(تصاویر) این ۷ دلیل قانع‌کننده می‌گوید که انسان به کوسه‌ها نیاز دارد!

(تصاویر) این ۷ دلیل قانع‌کننده می‌گوید که انسان به کوسه‌ها نیاز دارد!

انسان‌ها سالانه ۱۰۰ میلیون کوسه را می‌کشند که عمدتاً به دلیل ماهیگیری، باله‌گیری و صید تصادفی است. همراه با تهدید‌های غیر مستقیم مانند تغییرات آب و هوایی وهمچنین صید بی رویه برخی گونه ها، این موضوع نگرانی‌های جدی در مورد آینده بسیاری از گونه‌های کوسه ایجاد می‌کند.

کد خبر : ۱۲۱۸۲۲
بازدید : ۱۲۹۸

فرادید | انسان‌ها همیشه به کوسه‌ها احترام گذاشته‌اند که البته شاید این احترام با کمی ترس همراه باشد؛ ترس از کشته شدن. البته جالب است بدانید که از ۳۷۵ گونه کوسه شناخته شده، تنها حدود ۳۰ گونه شناسایی شده اند که به انسان حمله می‌کنند و حتی این گونه‌ها نیز به طور کلی خطر کمی برای ما دارند. سالانه میلیون‌ها نفر وارد اقیانوس می‌شوند، با این حال میانگین سالانه جهانی حملات بدون تحریک کوسه ۷۵ مورد است که کمتر از ۱۰ مورد از آن‌ها کشنده بوده است.

به گزارش فرادید، باید توجه داشته باشیم که احتمال حمله کوسه تقریباً ۱ در ۱۱ میلیون است، که بسیار کمتر از سایر خطرات ساحلی مانند جریان‌های آبی، رعد و برق یا وارونه شدن قایق و غرق شدن است. از طرف دیگر کوسه‌ها دلیل بسیار خوبی برای ترس از ما دارند. انسان‌ها سالانه ۱۰۰ میلیون کوسه را می‌کشند که عمدتاً به دلیل ماهیگیری، باله‌گیری و صید تصادفی است. همراه با تهدید‌های غیر مستقیم مانند تغییرات آب و هوایی وهمچنین صید بی رویه برخی گونه ها، این موضوع نگرانی‌های جدی در مورد آینده بسیاری از گونه‌های کوسه ایجاد می‌کند.

کاهش جمعیت کوسه‌ها فقط یک موضوع آکادمیک یا اخلاقی نیست. کوسه‌ها نقش مهمی در اکوسیستم‌های اقیانوسی ایفا می‌کنند و همچنین به منبع مفیدی برای بیومیمتیک (زیست‌تقلید، یا زیست‌همانندسازی، تقلید از الگوها، سامانه‌ها و عناصر طبیعت با هدف حل مشکلات پیچیده انسان است.

در حقیقت اساس این علم مدل‌های طبیعی بیولوژیکی است که با مطالعه فیزیولوژی آن‌ها می‌توانی سامانه‌های نوین فناورانه را طراحی کرده و ساخت.) تبدیل شده‌اند. شاید انسان نتواند مشکلات اخیر کوسه‌ها را در کوتاه‌ترین زمام ممکن حل کند، اما می‌تواند به گونه‌ای با آن‌ها رفتار کند که قدردان حضور و وجودشان در حیات وحش باشد.

در این مقاله با ۷ دلیل به شما اثبات خواهیم کرد که ما انسان‌ها خیلی خوش شانس هستیم که کوسه‌ها را در آب‌های آزاد دریا‌ها و اقیانوس‌ها داریم.

کوسه‌ها

کوسه‌ها به تنظیم شبکه‌های غذایی دریایی کمک می‌کنند

در طول ۴۰۰ میلیون سال گذشته، کوسه‌ها روابط عمیقی را با اکوسیستم خود ایجاد کرده اند. این سیستم‌ها از شبکه‌های غذایی پیچیده تشکیل شده‌اند که اغلب کوسه‌ها به عنوان شکارچیان راس در بالای آن قرار دارند. مانند ببرها، گرگ‌ها و دیگر شکارچیان سطح بالا، بسیاری از کوسه‌ها گونه‌های اصلی هستند، به این معنی که آن‌ها نقش‌های کلیدی ایفا می‌کنند به طوری که اگر منقرض و یا حتی کم شوند به طور قابل توجهی اکوسیستم اطرافشان را تغییر می‌دهند.

برای مثال، در امتداد سواحل اقیانوس اطلس ایالات متحده، صید بی رویه کوسه‌ها بین سال‌های ۱۹۷۰ و ۲۰۰۵ منجر به فروپاشی چندین جمعیت کوسه‌های بزرگ شد - کوسه‌های سر چکشی و ببری ممکن است بیش از ۹۷ درصد کاهش یافته باشند، در حالی که کوسه‌های سر چکشی صاف، گاو نر بیش از بیش از این کاهش پیدا کردند. محققان دریافتند که کاهش جمعیت کوسه‌ها در این ناحیه باعث انفجارجمعیتی گونه‌های طعمه‌ای شد که زمانی توسط کوسه‌ها کنترل شده بودند و در حال حاضر آن‌ها گونه‌های دیگر را از بین می‌برند مثل ماهی دماغ گاوی که گوش ماهی خلیج کارولینای شمالی را از بین برده اند.

مطالعات در جا‌های دیگر نیز نتایج مشابهی را نشان داده است. در سواحل برزیل، مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۴ نشان داد که کوسه‌های ببری، کوسه‌های ببری شنی، سر چکش‌دار و سر چکشی صاف «گونه‌هایی با ارزش‌های زیست‌محیطی بزرگ هستند و ممکن است تأثیر قدرتمندی بر سطوح پایین‌تر» شبکه غذایی داشته باشند. در استرالیا، مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۳ نشان داد که با کاهش تعداد کوسه‌ها، شکارچی‌های با جثه متوسط افزایش یافته در حالی که ماهی‌های کوچک‌تر جلبک‌خوار به طور کلی محو شدند.

کوسه‌

کوسه‌ها از صخره‌های مرجانی و بستر علف‌های دریایی محافظت می‌کنند

از آنجایی که کوسه‌ها همراه با اکوسیستم‌هایشان در طول زمان تکامل یافته‌اند، بسیاری از کوسه‌ها چنان تأثیرگذار شده‌اند که به نظر می‌رسد حضور صرف آن‌ها از زیستگاه محافظت می‌کند. در مطالعه سال ۲۰۱۳ که در بالا ذکر شد، تلف شدن کوسه‌های بزرگ و شکارچی در صخره‌های مرجانی شمال غربی استرالیا با افزایش «مزوپراتورها» و کاهش ماهی‌های گیاه‌خوار کوچک مرتبط بود. با کم شدن ماهی‌های علف خوار در اطراف، جلبک‌ها می‌توانند بر سیستم صخره‌ها غلبه کنند.

نشان داده شده است که کوسه‌ها از انواع دیگر اکوسیستم‌های اقیانوسی نیز محافظت می‌کنند، البته در این مورد کوسه‌ها با شکار گیاهخواران کارمفیدی انجام می‌دهند. این مورد در خلیج استرالیای غربی است، جایی که یک مطالعه طولانی مدت بر روی کوسه‌های ببر فوایدی مشابه مزایای شکارچیان راس در خشکی را نشان داد. زمانی که بستر‌های علف‌دریایی پس از موج گرما در سال ۲۰۱۱ با مشکل مواجه شدند، در مناطقی که کوسه‌های ببری در آن پرسه می‌زدند، سریع‌تر بهبود یافتند، زیرا کوسه‌ها لاک‌پشت‌های دریایی علف‌خوار و فیل دریایی را می‌ترساندند. کوسه‌ها برای داشتن این اثر حتی نیازی به کشتن ندارند. ترس به تنهایی می‌تواند نحوه علوفه خواری گیاهخواران را تغییر دهد.

مایک هیتاوس، دانشمند دانشگاه بین المللی فلوریدا (FIU) در بیانیه‌ای گفت: «همه چیز به نحوه تعامل شکارچیان و طعمه‌ها مربوط می‌شود. فقط ترس از کوسه‌ها در بسیاری از موارد می‌تواند برای سالم نگه داشتن اکوسیستم دریایی کافی باشد.

کوسه‌

برخی از کوسه‌ها به کاهش تغییرات آب و هوایی کمک می‌کنند

حفاظت کوسه ببری از علف‌های دریایی ممکن است بسیار فراتر از این اثر عمل کند. در حالی که بستر‌های علف‌های دریایی کمتر از ۰.۲ درصد از اقیانوس‌های سیاره را اشغال می‌کنند، اما بیش از ۱۰ درصد از کل کربن جذب شده سالانه توسط آب اقیانوس‌ها را ایجاد می‌کنند. به گفته جیمز فورکورین، کارشناس علف‌های دریایی FIU، در واحد سطح، این علفزار‌های زیر آب می‌توانند تا دو برابر جنگل‌های معتدل و گرمسیری زمین کربن ذخیره کنند.

بستر‌های علف دریایی ساحلی تا ۸۳۰۰۰ متریک تن کربن در هر کیلومتر مربع را، عمدتاً در خاک‌های زیرین خود، نگه می‌دارند. یک جنگل معمولی در خشکی، در مقایسه، می‌تواند حدود ۳۰۰۰۰ تن در هر کیلومتر مربع را ذخیره کند، که عمدتاً در چوب درختان است. از دست دادن این مراتع نه تنها اکوسیستم محلی رشد آن‌ها را مختل می‌کند، بلکه یک سد محکم در برابر آلودگی گاز‌های گلخانه‌ای جهانی را نیز از بین می‌برد؛ بنابراین کوسه‌ها با محافظت از علف‌های دریایی، به طور غیرمستقیم به مبارزه با تغییرات آب و هوایی ناشی ازفعالیت‌های انسان کمک می‌کنند.

کوسه‌

ارزش کوسه زنده بیشتر از مرده آن است

اگرچه تعداد زیادی از کوسه‌ها به طور تصادفی صید می‌شوند، اما انسان‌ها به عمد و به طرز غیرقابل باوری آن‌ها را برای گوشت و باله هایشان شکار می‌کنند. با این حال، خوردن گوشت یا باله کوسه در کوتاه مدت ایده خوبی است، زیرا کوسه‌ها به طور گسترده‌ای در معرض تجمع زیستی فلزات سنگین مانند جیوه هستند؛ و علیرغم ادعا‌هایی که می‌گویند باله‌های کوسه فواید زیادی برای سلامتی دارند، اما هنوز شواهدی وجود ندارد که این نظریه را اثبات کند

باله‌های کوسه می‌توانند قیمت‌های بسیار بالایی داشته باشند، با این حال سود یک‌باره برای یک تکه غضروف در مقایسه با ارزشی که یک کوسه زنده در طول عمرش می‌تواند ایجاد کند، بسیار ناچیز است. جدای از اثرات اقتصادی نقش‌های زیست‌محیطی‌شان، گونه‌های خاصی از کوسه‌ها آهنربا‌های توریستی هستند و تا زمانی که بخشی از یک صنعت مسئولانه اکوتوریسم هستند، می‌توانند رونق بزرگی برای اقتصاد‌های محلی ایجاد کنند.

به عنوان مثال، استرالیا دارای چهار صنعت گردشگری بزرگ کوسه است - کوسه پرستار بزرگ سفید، پرستار خاکستری، کوسه‌های صخره‌ای و نهنگ - بر اساس یک مطالعه در سال ۲۰۱۷، مجموعا ۲۵.۵ میلیون دلار در سال ارزش دارند. در آتول آری جنوبی در مالدیو، تور‌های کوسه نهنگ ۷.۶ میلیون دلار در سال ۲۰۱۲ و ۹.۴ میلیون دلار در سال ۲۰۱۳ به ارمغان آوردند. طبق یک مطالعه در سال ۲۰۱۱، گردشگری ریف-کوسه سالانه تقریباً ۱۸ میلیون دلار به اقتصاد پالائو اضافه می‌کند که ۸ درصدتولید ناخالص داخلی کشور است؛ بنابراین هر یک از حدود ۱۰۰ کوسه در نقاط مشخص شده پالائو ۱۷۹۰۰۰ دلار در سال ارزش دارد که مجموعاً ۱.۹ میلیون دلار در طول عمر خود به دست می‌آورند. همانطور که محققان تخمین زدند، اگر گوشت و باله‌های هر کوسه به قیمت ۱۰۸ دلار فروخته شود، این بدان معناست که جذابیت گردشگری به تنهایی می‌تواند برخی از کوسه‌ها را ۱۷۰۰۰ برابر ارزشمندتر کند.

فلس کوسه‌

کوسه‌ها الهام بخش ساخت هواپیما‌ها و توربین‌های بادی هستند

اگرچه کوسه‌ها هنوز به خاطر گوشت و باله‌هایشان کشته می‌شوند، اما انسان‌ها تلاش زیادی برای استفاده از مفاهیم و طرح‌ها در حیات‌وحش کردند مثل ایده‌های بسیار پیشرفته که می‌تواند طیف گسترده‌ای از فناوری را بهبود بخشد. این جریان که با نام بیومیمتیک شناخته می‌شود، در سال‌های اخیر به سرعت محبوبیت پیدا کرده است و از انواع موجودات در فناوری و تکنولوژی الهام می‌گیرد.

در مورد کوسه ها، تمرکز بیومیمتیک عمدتاً بر روی فلس‌های V شکل و دندان مانند است که به عنوان دنتیکول شناخته می‌شوند. دانشمندان ده‌ها سال است که روی این مقیاس‌ها مطالعه می‌کنند و همانطور که محققان دانشگاه هاروارد در سال ۲۰۱۸ گزارش دادند، دنتیکول‌ها کیفیت آیرودینامیکی قدرتمندی را با افزایش نیروی بالابر ارائه می‌دهند. بسیاری از وسایل نقلیه از ژنراتور‌های گردابی برای بهبود عملکرد خود استفاده می‌کنند، اما به نظر می‌رسد فلس‌هایی که از پوست کوسه مدل‌سازی شده‌اند، تولید گردابی با قدرت بالاتر با مشخصات پایین‌تری را ارائه می‌دهند.

نویسندگان این مطالعه گزارش دادند که ژنراتور‌های گردابی الهام گرفته از کوسه می‌توانند نسبت بالابر به کشش را تا ۳۲۳ درصد در مقایسه با ایرفویل فاقد ژنراتور گردابی ایجاد کنند که نشان می‌دهد می‌توانند از طرح‌های سنتی بهتر عمل کنند. کاتیا برتولدی، یکی از نویسندگان این مطالعه در بیانیه‌ای گفت: «می توانید تصور کنید که این ژنراتور‌های گردابی در توربین‌های بادی یا هواپیما‌های بدون سرنشین برای افزایش کارایی پره‌ها استفاده می‌شوند. «نتایج، راه‌های جدیدی را برای طراحی‌های آیرودینامیک بهبودیافته و با الهام از محیط زیستی ارائه می‌کند».

کوسه

کوسه‌ها می‌توانند به ما در مبارزه با ابر میکروب‌ها کمک کنند

دنتیکول کوسه همچنین به ماهی قدرت‌های فوق العاده دیگری فراتر از آیرودینامیک می‌دهد، مانند مقاومت در برابر جلبک ها، حشرات و سایر آفاتی که پوست حیوانات دریایی را مستعمره خود می‌کنند. پوست کوسه به خودی خود یک سطح ضد میکروبی نیست، اما برای مقاومت در برابر چسبندگی توسط این نوع ارگانیسم‌ها بسیار سازگار است و این مقاومت باعث الهام بخشیدن به برخی از مواد مصنوعی قوی ضد میکروبی شده است. این طرح شامل ریزالگوی معروف به کوسه است، مجموعه‌ای از برآمدگی‌های کوچک که از پوست کوسه الگوبرداری شده است.

ایالات متحده در حال حاضر بیش از ۲ میلیون عفونت باکتریایی در سال دارد که منجر به مرگ حدود ۲۳۰۰۰ نفر می‌شود و افزایش سویه‌های مقاوم به دارو مانند MRSA - که به دلیل استفاده بیش از حد از آنتی‌بیوتیک‌ها ایجاد می‌شود و یک تهدید فزاینده برای سلامت عمومی است. ریزالگو‌های الهام گرفته شده از کوسه می‌توانند این خطر را کاهش دهند، به ویژه هنگامی که با مواد ضد باکتری دیگر مانند نانوذرات دی اکسید تیتانیوم غنی شده باشند، که در یک مطالعه در سال ۲۰۱۸ مقاومت مواد را در برابر عفونت‌های شدید افزایش داد.

کوسه‌

کوسه‌ها ذاتاً باحال هستند، حتی اگر به ما کمکی نکنند

کوسه‌ها تقریباً ۴۵۰ میلیون سال است که روی زمین وجود دارند، یعنی ۲۰۰ میلیون سال قبل از پیدایش اولین دایناسور‌ها در اقیانوس‌ها پرسه می‌زدند. با تمام احترامی که ما به دایناسور‌ها و اجداد منقرض شده‌شان داریم، شایان ذکر است که حتی حیوانات مسن‌تر نیز در تمام این مدت زیر بینی ما شنا کرده‌اند. این حیوانات ممکن است به طور غیرمستقیم به روش‌هایی که در بالا توضیح داده شد به نفع ما باشند، اما حتی اگر این فواید را هم نداشته باشند، آن‌ها ذاتا موجودات شگفت انگیزی هستند که به خاطر خودشان شایسته احترام هستند.

کوسه‌ها در طول زمان خصلت‌های باورنکردنی زیادی به‌وجود آورده‌اند که نمی‌توان در اینجا فهرست کرد. آن‌ها در همه چیز از کوسه نهنگ عظیم، بزرگترین ماهی روی زمین، تا فانوس کوتوله کوچک، گونه‌ای ساکن در اعماق که می‌توانند در دست انسان قرار بگیرند، متنوع هستند. کوسه‌هایی وجود دارند که تکه‌های کوچکی از گوشت طعمه‌های زنده را می‌گیرند، کوسه‌های اجنه با آرواره‌های بیرون پلانکتون‌ها را می‌بلعند. کوسه‌های گرینلند می‌توانند ۴۰۰ سال زندگی کنند و تا تولد ۱۵۰ سالگی خود به بلوغ جنسی نرسند و طولانی‌ترین طول عمر شناخته شده را در بین هر جانور مهره داردیگر دارند.

بسیاری از کوسه‌ها حس بویایی افسانه‌ای دارند، همراه با اندام‌های خاصی برای حس میدان‌های الکتریکی شکار، و سر چکشی‌ها از دید ۳۶۰ درجه‌ای که دارند لذت می‌برند. البته گونه‌های خاصی می‌توانند تهدیدی برای مردم باشند، اما این خطر نسبتاً کوچک نباید ما را نسبت به تمام فواید و جذابیت‌هایی که کوسه‌ها می‌توانند ارائه دهند، کور کند. در پایان باید گفت که انسان چقدر خوش شانس است که دریا‌ها را با این ماهی‌های خارق العاده شریک شده است.

ترجمه: فرادید

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید