعه هوش دیجیتال پیشرفته به‌نحوی است که بالاترین احتمال برای کمک به کل بشریت را داشته باشد و در قید نیاز برای بازدهی سرمایه نباشد. از آن‌جایی که تحقیقات ما از تعهدات مالی آزاد است، راحت‌تر می‌توانیم روی اثر مثبت بر بشریت تمرکز کنیم.»

مدیرعامل OpenAI درباره مقابله با ایده انحصارطلبی شرکت‌ها در زمینه تحقیقات هوش مصنوعی گفته بود که هدف آن‌ها نقطه مقابل این ایده است. این شرکت می‌خواست هوش مصنوعی را دموکراتیزه کند تا همه از طریق انتشار عمومی تحقیقات، اقدامات و حتی پتنت‌های این شرکت، بتوانند به‌صورت منصفانه به مزایای این فناوری دسترسی داشته باشند.

زمانی که مایکروسافت تأیید کرد با افزایش سرمایه‌گذاری روی OpenAI به همکاری با این شرکت ادامه می‌دهد، مدیران عامل این دو شرکت در بیانیه مشترکی تأکید کردند که می‌خواهند هوش مصنوعی را به‌عنوان یک پلتفرم فناوری جدید دموکراتیزه کنند.

بااین‌حال، منتقدان نمی‌توانند از این نکته چشم‌پوشی کنند که با گره‌خوردن سرنوشت OpenAI به مایکروسافت، این شرکت حالا بیش از هر زمان دیگری درگیر نظام سرمایه‌داری و انتظارات سرمایه‌گذاران برای بازگشت سرمایه شده است. بااین‌حال، ظاهراً آلتمن هنوز روی ایده اولیه خود پافشاری می‌کند و امیدوار است که بتواند بین نیاز به پول‌سازی و دموکراتیزه‌کردن این فناوری تعادل ایجاد کند. او همچنین معتقد است که آن‌چه از سیستم‌های پیشرفته هوش جامع مصنوعی دیده شده، هنوز ابتدای راه است.

منبع: دیجیاتو

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید