بوی گند خوک‌ها اسپانیایی‌ها را فراری داد!

بوی گند خوک‌ها اسپانیایی‌ها را فراری داد!

اسپانیا ۴۷ میلیون نفری با دارا بودن نزدیک به نیمی از صنعت گوشت خوک در مناطق با سکنه زیر ۵ هزار نفر در سال ۲۰۲۱ میلادی ۵۸ میلیون خوک را ذبح کرد که ۴۰ درصد بیش از تعداد خوک‌های ذبح شده در یک دهه قبل است. این وضعیت اسپانیا را به بزرگترین تولید کننده گوشت خوک در اروپا تبدیل کرده است.

کد خبر : ۱۲۲۶۱۱
بازدید : ۴۲۶۰

مخالفان پرورش خوک ادعا می‌کنند که تبدیل اسپانیا به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان گوشت خوک در جهان به تسریع کاهش جمعیت روستایی در آن کشور دامن زده است. مدرسه روستا تعطیل شده است. هتل سنگی دو طبقه در‌های خود را در سال ۲۰۰۸ بسته است. با این وجود، در طول ۱۵ سال گذشته روستای اسپانیایی بالسا دِوِس (Balsa de Ves) شاهد رونق جمعیتی دیگر بوده است: خوک‌ها.

به نقل از گاردین، «ناتیویداد پرز گارسیا» شهردار آن منطقه با اشاره به ساخته شدن مراکز با ظاهری دراز در حومه آن روستا می‌گوید: «ما شاهد هجوم خوک‌ها هستیم. این ساختمان‌ها محل زندگی ۳۹۰۰ خوک هستند که تقریبا ۱۰۰ هزار بچه خوک در سال تولید می‌کنند. ما بازای هر انسان ساکن این منطقه بیش از ۸۰۰ خوک داریم»

این تحولی است که در مناطق روستایی اسپانیا در حال رخ دادن است. اسپانیا ۴۷ میلیون نفری با دارا بودن نزدیک به نیمی از صنعت گوشت خوک در مناطق با سکنه زیر ۵ هزار نفر در سال ۲۰۲۱ میلادی ۵۸ میلیون خوک را ذبح کرد که ۴۰ درصد بیش از تعداد خوک‌های ذبح شده در یک دهه قبل است. این وضعیت اسپانیا را به بزرگترین تولید کننده گوشت خوک در اروپا تبدیل کرده است.

با این وجود، وعده‌ها مبنی بر آن که تولید گوشت خوک جوامع روستایی اسپانیا را احیا خواهد کرد در بالسا دِوِس در حدود ۱۰۰ کیلومتری والنسیا محقق نشده است. پرز گارسیا روز‌های ابتدایی سال ۲۰۰۶ میلادی را به خاطر می‌آورد زمانی که نماینده‌ای از صنعت پرورش خوک در جلسه شورای محلی حاضر شد.

او می‌گوید: «آن نماینده می‌گفت وضع روستای بالسا دِوِس پس از پرورش خوک به سطحی خواهد رسید که روستا‌های اطراف غبطه خواهند خورد. او وعده می‌داد که در آن صورت تمام دنیا دوست خواهند داشت به اینجا بیایند در اینجا زندگی کنند مدرسه روستا افتتاح شود و فضای سبز داشته باشیم».

در نتیجه این استدلال او توانست تمام اعضای شورای محلی را متقاعد کند تا پرز گارسیا را مجاب کنند که امضای خود را پای این ایده قرار دهد. در آن زمان در میان مجموعه‌ای از آمار‌های نگران کننده بارقه‌ای از امید ایجاد شده بود. در یک دهه گذشته ۹۰ درصد روستا‌های اسپانیا با کم‌تر از هزار نفر سکنه شاهد کاهش جمعیت بوده اند. علیرغم آن که روستا‌های سراسر اسپانیا زمین‌های مقرون به صرفه می‌فروختند بالسا دِوِس بر روی پرورش فشرده خوک قمار می‌کرد.

«پرز گارسیا» می‌گوید: «این آغاز کابوس در روستای من بود. در یکی از دهکده‌هایی که حدود سه کیلومتر با مزرعه فاصله دارد ۳۶۲ روز سال بوی بد احساس می‌شود. جریانی دائمی از کامیون‌های سنگین می‌آیند و می‌روند و جاده‌های ما را ویران می‌سازند». در ماه مه آزمایشی که توسط Green peace انجام شد نشان داد که یکی از پنج منبع آبی روستا البته منبعی که به منابع آب آشامیدنی متصل نیست دارای سطح نیترات ۱۲۰ میلی گرم در لیتر است که بیش از دو برابر میزان محدودیت ۵۰ میلی گرمی طبق دستورالعمل اتحادیه اروپاست. پرز گارسیا با عجله تلاش کرد تا عادت جلوی عادت ساکنان محلی در پر کردن کوزه های‌شان با آب چشمه را بگیرد.

وجود نیترات با پخش کود دامی در مزارع پرورش خوک مرتبط است. این وضعیت در سایر نقاط اسپانیا نیز مشاهده می‌شود. نتایج تحقیقات تازه نشان داد که در منطقه «آراگون» در شمال شرقی اسپانیا محل زندگی تقریبا هفت خوک به ازای هر ساکن در فاصله سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ میلادی سطوح بالایی از نیترات در آب آشامیدنی آن منطقه ثبت شده بود.

بوی گند خوک‌ها

مزارع پرورش خوک در بالسا دِوِس افراد کمی را استخدام می‌کند، اما برای پرز گارسیا موضوع نگران کننده کاهش ۴۰ درصدی جمعیت آن روستا از زمان احداث مراکز صنعتی پرورش خوک در آنجا بوده است. نتیجه مطالعه‌ای صورت گرفته در سال ۲۰۲۱ میلادی با مقایسه نزدیک به ۴۰۰ روستای کوچک در سراسر اسپانیا نشان داد که ۷۴ درصد از مناطقی که در آن تعداد خوک‌های پرورش یافته بیش از انسان‌های ساکن آن مناطق بودند در دو دهه گذشته با کاهش جمعیت همراه بوده اند. در مقایسه با آن ۲۵ درصد از مناطقی که در آن خوک‌ها در تعداد زیاد پرورش داده نشده‌اند کاهش جمعیت مشابهی را تجربه کرده اند.

پرز گارسیا می‌گوید: «این روندی منطقی است. مردم چه چیزی را ترجیح می‌دهند؟ بوی کاج، رزماری یا بوی گند خوک ها»؟ تکثیر مزارع فشرده پرورش خوک روستا‌های اسپانیا را قطبی کرده است. عده‌ای می‌گویند وجود این مزارغ منبع بسیار مورد نیاز و مهمی برای ایجاد شغل است در مقابل بیش از ۷۰ گروه مردمی مخالف رشد سریع مزارع پرورش خوک هستند.

«آنتونیو اسکریبانو» یک شراب ساز مستقر در روستای کوئینتانار دِل رِی که سال‌ها در گروهی مردمی در حال مبارزه با برنامه پرورش خوک در مزرعه‌ای است که سالانه نزدیک به ۴۰ هزار بچه خوک تولید می‌کند می‌گوید: «شما نمی‌توانید اسپانیای خالی را با خوک پر کنید. چه کسی می‌آید و در روستایی با آب آلوده زندگی می‌کند جایی که نمی‌توان پنجره را باز کرد و هوای سالم تنفس کرد؟»

این بحث در برخی مواقع بافت اجتماعی این روستا‌ها را از بین برده است. «میلاگروس هرروس» که مخالف مزرعه پرورش خوکی است که ۶۳۰۰ خوک را در منطقه کاردنته در خود جای داده می‌گوید: «پیش از احداث مزارع پرورش خوک ما روستایی مانند هر روستای دیگر بودیم». او می‌گوید در میانه گلایه‌ها در مورد بوی بد مداوم و نگرانی‌ها در مورد احتمال ورود رواناب مملو از نیترات به منبع آب فضایی از «آرامش متشنج» ایجاد شده است. او می‌افزاید: «برخی از همسایگان دیگر با سایرین صحبت نمی‌کنند».

در مقابل، به گفته Interporc Spain که نماینده بخش بزرگ پرورش دهندگان فشرده خوک است حدود ۵۰ هزار شغل در صنعت تولید گوشت خوک در کم جمعیت‌ترین مناطق اسپانیا ایجاد شده است. این نهاد تجاری اعلام کرده که «کسب و کار‌ها باعث ایجاد شغل، فرصت و آینده‌ای برای خانوار‌هایی شده که می‌خواهند در جایی که ریشه های‌شان در آنجا بوده باقی بمانند».

آن نهاد در پاسخ به نگرانی برخی از جوامع محلی می‌گوید: «یک مزرعه به شکلی بی‌رویه راه اندازی نمی‌شود. مجموعه‌ای از الزامات سخت گیرانه وجود دارند که باید رعایت شوند تا بتوان مجوز‌های مناسب را از سوی ادارات مختلف دخیل در این روند دریافت کرد. این قوانین از مقررات سخت گیرانه تا فاصله مزارع پرورش خوک از مراکز و مناطق دیگر را شامل می‌شوند».

با این وجود، «پرز گارسیا» استدلال می‌کند که در بالسا دِوِس ورود مزارع پرورش خوک باعث شده سایر گزینه‌های موجود برای بقای روستا نابود شوند. شهردار آن منطقه می‌گوید: «ما می‌توانیم با گردشگری به خوبی زندگی کنیم. ما نقاط و چشم انداز‌های زیبایی داریم. با این وجود، اکنون به دلیل مزرعه بزرگ پرورش خوک علاقه‌ای به سفر به روستای ما یا زندگی در اینجا وجود ندارد».

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید