معروف‌ترین سبک‌های طراحی داخلی؛ از ژاپاندی تا مینیمالیسم

معروف‌ترین سبک‌های طراحی داخلی؛ از ژاپاندی تا مینیمالیسم

از بوهو و ژاپاندی گرفته تا مدرن و صنعتی؛ این مطلب راهنمای ده مورد از معروف‌ترین سبک‌های طراحی داخلی است.

کد خبر : ۱۲۲۵۸۰
بازدید : ۸۳۴۳

فرادید | شاید شما هم جزء کسانی باشید که موقع طراحی دکوراسیون داخلی منزلشان به مد روز توجه می‌کنند و سعی می‌کنند فضای داخل خانه را طوری طراحی کنند که از نظر اغلب افراد جامعه شیک و به‌روز به حساب بیاید. اما مد روز واقعا همیشه بهترین انتخاب نیست؛ شما با پیروی از مد روز، خانه‌تان را در بهترین حالت به یک فضای عادی که شبیه به خانه‌های دیگر است تبدیل می‌کنید. با این کار احساس شگفتی و تازگی را از خانه‌تان می‌گیرید و امکان‌های متفاوتی را که می‌توانید داشته باشید کنار می‌گذارید.

به گزارش فرادید؛ آشنا بودن با سبک‌های مختلف طراحی داخلی می‌تواند گزینه‌ها و امکان‌های تازه‌ای را برای ایجاد یک فضای داخلی خلاقانه و متفاوت پیش روی شما بگذارد. در این‌جا به صورتی بسیار مختصر، ده سبک مختلف طراحی داخلی را به شما معرفی خواهیم کرد. شاید بعد از آشنا شدن با این سبک‌ها بتوانید سلیقۀ خاص خودتان را بین آن‌ها پیدا کنید.

۱. اسکاندیناویایی

معروف‌ترین سبک‌های طراحی داخلی؛ از ژاپاندی تا مینیمالیسم

کاربردی، راست‌خطی و تمیز؛ این ویژگی‌های مورد علاقه‌ی دانمارکی‌ها، سوئدی‌ها، نروژی‌ها و فنلاندی‌ها برای اسباب خانه‌شان است. حالا مردم اقصی نقاط دنیا به سبک اسکاندیناویایی علاقه‌مند شده‌اند. این جنبش طراحی «عشق به طبیعت» را اولویت اصلی خود قرار می‌دهد؛ به این ترتیب، طرح نوردیک (Nordic) فقط از مواد طبیعی نظیر چوب‌های محلی و چوب درخت نخل رونده و همین‌طور کتان، پنبه و چرم استفاده می‌کند. معمولاً این پالت مصالح با یک طرح رنگی ساده از قبیل سفید، خاکستری و بژ کامل می‌شود. رنگ‌های تاکیدی بیشتر سایه‌های روشن پاستل است، اما برای عشاق واقعی سبک اسکاندیناویایی، اشیاء زینتی از قبیل صندلی‌های فریتس هانسِن ، لامپ‌های لویی پولسِن و اشیاء زینتی فِرم لیوینگ یا مووتوُ نیز انتخاب‌های مناسبی هستند.

۲. ژاپاندی

معروف‌ترین سبک‌های طراحی داخلی

همانطور که از نامش پیداست، این سبک ترکیبی از عناصر طراحی ژاپنی و اسکاندیناویایی است. ژاپاندی دو فرهنگ را به رغم فاصله‌ی زیادشان، به وسیلۀ نقطه‌ی مشترک مهمی که با هم دارند، یعنی ارزشی که برای طبیعت قائل هستند، با هم می‌آمیزد. در طراحی داخلی، این رابطه‌ی خاص تا حدی زیادی از طریق استفاده از موادی از قبیل چوب، کاغذ و سنگ طبیعی منعکس می‌شود. فرق بزرگ میان این سبک و سبک اسکاندی محض این است که برای این فضا‌ها معمولاً از پالت رنگی تیره‌تر و خوش‌رنگ‌تری استفاده می‌شود. به طور کلی، تاثیرپذیری از فرهنگ ژاپن اجازه می‌دهد از رنگ‌های سیاه، سبز تیره، قرمز مایل به قهوه‌ای و بادمجانی استفاده‌ی وسیع‌تر شود. اقتباس دیگر، گنجاندن اصول فنگ‌شویی است که منشا چینی دارند، اما معمولاً در دکوراسیون خانه به سبک ژاپنی از آن‌ها استفاده می‌شود.

۳. بوهو

معروف‌ترین سبک‌های طراحی داخلی

سبک بوهو همه‌جاحاضر است و در سال‌های اخیر بیش از پیش راهش را به خانه‌ها باز کرده است. بوهو که نام کوتاه‌شده‌ی بوهِمییَن (Bohemian) است نشات‌گرفته از فرانسه‌ی اوایل قرن نوزدهم برای مردم رومانی بود که تصور میشد از ناحیه‌ی بوهم به فرانسه آمده باشند و به سبک زندگی غیرمتعارف آن‌ها اشاره دارد. هنرمندان عصیان‌گر و یاغی این سبک غیررسمی را اتخاذ کردند و وارثان زیبایی‌شناختی آن در نهایت، هیپی‌های دهه‌ی ۶۰ و ۷۰ شدند که بسیاری از عناصر خاص ظاهری آن را برگزیدند. امروزه سبک بوهو و سبک التقاطی به سبک طراحی داخلیِ متنوع و مختلط اشاره می‌کنند.

در این سبک، ممکن است اثاثیه‌ی جدید با اثاثیه‌ی قدیمی بازار کهنه‌فروش‌ها ترکیب شوند و اشکالی ندارد دور یک میز بزرگ شش صندلی متفاوت باشد. در خصوص دکور، تمرکز روی مواد طبیعی ترمیم‌نشده است، مثلاً چوب و خیزران و پارچه‌های جذابی مانند پنبه، موهر و کتان (معمولاً به رنگ بژ، قهوه‌ای و زیتونی). قطعات تاکیدی می‌توانند رنگ‌های زرد یا آبی روشن، الگو‌های جسورانه، حاشیه‌های چشمگیر یا گلدوزی‌های خیره‌کننده را به طرح اضافه کنند. طراحی روی پارچه، مکرمه (گره‌بافی) و اشیاء دست‌ساز ساده‌ی دیگر هم رایج هستند و فرصتی عالی برای انجام پروژه‌های خویش‌ساخت برای خانه از قبیل تختخواب ننو-مانند، آویز‌های دیواری یا سبد‌های آویز را فراهم می‌کنند. مهمتر از همه، سبک بوهو شخصی و منحصربفرد است

۴. مدیترانه‌ای

معروف‌ترین سبک‌های طراحی داخلی

برای کسانی که مکان زندگی‌شان زیاد آفتابی نیست و دوست ندارند آرامش و حس کناردریایی را از دست بدهند، استفاده از سبک مدیترانه‌ای در خانه بهترین راه‌حل است. نکته‌ی کلیدی این طرح، ترکیبی از رنگ‌های روشن، ته‌رنگ‌های خاکی و لکه‌های تاکیدی گرم است. فکر کنید سفید، بژ، سبز جنگلی و قرمز مایل به قهوه‌ای با زرد تیره، نارنجی و آبی لاجوردی کامل شوند. معروف‌ترین مواد بکاررفته برای این سبک شامل سفال، الیاف نخل رافیا و کتان، همینطور زیتون محلی یا چوب کاج می‌شود. هم برای کف‌ها و هم برای دیوارها، کاشی‌های موزاییک رنگی یا کاشی‌های سفالی دست‌ساز زِلیج بسیار مناسب هستند. البته، فرصت به نمایش گذاشتن ظروف میز غذای سرامیکی رنگی و گیاهان مدیترانه‌ای را نباید از دست بدهید، چون نه تنها تاکیدی عالی به فضا می‌افزایند بلکه برای آشپزی هم به‌دردبخور هستند.

۵. روستایی

معروف‌ترین سبک‌های طراحی داخلی

با اثاثیه و متعلقاتِ سبک روستایی، ظاهر جذاب روستایی که نشات‌گرفته از بریتانیای کبیر قرن هفدهم است راهش را به راحتی به خانه‌های ما باز می‌کند، فرقی نمی‌کند ساکن یک شهر بزرگ باشید یا یک سرزمین دورافتاده! در بسیاری از خانه‌ها، تیرچه‌ها و آجر‌های چوبی در انتظار کشف شدن هستند. اثاثیه‌ای را انتخاب کنید که تاریخی پشت آن باشد، مثل آن دست اثاثیه که خدشه‌های کوچکی به آن‌ها وارد شده یا ظاهر قدیمی دارند. بازار‌های کهنه‌فروشی برای یافتن قطعات بزرگتر (تمام چوب) و میراث‌های گرانبها مثل قاب‌عکس‌ها، رومیزی‌ها و حتی گلدان‌های مادربزرگ مناسب این سبک هستند. برای اجرای یک سبک کاملاً بریتانیایی از ست چای استفاده کنید که ترجیحاً طرح گلدار داشته باشد یا مبل مبلیِ چِستِرفیلد .

۶. میدسِنچری (میانه قرن بیستم)

معروف‌ترین سبک‌های طراحی داخلی

در دهه‌های ۱۹۵۰ و ۶۰ میلادی طرح‌های نمادین زیادی خلق شدند. تعجبی ندارد که سبک میدسنچری امروزه نیز از شهرت دیوانه‌واری برخوردار باشد. یک نمونه‌ی عالی آن، صندلی‌های راحتی Charles and Ray Eames است که امروزه نیز تولید می‌شوند. این صندلی‌های راحتی خصوصیات مهم سبک میدسنچری را دارند: مواد طبیعی با کیفیت بالا مانند چوب و چرم با اشکال طبیعی و باشکوه که یک پایه‌ی فلزی ظریف از آن‌ها پشتیبانی می‌کند. این خصوصیات را نه تنها در صندلی‌های راحتی Charles and Ray Eames بلکه در میز‌های طرح کلیه و میز‌های دم‌دستی می‌توان یافت که امروز هم میزان تقاضایشان بسیار بالاست. اگرچه مد روز دهه‌ی ۶۰ پارچه‌های بافت‌دار فاخر مانند مخمل، مخمل کبریتی و کاموای گره‌دار به رنگ سبز شاه‌درخت، سرمه‌ای و بنفش بود اما ترکیب میدسنچری با برنج براق یا رنگ تاکیدی زرد فرنگی، این سبک فریبنده و آرام را کامل می‌کنند.

۷. صنعتی

معروف‌ترین سبک‌های طراحی داخلی

غیررسمی‌ترین سبک طراحی داخلی، سبک صنعتی است؛ گرایشی که در دهه‌ی ۱۹۶۰ بر حسب ضرورت شکل گرفت و امروز همچنان رونق دارد. دیوار‌های آجری، لوله‌ها و ساختار‌های استیل به عمد در معرض دید قرار می‌گیرند تا یک اثر درماتیک ایجاد کنند. چوب رنگ‌شده، چرم رنگ‌ و رو رفته و بتن ناهموار و زمخت از عناصر طرح صنعتی هستند. اگر نمی‌خواهید راحتی را نادیده بگیرید، می‌توانید وسایل را با پوست حیوانات و کوسن‌های مخمل رنگی با رنگ‌های تیره‌ی قهوه‌ای مایل به قرمز، سبز یا آبی تغییر جزئی دهید. برای افزودن تکه‌های رنگ از گیاهان کم‌توقعی مانند کاکتوس، شیشه‌آلات رنگی یا قالیچه‌ی ایرانی قدیمی استفاده کنید. از اینکه عناصر کهنه و نو را با هر ترکیب کنید نترسید و به دنبال پروژه‌های خویش‌ساخت باشید، مثلاً از لوله‌های فولادی یا مسی برای ساختن جارختی یا طبقات ساده استفاده کنید.

۸. باوهاوس

معروف‌ترین سبک‌های طراحی داخلی

هنگام فکر کردن به اثاثیه‌ی سبک باوهاوس، نخستین چیزی که احتمالاً به ذهن‌تان می‌رسد صندلی‌های راحتی جوراجوری است که از فولاد لوله‌ای و چرم مشکی درست می‌شوند. در واقع، معروف‌ترین طرح‌های عصر باوهاوس و افزونه‌های عالی این عصر، صندلی واسیلی و صندلی بارسلونا است. حس باوهاوس مدرن به پالت رنگی خنثی سیاه، سفید و خاکستری محدود نمی‌شود و می‌توانید رنگ‌های اصلی را هم به آن اضافه کنید. حتی الگو‌ها هم در طراحی مجاز هستند، به شرطی که متشکل از اشکال ساده و هندسی باشند. برای طرفداران باوهاوس، فرم همیشه از کاربرد تبعیت می‌کند، پس باید از ریزه‌کاری‌های غیرضروری اجتناب کنید. یک مزیت بزرگ این طرح ساده و سرراست، جذابیت نامحدود آن است. حتی پس از یک قرن، این سبک تازه و متهورانه به نظر می‌رسد.

۹. مینیمالیسم

معروف‌ترین سبک‌های طراحی داخلی

سبک مینیمالیسم باید با تعصبات زیادی مبارزه کند که بیشتر آن‌ها درست نیستند. اجرای طرحی فارغ از ریزه‌کاری‌های زائد در خانه به معنای خط کشیدن دور اشیاء یا خاطرات محبوب نیست، بلکه به معنای زیر سوال بردن الگو‌های مصرف فردی و کاهش شمار چیزهایی‌ست که می‌خریم و مصرف می‌کنیم. مینیمالیسم فقط درباره‌ی حذف تمام دکور برای خلق سطوح و دیوار‌های خالی نیست، بلکه درباره‌ی حذف اشیاء صرف‌نظرکردنی است. برای مثال، کنجی که مبل راحتی در آن قرار دارد می‌تواند جای چندین صندلی کوچک را بگیرد و یک میز غذاخوری می‌تواند برای تبدیل شدن به میز کار دوبرابر شود. اگرچه بسیاری از مینیمالیست‌ها روی رنگ‌های خنثی تمرکز می‌کنند و بسیار به سفید متکی هستند، استفاده‌ی آگاهانه و متعادل از رنگ هم مجاز است. ترکیب بافت‌های مختلف یا استفاده از اشکال هندسی در مقیاس بزرگ همینطور تصاویر چاپی، به محیط بی‌غل‌وغش و خلوت مینیمالیستی، هارمونی می‌افزایند.

۱۰. سنتی

معروف‌ترین سبک‌های طراحی داخلی

این سبک همانطور که از نامش پیداست، از گرایشات کنونی پیروی نمی‌کند، بنابراین ابدی است. معمولاً سقف‌های سبک و دیوار‌های خنثی به رنگ کرم، سفید یا ماسه‌ای زمینه‌ای برای اثاثیه‌ی تیره، پرآذین و تمام‌چوب ساخته شده از چوب گیلاس، گردو یا شاه‌بلوط هستند. کاسه‌ها یا گلدان‌های شیشه‌ای با گل‌های تازه به میز‌هایی با اندازه‌های مختلف روح می‌بخشند. پرده‌های نقش‌دار یا آینه‌ی بزرگ با یک چارچوب الهام‌گرفته از باروک به دیوار‌ها حس سنتی می‌دهند. برای پرده‌ها، مبلمان راحتی، صندلی‌های راحتی و کوسن‌ها، پارچه‌ی ابریشمی گل برجسته یا پارچه‌های مخملی با رنگ‌های خنثی از قبیل قرمز مایل به زرشکی، قهوه‌ای یا سبز مناسب هستند. الگو‌های چشمگیر شطرنجی یا راه‌راه هم در اتاق‌هایی با اثاثیه‌ی کلاسیک مناسب هستند و یک تصویر کلی زیبا را کامل می‌کنند.

مترجم: زهرا ذوالقدر

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید