‌وقتی تلویزیون هوای کارگردان شاخص را دارد

‌وقتی تلویزیون هوای کارگردان شاخص را دارد

در برنامه دوشنبه شب، مجری و منتقدان «هفت» به این نتیجه رسیدند که به فیلم‌های اکران شده در روز ششم جشنواره نپردازند و به‌جای آن سراغ بررسی موضوع وطن در آثار سینمایی ایران بروند. در میانه بحث، امیر قادری اشاره کرد که سردبیر برنامه، ابراهیم حاتمی‌کیا را دوست دارد و از آن‌ها خواسته است نکته‌ای منفی درباره‌اش نگویند.

کد خبر : ۱۲۱۸۳۴
بازدید : ۲۹۹

برنامه سینمایی «هفت» همچنان پرحاشیه‌تر از دیگر ویژه‌برنامه‌های جشنواره فجر پیش می‌رود. دوشنبه شب بهروز افخمی ابتدای برنامه از گفته‌های ابوالقاسم طالبی که یک شب پیش جنجال آفریده بود، دفاع کرد. مجری «هفت» توضیح داد که منظور طالبی زنانی است که در مواجهه با جنبش «می تو» موضعی یک بام و دو هوا داشته‌اند. صحبت‌های افخمی، اما مورد تایید مخاطبان و کارشناسان قرار نگرفت؛ چرا‌که طالبی منظورش را آغشته به توهین به یک امر فیزیولوژیکی زنان به زبان آورد. دوشنبه شب یک نکته خاص دیگر هم داشت که مربوط به ابراهیم حاتمی‌کیا می‌شود.

‌مورد اول| آنچه گفته شد

در برنامه دوشنبه شب، مجری و منتقدان «هفت» به این نتیجه رسیدند که به فیلم‌های اکران شده در روز ششم جشنواره نپردازند و به‌جای آن سراغ بررسی موضوع وطن در آثار سینمایی ایران بروند. در میانه بحث، امیر قادری اشاره کرد که سردبیر برنامه، ابراهیم حاتمی‌کیا را دوست دارد و از آن‌ها خواسته است نکته‌ای منفی درباره‌اش نگویند. (نقل به مضمون)

اتمسفر شکل گرفته به‌گونه‌ای بود تا مخاطب احساس کند این خواسته، متعلق به یک نفر است و ربطی به سیاست‌های کلان تلویزیون ندارد. با این حال مخاطب زیرک می‌تواند پی ببرد که مدیران ارشد سیما نیز هوای حاتمی‌کیا را دارند. سوال مهم این است که چرا باید سردبیر یک برنامه تخصصی، چنین خواسته‌ای داشته باشد؟ آیا این شیوه حرفه‌ای است؟ مگر نقد کارنامه یک سینماگر به معنای توهین به اوست؟ یا نکند تلویزیون از تکرار اتفاقات گذشته می‌ترسد؟

مورد دوم| بازخوانی یک دوئل

وقتی از «تکرار اتفاقات گذشته» حرف می‌زنیم منظورمان اختتامیه جشنواره سی‌و‌ششم است. ابراهیم حاتمی‌کیا در این دوره با «به‌وقت شام» در بخش مسابقه حضور داشت، اما فیلم بعد از اکران در سینمای رسانه با نقد‌هایی مواجه شد. برنامه‌های سینمایی تلویزیون یعنی «سینما دو» و «هفت» به جای طرفداری از فیلم، به آتش این انتقاد‌ها دمیدند، همین هم حاتمی‌کیا را بیش از پیش عصبانی کرد.

او واکنشی نداشت تا اینکه در مراسم اختتامیه جشنواره سی‌وششم بعد از دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلم، نطقی آتشین علیه برنامه‌های تلویزیونی سر داد و از عملکرد آن‌ها به شدت انتقاد کرد. او گفت: «من به این سازمان اعتراض می‌کنم که فیلم‌های من را ۴۰ بار پشت سرهم پخش می‌کند، ولی به محض اینکه باید افرادی را دعوت کند که از نگاه ما دفاع کند، تبدیل به اپوزیسیون می‌شوند. من از صداوسیما و مدیران شبکه‌های سوم و دوم شکایتم را نزد خدا می‌برم.»

مورد سوم| عذرخواهی نفر اول صدا و سیما

صحبت‌های آتشین حاتمی‌کیا تیتر اول رسانه‌ها شد تا جایی که اختتامیه تحت تاثیر قرار گرفت. ماجرا به همین جا ختم نشد و حتی عبدالعلی علی‌عسکری رئیس وقت سازمان صدا و سیما یک روز بعد مصاحبه‌ای انجام داد و گفت: «در این زمینه در برنامه هفت اشتباه کردند و تذکر لازم در این خصوص داده شده است. فیلم سینمایی «به‌وقت شام» اثری منحصر به‌فرد و نمایانگر اقتدار و انسانیت جمهوری اسلامی است.» به یاد دارید نفر اول صدا و سیما از کارگردانی عذرخواهی کند؟

مورد چهارم| ترکش اعتراض

موضع ابراهیم حاتمی‌کیا در اختتامیه فجر، ترکش‌هایی جدی به همراه داشت و منجر به حذف یک برنامه و یک مجری شد. «سینما دو» که قرار بود بعد از جشنواره فجر ادامه داشته باشد، به یکباره از کنداکتور بیرون ماند و پس از آن هیچ وقت رنگ آنتن ندید. هرچند مجری و سردبیر برنامه مصاحبه‌ای انجام داد و عذرخواهی کرد، اما بی‌فایده بود.

دست رضا رشیدپور که مد نظر مدیران برای اجرای «هفت» در فصل پس از جشنواره بود هم از این برنامه کوتاه ماند. او در جایگاه مجری اختتامیه پس از صحبت‌های حاتمی‌کیا فقط از او تشکر کرد و گفت او پیشکسوت است و انتقادهایش را روی چشم می‌گذارد. به یاد دارید تلویزیون برای دلجویی از یک سینماگر دست به حذف مجری و برنامه بزند؟

مورد پنجم| موسی و هفت گبرلو

سریال «موسی (ع)» تازه‌ترین پروژه ابراهیم حاتمی‌کیا است که همچنان در پیش‌تولید به سر می‌برد. تلویزیون نیز مراقب است تا کار به‌خوبی پیش برود؛ از رایزنی برای تامین بودجه تا واکنش فوری به خبر‌های حاشیه‌ای پروژه. نمونه‌اش تکذیبیه فوری روابط عمومی صدا و سیما مبنی بر توقف سریال در خرداد امسال:

«سریال «موسی (ع)» همانند سریال «سلمان فارسی» یکی از ابرپروژه‌های بزرگ رسانه ملی است که ساخت آن چندین سال طول می‌کشد و در حال حاضر نیز نه‌تن‌ها این پروژه متوقف نیست که حدود ۲۰۰ نفر در بخش‌های مختلف پشت دوربین و کارگاه‌های مختلف مشغول آماده‌سازی شرایط تولید سریال هستند.»

کمتر خاطرمان هست تلویزیون اینگونه پشت یک سریال در‌آید. بالاخره حاتمی‌کیا است و محبوب مدیران سیما. او اینقدر قدرت دارد که حتی برای محمود گبرلو مجری اسبق «هفت» شرط بگذارد به برنامه زنده نمی‌آید. به همین دلیل بود که «هفت» زنده‌نمایی کرد و آن آرم زنده کنار لوگوی شبکه سه فرمالیته بود!

منبع: روزنامه هفت صبح

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید