زنجبیل چگونه سیستم ایمنی را تقویت می‌کند؟

زنجبیل چگونه سیستم ایمنی را تقویت می‌کند؟

در مقایسه با سلول‌های کنترل، سلول‌های تحریک‌شده حدود ۳۰ درصد قوی‌تر به پپتیدی که عفونت باکتریایی را شبیه‌سازی می‌کند، واکنش نشان دادند. افزودن یک مهارکننده خاص گیرنده TRPV ۱ اثر ناشی از [۶]-gingerol را معکوس کرد.

کد خبر : ۱۲۲۹۶۸
بازدید : ۲۰۶۶

ترکیب تند زنجبیل سلول‌های ایمنی را در حالت آماده باش قرار می‌دهد.

زنجبیل به تحریک سیستم ایمنی شهرت دارد. نتایج جدید موسسه لایب‌نیتس برای زیست‌شناسی سیستم‌های غذایی در دانشگاه فنی مونیخ، اکنون پایان‌نامه‌ای را درباره این موضوع منتشر کرده است. در آزمایش‌های آزمایشگاهی، مقادیر کمی از ترکیب زنجبیل تند، گلبول‌های سفید خون را در حالت آماده‌باش قرار می‌دهد. این مطالعه همچنین نشان می‌دهد که این فرآیند شامل نوعی گیرنده است که در درک محرک‌های گرمای شدید و احساس تندی در غذا نقش دارد.

زنجبیل چه به عنوان یک گیاه دارویی و چه ماده‌ای غذایی، در آلمان به طور فزاینده‌ای محبوب است. بر اساس گزارش اداره آمار فدرال آلمان، حجم واردات سالانه این ریشه طی ده سال گذشته تقریباً چهار برابر شده و به حدود ۳۱۶۰۰ تن رسیده است. با این حال، حتی اگر مصرف زنجبیل افزایش یافته است، این سوال مطرح می‌شود که آیا سطوح مصرف طبیعی برای دستیابی به اثرات سلامتی کافی است؟ و اگر چنین است، کدام ترکیبات و مکانیسم‌های مولکولی در این امر نقش دارند.

ترکیبات زنجبیل وارد خون می‌شود

برای کمک به روشن شدن این سؤالات، تیمی به رهبری ورونیکا سوموزا، مدیر مؤسسه لایب نیتس در فرایزینگ آلمان، تحقیقات گسترده‌ای انجام دادند. نقطه شروع، نتایج یک مطالعه آزمایشی قبلی بود که در آن نویسنده اول گابی اندرسن از Leibniz-LSB نیز نقش کلیدی ایفا کرد.

همانطور که این مطالعه نشان می‌دهد، مقادیر قابل توجهی از ترکیبات تند زنجبیل حدود ۳۰ تا ۶۰ دقیقه پس از مصرف یک لیتر چای زنجبیل وارد خون می‌شود. تا حد زیادی بالاترین سطوح توسط [۶]-gingerol، با غلظت پلاسمایی تقریباً ۷ تا ۱۷ میکروگرم در لیتر به دست آمد.

این ترکیب تند از طریق گیرنده TRPV ۱، یک کانال یونی واقع در سطح سلول‌های عصبی که به محرک‌های گرمای شدید و همچنین به ترکیبات تند فلفل قرمز و زنجبیل پاسخ می‌دهد، اثر و خواص خود را اعمال می‌کند. از آنجایی که برخی از مطالعات نشان می‌دهد که گلبول‌های سفید خون نیز دارای این گیرنده هستند، تیم تحقیقاتی آزمایش کردند که آیا [۶]-gingerol بر فعالیت این سلول‌های ایمنی تأثیر می‌گذارد یا خیر.

ترکیب تند گلبول‌های سفید را تحریک می‌کند

در اولین قدم، تیم موفق به شناسایی گیرنده بر روی گرانولوسیت‌های نوتروفیل شد. این سلول‌ها حدود دو سوم گلبول‌های سفید را تشکیل می‌دهند و در مبارزه با باکتری‌های مهاجم نقش ایفا می‌کنند. آزمایش‌های آزمایشگاهی بیشتر، توسط گروه تحقیقاتی همچنین نشان داد که حتی غلظت بسیار کم و در حدود تقریباً ۱۵ میکروگرم [۶]-gingerol در لیتر برای قرار دادن سلول‌ها در حالت آماده‌باش کافی است.

بنابراین، در مقایسه با سلول‌های کنترل، سلول‌های تحریک‌شده حدود ۳۰ درصد قوی‌تر به پپتیدی که عفونت باکتریایی را شبیه‌سازی می‌کند، واکنش نشان دادند. افزودن یک مهارکننده خاص گیرنده TRPV ۱ اثر ناشی از [۶]-gingerol را معکوس کرد. گابی اندرسن می‌گوید: بنابراین، حداقل در آزمایش‌ها، غلظت بسیار پایین [۶]-gingerol برای تأثیرگذاری بر فعالیت سلول‌های ایمنی از طریق گیرنده TRPV ۱ کافی است.

ورونیکا سوموزا نتیجه گیری می‌کند: بنابراین، نتایج ما از این فرض حمایت می‌کند که مصرف مقادیر رایج زنجبیل ممکن است برای تعدیل پاسخ‌های سلولی سیستم ایمنی کافی باشد. با این وجود، هنوز سوالات بی‌پاسخ زیادی در سطوح مولکولی، اپیدمیولوژیک و پزشکی وجود دارد که باید با کمک تحقیقات مدرن غذایی و بهداشتی مورد توجه قرار گیرند. این کار در مجله Molecular Nutrition & Food Research منتشر شده است.

منبع: سیناپرس

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید