کشف یک مهرۀ طلایی شگفت‌انگیز در بیت‌المقدس

کشف یک مهرۀ طلایی شگفت‌انگیز در بیت‌المقدس

در جریان کاوش در یک ساختمان باستانی رومی در بیت‌المقدس، مهره‌ای طلایی کشف شد که ظرافت ساخت آن باعث شگفتی باستان‌شناسان شده است.

کد خبر : ۱۲۱۸۹۰
بازدید : ۲۱۳۳۲

فرادید | در جریان کاوش‌های باستان‌شناسی در محدودۀ پارک Emek Tzurim در بیت‌المقدس، یک مهرۀ طلایی با شکل و شمایلی بسیار ظریف و خاص با قطری کمتر از یک سانتی‌متر کشف شد. این مهره قدمتی ۱۶۰۰ ساله دارد و به گفتۀ باستان‌شناسان متعلق به اواخر دورۀ رومی است. برای ساخت این مهره که مسلماً توسط یک جواهرساز ماهر ساخته شده، گوی‌های بسیار کوچک طلایی به یکدیگر لحیم شده‌اند تا شکل یک حلقه به دست بیاید.

به گزارش فرادید؛ این کشف را یک دختر داوطلب ۱۸ ساله در هنگام غربال کردن خاک‌های بیرون آمده از محل کاوش انجام داد.

کشف یک مهرۀ طلایی شگفت‌انگیز در بیت‌المقدس

(هالل فیدمن به عنوان داوطلب با تیم باستان‌شناسی همکاری می‌کرد)

دکتر گولانی از اعضای تیم باستان‌شناسی می‌گوید: «جالب‌ترین جنبۀ این مهره، روش پیچیده و منحصربه‌فرد تولید آن است. ساخت چنین چیزی نیاز به درک بالایی از خاصیت مواد دارد و به علاوه توانایی زیادی برای کنترل حرارت نیز لازم است تا بشود این گوی‌های کوچک را به شکل یک حلقه به هم متصل کرد بدون اینکه کل طلا‌ها ذوب شوند. فقط یک جواهرساز بسیار ماهر می‌توانسته چنین چیزی بسازد و این دلیلی برای ارزشمند بودن این یافته است».

این تکنیک خاص جواهرسازی احتمالا حدود ۴۵۰۰ سال قبل از بین‌النهرین سرچشمه گرفته است؛ اما یافتن چنین مهره‌هایی در فلسطین یک کشف نادر به حساب می‌آید و قبلا فقط موارد معدودی شبیه به آن اتفاق افتاده است. یکی از اعضای تیم کاوش می‌گوید: «حتی با تکنولوژی پیشرفتۀ امروزی نیز ساخت چنین چیزی نیاز به کار پیچیده‌ای دارد».

کشف یک مهرۀ طلایی شگفت‌انگیز در بیت‌المقدس

(ساختمان رومی محل کشف مهرۀ طلایی)

این مهره در یک ساختمان رومی واقع در یک جادۀ باستانی زیارتی پیدا شده است. این ساختمان حدود ۲۵ متر طول دارد و به غیر از این مهره، جام‌های سفالی و موزاییک‌های نقاشی‌شده نیز در آن‌جا یافت شده است. محققان فکر می‌کنند که این مهره مربوط به یک گردنبند یا دستبند بوده که به شخصی بسیار ثروتمند تعلق داشته است.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید