بازسازی چهره زنی متعلق به دو هزار سال پیش

بازسازی چهره زنی متعلق به دو هزار سال پیش

بقایای این زن که به نام هینات شناخته می‌شود و گمان می‌رود در سده ۱ (پیش از میلاد) درگذشته باشد، در یکی از گور‌های باستانی در حومه هگرا (الحجر) در عربستان سعودی کشف شده بود.

کد خبر : ۱۲۱۶۶۰
بازدید : ۱۰۲۹۸

باستان‌شناسان، انسان‌شناسان و دانشگاهیان بریتانیایی پس از سال‌ها تلاش، چهره زنی از تمدن نبطیان را بازسازی کردند.

به گزارش نشنال، بقایای این زن که به نام هینات شناخته می‌شود و گمان می‌رود در سده ۱ (پیش از میلاد) درگذشته باشد، در یکی از گور‌های باستانی در حومه هگرا (الحجر) در عربستان سعودی کشف شده بود.

کار بازسازی چهره به کمک باستان‌شناسان و متخصصان با استفاده از تکنولوژی سه‌بعدی (۳D) در ژوییه ۲۰۲۰ تمام شد و پس از آن روند تولید مجسمه سیلیکونی آغاز شد.

حالا این مجسمه آماده شده است و از روز دوشنبه ششم فوریه در مرکز استقبال العلا به نمایش درمی‌آید.

کریستفر تاتل، کارشناس نبطیان می‌گوید: «این نخستین بار است که فرصتی برای تصور چهره نبطیان فراهم شده است. یکی از مشکلات این بود که در زمان تحقیق درباره این تمدن، تصویری از آن‌ها وجود نداشت.»

بازسازی چهره زنی متعلق به دو هزار سال پیش

به گفته تاتل، در آثار به‌جامانده از نبطیان کمتر تصویری از چهره آن‌ها وجود دارد و باستان‌شناسانی که دهه‌ها است روی این موضوع کار می‌کنند، کمتر توانسته‌اند بقایای انسانی از این تمدن کشف کنند.

دکتر هلن مک‌گوران که روی پروژه بازسازی کار می‌کند نیز بر این باور است که هنوز این تمدن بسیار رمزآلود است.

او ابراز امیدواری کرد که این چهره بازسازی شده بتواند به درک بهتر چهره، شخصیت و داستان نبطیان کمک کند.

نبطیان تمدنی قدیمی در اردن، جنوب کنعان و شمال شبه‌جزیره عربستان در سده ۶ (پیش از میلاد) بودند که به تدریج مهاجرت به عربستان را آغاز کردند و مناطقی از دمشق تا العلا و حاشیه دریای سرخ را در تصرف خود داشتند.

آن‌ها بازرگانانی ماهر بودند و تمدنی ثروتمند به‌شمار می‌روند. پس از سال‌ها ممنوعیت، اکنون امکان بازدید از گور‌های باستانی متعلق به نبطیان در نزدیکی شهری که در آن می‌زیستند برای گردشگران وجود دارد.

باوجود تحقیقات گسترده درباره این تمدن، هنوز اطلاعات کمی درباره آن‌ها وجود دارد.

منبع: برترین ها

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید