با ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیون چه خودروهای صفری میتوان خرید؟
مثلا همین امروز یکی از دوستان خودروی قدیمیاش باز هم در خیابان خراب شد و تماس گرفته و میپرسید با این حقوق اندک و بودجهها چه خودرویی میتوانم بخرم! واقعیت ما هم مجبور هستیم حد وسط را نگه داریم و به شما بگوییم بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیون باید یک خودرو انتخاب کنید البته با عرض شرمندگی که اتفاقا تهیه همین بودجه هم میدانیم سخت است. بههرحال این پروندهای است برای خودروهای ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیونی صفر در بازار آزاد که انگار فقط در میان خودروهای سایپا باید بهدنبالش گشت.
بازار خودرو نقل تمام محافل و در سر لیست اخبار قرار گرفته است. خودرو محصول مصرفی است که خب هر فرد بهنوعی دنبال قیمت آن و طرحهای فروش و تخفیفها و بقیه مسائل است. اما با وضعیتی که بازار خودرو فعلا درگیر آن شده، سوال مورد نظر این است که چه خودرویی میتوان در این بازار خرید؟
مثلا همین امروز یکی از دوستان خودروی قدیمیاش باز هم در خیابان خراب شد و تماس گرفته و میپرسید با این حقوق اندک و بودجهها چه خودرویی میتوانم بخرم! واقعیت ما هم مجبور هستیم حد وسط را نگه داریم و به شما بگوییم بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیون باید یک خودرو انتخاب کنید البته با عرض شرمندگی که اتفاقا تهیه همین بودجه هم میدانیم سخت است. بههرحال این پروندهای است برای خودروهای ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیونی صفر در بازار آزاد که انگار فقط در میان خودروهای سایپا باید بهدنبالش گشت.
پراید ۱۱۱/ سال ۱۳۹۹/ قیمت ۳۱۰ میلیون تومان
پراید ۱۱۱ تولیدی سال ۱۳۹۹ ساخت سایپا در بازار روز چهارشنبه ۳۱۰ میلیون تومان قیمت داشت. در سال ۱۳۸۸ بالاخره نسخه بهروزشده پراید هاچبک با نام سایپا ۱۱۱ معرفی شد. ۱۱۱ در ابتدا پنج تیپ مختلف داشت که با توجه به داشتن یا نداشتن فرمان هیدرولیک، ترمز ABS و ایربگ راننده، دستهبندی میشدند. مدل پایهای ۱۱۱ تیپ ST بود که فاقد هرسه ویژگی است.
تیپ LX آن فقط هیدرولیک، تیپ SL فقط ABS، تیپ SX هم هیدرولیک و هم ABS و تیپ EX نیز هر سه ویژگی را دارا بود. سال ۱۳۹۱ تیپ ششم ۱۱۱ با نام LE و با تیراژ محدود تولید شد که به لحاظ تجهیزات همانند تیپ ST بود، ولی ایربگ راننده هم داشت.
اما هفتمین تیپ ۱۱۱ سال ۱۳۹۲ و با نام SE به بازار آمد. تیپ SE در تجهیزات کاملا مشابه تیپ EX است، اما به ایربگ شاگرد نیز مجهز شده. موارد دیگری مانند تقویت جعبه فرمان، تغییر استاندارد آلایندگی پیشرانه از یورو ۳ به یورو ۴ و بهبود مختصر قدرت و گشتاور، سه ویژگی مهم تیپ SE در مقایسه با سایر تیپهای ۱۱۱ است.
سایپا ۱۱۱ بعد از ۸ سال و مجموع تولید ۳۱۲ هزار دستگاه هرچند در شهریور ۱۳۹۶ از خط تولید سایپا کنار گذاشته شد، اما بنا به دلایلی، سایپا مجددا تولیدش را در سالهای ۹۷ تا ۹۹ نیز ادامه داد. سرانجام در اردیبهشت ماه ۹۹ نیز تولید پراید ۱۱۱ برای همیشه به پایان رسید. اما خب این خودرو همچنان در بازار موجود است.
تیبا/ ۱۴۰۱/ قیمت ۳۱۴ میلیون تومان
قیمت تیبا در کارخانه حدود ۱۱۹ میلیون و ۹۴۰ هزار تومان است. تیبا بهعنوان اولین خودرو ملی گروه خودروسازی سایپا، توانست در مدت زمان کوتاهی سهم قابل توجهی از بازار خودروهای داخلی با قیمت مناسب را بهخود اختصاص دهد.
حالا تیبا با دومدل پرطرفدار در بازار بهدنبال راهی برای جایگزین شدنش با پراید است و از سویی دیگر روند افزایش تولید کوییک شرایط را کمی برای تیبا رقابتی کرده است. خودرو تیبا متولد سال ۱۳۸۷ از گروه خودروسازی سایپا و جایگزین خودرو ریو است. این خودرو در ابتدا با عنوان مینیاتور معرفی و رونمایی شد، اما به دلیل انتخاب نام غیرایرانی آن، عنوان تیبا به معنی آهو برای آن انتخاب شد.
پیشرانه تیبا ۵/۱ لیتری ۴ سیلندر است که توانایی تولید ۸۷ اسب بخار قدرت دارد. گیربکس تیبا ۵ سرعته دستی و گشتاورش ۱۲۸ است. سوخت این خودرو انژکتوری و فرمانش هیدرولیک است. از جمله تجهیزات و امکانات تیبا میتوان به کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، تهویه مطبوع، سیستم ضد سرقت با کد متغیر، ترمز ABS، چراغ مهشکن جلو و عقب، چراغ خطر سوم، هشداردهنده عیبیاب موتور، شیشه بالابر برقی، تنظیم صندلی برقی و… اشاره کرد. با وجود خارج شدن تیبا از خط تولید، اما باز هم میتوان نسخههای صفر این خودرو را در بازار آزاد پیدا کرد. موتور تیبا از پراید قویتر است، اما هزینه نگهداری و استهلاک موتوری آن کمی از پراید بیشتر است.
کوییک اس/ سال ۱۴۰۱/ قیمت ۳۳۲میلیون تومان
کوییک اس در کارخانه ۱۸۴ میلیون و ۶۶۲ هزار تومان است. کوییک یکی از هاچبکهای محبوب این روزهای بازار است که در سه نوع ساده، آر و S موجودند. این سه نوع از نظر ظاهری با هم فرق دارند و خریدار میتواند برحسب علاقهاش یکی از آنها را انتخاب کند. کوییک آر بهصورت دورنگ عرضه میشود و کوییک S نیز علاوه بر دورنگ بودن بدنهاش، سپر جلوی دورنگی نیز دارد که از یوز ایرانی الهام گرفته شده است. خانواده کوییک را میتوان با توجه به تریمی که دارد از ۳۱۰ تا ۳۳۰ میلیون تومان خریداری کرد.
سایپا کوییک S، اولین فیسلیفت جدی کوییک بود که در سال ۱۴۰۰ به بازار آمد و به لحاظ طراحی و سطح تجهیزات، باید آن را یک پله بالاتر از کوییک R بدانیم. در قسمت بیرونی خودرو، مهمترین تغییری که در کوییک S رخ داده، جلوپنجره و سپر جدید جلوست. به محض ورود به کابین کوییک اس، اولین نکتهای که جلب توجه میکند، تغییر طراحی در پنل دکمههای سمت چپ فرمان است که سایپا، پنج دکمه را در آن جای داده که عبارتند از:
تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو، برف پاککن عقب، آبپاش برف پاککن عقب، قفل شیشههای عقب و صندوق پران. اما دومین نکته جدیدی که در کابین کوییک S خودنمایی میکند، تغییر صفحه کیلومتر است که دقیقا مشابه ساینا S طراحی شده و ویژگیهایی مانند کامپیوتر سفری، نشانگر سنسور عقب، نشانگر وضعیت تعویض دنده و… در آن وجود دارد. سومین تغییری که در کابین کوییک S میبینیم، تغییر غربیلک فرمان بوده و بهتر است بگوییم که سایپا، همان غربیلک فرمان کوییک اتومات پلاس را حالا در کابین کوییک S دندهای هم استفاده کرده است.
ساینا اس/ سال ۱۴۰۱/ قیمت ۳۲۰میلیون تومان
ساینا اس در کارخانه ۱۶۹ میلیون و ۸۳۱ هزار تومان است. چهارسال بعد از عرضه ساینا، سایپا با شعار تبلیغاتی «یه تغییر بهموقع» توانست اولین فیسلیفت ساینا را در نیمه دوم سال ۹۹ به بازار بفرستد. مهمترین نکته در ساینا نیوفیس این است که سایپا، از همان موتور ۵/۱ لیتری M۱۵ استفاده کرده است، ولی با این تفاوت که به دریچه گاز برقی (بهجای مکانیکی در ساینای معمولی) مجهز شده و برای پاس کردن مجوزهای زیست محیطی، به استاندارد آلایندگی یورو ۵ ارتقا داده شده.
نکته دیگر اینکه سایپا، کابین جدید ساینای نیوفیس را براساس «ساینا اتومات» ساخته است. تفاوتهای اصلی ساینا نیوفیس با سری قبلی ساینا را میتوان در این موارد دانست: اضافه شدن دیلایت و اتولایت، گرافیک جدید چراغهای جلو و عقب (اما بدون تغییر کاسه چراغ)، جلوپنجره جدید با قاب استیل، رینگ آلومینیومی جدید (که البته سفارشی است)، فرمان جدید، تریم داخلی جدید و صفحه کیلومتر جدید. ساینا نیوفیس دندهای، در دو تیپ ساینا S و ساینا G عرضه شده است که ساینا اس نسخه ارزانتر و ساینا جی نسخه گرانتر آن است. سایپا برای ساینا اس، متاسفانه ۸ آپشن مهم را حذف کرده که عبارتند از:
دکمههای کنترلی روی فرمان، سیستم کنترل پایداری، سنسور باد تایر، روکش چرم صندلی، مانیتور، دوربین عقب، شیشه دودی و ترمز کمکی. ساینا S دارای مشخصات فنی یکسانی با مدلهای قبلی و همینطور کوییک S است. البته با اضافه کردن دریچه گاز برقی، این خودرو توانسته استاندارد آلایندگی یورو ۵ را کسب کند، اما گروه خودروسازی سایپا به دلیل افزایش قیمت از خیر امکانات جدید برای ساینا گذشته است.
وانت آریسان ۲/ سال ۱۴۰۱/ قیمت ۳۴۰ میلیون تومان
وانت آریسان ۲ در واقع تنها اتومبیل صفر ایران خودرو است که در رنج قیمتی ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان قرار میگیرد. وانت آریسان ۲ در کارخانه ۲۸۵میلیون تومان قیمت دارد. دومین نسل وانت آریسان، با انبوهی از تغییرات کوچک و بزرگ، در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ به بازار کشورمان آمد. نسل قدیم وانت آریسان، که در سالهای ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۹ به تولید رسید، هم در کارخانه ایرانخودرو تبریز و هم در کارخانه ایرانخودرو خراسان، خط تولید داشت. اما نسل جدید وانت آریسان ۲، فقط در خراسان تولید شده است.
سری اول وانت آریسان با موتور دوگانهسوز OHVG۲ پیکان تولید شده که دقیقا ۱۶۹۶ سیسی حجم داشت، اما ایران خودرو برای نسل جدید آریسان، از موتور XU۷ پلاس -XU۷P استفاده کرده است؛ موتوری که دقیقا ۱۷۶۱ سیسی حجم دارد. این همان موتوری است که ایران خودرو، روی پژو پارس XU۷P نیز نصب کرده البته با این تفاوت که در وانت آریسان جدید، از نسخه دوگانهسوز این موتور استفاده شده درحالیکه پارس XU۷P جدید، از نسخه بنزینی آن بهره گرفته است.
گیربگس پنج دنده آریسان جدید، از نوع BE بوده که با داخلیسازی صددرصد ساخته شده است. در نسل قدیم آریسان، مخزن گاز CNG از نوع ۷۰ لیتری بود، ولی در آریسان جدید از نوع ۷۵ لیتری است. همچنین مخزن بنزین که قبلا ۵۲ لیتر بود، حالا در آریسان جدید به ۴۰ لیتر رسیده است. مخزن سوخت در آریسان جدید، به زیر بدنه منتقل شده تا خودرو، ایمنی بیشتری در تصادفات یا سوانح احتمالی داشته باشد.
پراید۱۵۱/ سال۱۴۰۱/ قیمت ۲۶۸ میلیون تومان
قیمت پراید ۱۵۱ در کارخانه ۱۶۹ میلیون و ۸۷۱ هزار تومان است. ارزانترین خودروی صفر این روزهای بازار ایران پراید وانت است که برای کاربریهای سبک و درونشهری میتواند بسیار مناسب باشد. پراید ۱۵۱ را این روزهای میتوان با ۲۶۸ میلیون تومان خریداری کرد. سال ۹۱ سریال تولید پرایدهای عجیب و غریب به اوج خود رسید و سایپا با معرفی مدل ۱۵۱، ویرایش وانتبار این خودروی ریزاندام شهری را معرفی کرد. در نهایت سال ۹۳ بود که ایرانیها توانستند اولین مدلهای این خودرو را سوار شوند.
سایپا ۱۵۱ برپایه پلتفرم X۱۰۰ این شرکت طراح شده است؛ همان زیرساختی که پرفروشترین مدل یعنی ۱۳۱ نیز روی آن طراحی و پیادهسازی شده بود. کمی عجیب به نظر میرسد، اما به گفته شرکت، پیشرانه این خودرو چیزی حدود ۵ اسببخار نسبت به ویرایش استانداردش، نیروی بیشتری دارد. در واقع از نیمه تا جلوی این خودرو همهچیز درست مانند سایپا ۱۳۱ است. حتی جزئیات کابین و داشبورد. شاید بارزترین تفاوتش، تعبیه زاپاس خودرو پشت صندلی راننده باشد!
البته نباید نادیده گرفت که همین پیکاپ کوچک و ارزان، توانسته بسیاری از کسب و کارهای جدید را در بازار کشورمان راه بیاندازد. اما در بهار ۹۹ سایپا دست به عرضه تیپ جدیدی از پراید ۱۵۱SE زد که ۱۵۱ پلاس نام گرفت. در سایپا ۱۵۱ پلاس، شاهد اضافه شدن تجهیزات بیشتری به خودرو هستیم مانند برچسب گرافیکی روی بدنه، رول بار برای محفظه بار، سنسور عقب، زیرپایی سه بعدی، کفپوش اتاق بار (لاینر)، سیستم هشداردهنده (مشابه ۱۳۲)، رینگ اسپرت سفارشی و مولتی مدیا با مانیتور و دوربین.
منبع: روزنامه هفت صبح