چگونه توانستم دانش‌آموزم را به درس ریاضی علاقه‌مند کنم؟

چگونه توانستم دانش‌آموزم را به درس ریاضی علاقه‌مند کنم؟
کد خبر : ۱۲۳۵۱۹
بازدید : ۳۵۸

چگونه توانستم مشکل ریاضی دانش ‌آموزم را برطرف کنم؟ برای برخی از دانش‌آموزان یادگیری کامل مفاهیم ریاضی دشوار است. آن‌ها به تنهایی نمی‌توانند از پس حل مشکلات ریاضی و پاسخ دادن به سوالات آن بربیایند. برای اینکار نیاز به راهنمایی یک فرد حرفه‌ای در تدریس یعنی معلم کلاس یا معلم تدریس خصوصی ریاضی دارند. خب طبیعتاً معلم کلاس به دلیل کمبود وقت، مدیریت همزمان 30 دانش‌آموز و یا حتی روش تدریس متوسط که متناسب با سطح همه دانش‌آموزان است، نمی‌تواند در بیشتر مواقع نیاز دانش‌آموزان ضعیف در ریاضی را برطرف نماید.

اما معلم خصوصی ریاضی بهینه‌ترین روش یادگیری ریاضی است. زیرا معلم خصوصی وقت کافی برای تدریس و رفع همه مشکلات ریاضی دانش‌آموزان را دارد. اما به صورت کلی به عنوان معلم خصوصی ریاضی در پاسخ به سوال چگونه توانستم میزان علاقه ‌مندی دانش آموزان را به درس ریاضی افزایش دهم؟ به نکات مهمی در ادامه مطلب اشاره کرده‌ام که پیشنهاد کرده به هیچ عنوان این نکات را از دست ندهید.

راهکارهای علاقمندی دانش ‌آموزان به درس ریاضی

راهکارهای علاقمندی دانش ‌آموزان به درس ریاضی بسیار زیاد است اما 7 مورد زیر از مهم‌ترین مواردی است که می‌توان توجه آن‌ها را به درس ریاضی معطوف کرد و با تدریسی روان، راه غلبه بر مشکلات ریاضی را برای دانش‌آموزان نشان داد. این 7 نکته شامل موارد زیر است:

  1. 1. تغییر ذهنیت منفی دانش ‌آموزان نسبت به ریاضی

ما همواره ریاضی را به شکل مرسوم و خشک آن‌ به دانش‌آموزان آموزش داده‌ایم. همیشه از یک روش ثابت وارد تدریس و آموزش مفاهیم ریاضی شده و انتظار داریم که دانش‌آموزان با همون یک روش، مفاهیم را به خوبی یاد بگیرند. دانش‌آموزی که ذهنی مسموم نسبت به ریاضی و تمام فرمول‌هایش دارد، را نمی‌توان با یک روش و چند مثال از ریاضی، به این درس علاقمند کرده و قدرت درکش را بالا ببریم. بهترین راه‌حل در این مواقع این است که ذهنیت منفی این دانش‌آموزان را با تدریس روان خود، با کاربرد‌های ریاضی در زندگی روزمره، با تاثیر ریاضی در آینده تحصیلی و شغلی آن‌ها و همچنین با مثال‌های ساده و فراوان تغییر دهید.

به طور مثال معلم خصوصی ریاضی پایه ابتدایی می‌تواند برای کودک اول ابتدایی از کاربرد ریاضی در زندگی‌اش بگوید. شمارش اعداد، شمارش سکه‌ها، شمارش تعداد قدم‌هایی که در سالن خانه برمی‌دارد، شمارش تعداد سیب‌های موجود در یخچال، حتی می‌تواند جمع و تفریق را نیز بدون هیچ قاعده و قانونی، با برداشتن یک سیب از سبد خود یا گذاشتن تعداد سیب‌های بیشتر به او آموزش دهد.

  1. 2. تکنیک استفاده از نقاط قوت و ضعف دانش ‌آموز در آموزش

داشتن اعتماد به نفس ریاضی یکی از مهم‌ترین نکاتی است که دانش‌آموزان با کمک آن از پس حل مشکلات ریاضی و چالش‌هایش برمی‌آیند. برای اینکه بتوانید به خوبی مشکلات دانش‌‌آموزان را برطرف کنید، در ابتدا روی نقاط قوت آن‌ها دست بگذارید. هر دانش‌آموزی هرچند ضعیف باز هم در برخی از مباحث، مفاهیم ساده و راحت‌تر آن‌را تا حدودی یاد گرفته است. برای توضیح مفاهیم مشکل‌دار و سطح متوسط یا بالا، در ابتدا روی نقاط قوت آن دانش‌آموزان در آن مباحث تمرکز کرده و با تشویق این موضوع که تو این مفاهیم را بلد هستی و با تلاش بیشتر، بهتر و کامل‌تر نیز یاد می‌گیری، سعی کنید اعتماد به نفس یادگیری ریاضی او را بالا ببرید.

برای توضیح مفاهیم مشکل‌دار نیز سعی کنید از بیس وپایه این مفاهیم شروع کرده و مرحله به مرحله قدم بردارید. با توضیح یک قسمت از مباحث مشکل‌دار، مثال فراوان و حل نمونه سوال تا درک کامل دانش‌آموز پیش رفته و سپس به سراغ مفاهیم بالاتر بروید. البته باید گفت معلم در کلاس گروهی هرچند می‌تواند تمام این ترفندها را برای آموزش بهتر دانش‌آموزان به کار ببرد، اما باز هم به دلیل کمبود وقت، نسبت به کلاس خصوصی ریاضی https://www.ostadbank.com/tutor-list/mathematics که تمام وقت کلاس در خدمت دانش‌آموز است، فرصت کافی برای به کار بردن تمام این تکنیک‌ها را به صورت کامل ندارد.

3.یادگیری ریاضی از راه بازی برای دانش ‌آموزان ابتدایی

یادگیری ریاضی از راه بازی برای دانش‌آموزان ابتدایی یکی از بهترین روش‌های یادگیری این درس است. آموزش ریاضی به کودکان پایه اولی، باید با بازی و تصویرسازی همراه باشد. اگر به کتب ریاضی پایه ابتدایی دقت کرده باشید، برای توضیح یک مفهوم از تصاویر و شکل‌های مختلفی استفاده شده است.

استفاده از بازی ریاضی جالب برای کودکان و تصویر‌سازی مفاهیم ریاضی به این علت برای یادگیری آن‌ها ضروری است که کودکان در سنین پایین قدرت تجسم مفاهیم ریاضی را ندارند و همچنین قدرت تجزیه و تحلیل مسائل و درک انتزاعی آن‌ها ضعیف است؛ بنابراین برای یادگیری صحیح مفاهیم ریاضی که کاملاً انتزاعی بوده، باید از تصاویر، رسم شکل و بازی استفاده کرد.

استفاده از اریگامی‌ها برای درک مفاهیم هندسی ریاضی، استفاده از بازی‌های نظیر خرید و فروش یا فروشنده و مشتری برای درک مفاهیم جمع و تفریق ریاضی و ... می‌تواند در درک مفاهیم اولیه ریاضی دانش‌آموزان این پایه به شدت تاثیر‌گذار باشد.

4.ایجاد نگرش مثبت به درس ریاضی توسط معلم و والدین از همان سال ‌های اول تحصیل

خیلی از مواقع والدین با مشاهده اولین نمود‌های مشکلات ریاضی در فرزند خود، این تلقین که فرزندم استعداد ریاضی ندارد را دائماً تکرار کرده و این باور را در ذهن فرزندشان نیز پرورش می‌دهند. معلم کلاس نیز در خیلی از مواقع با سرکوب و استفاده از الفاظ نامناسب نسبت به عدم یادگیری دانش‌آموزان ضعیف، باعث تقویت این باور غلط (نداشتن استعداد ریاضی در دانش‌‌آموز) می‌شوند. با این شرایط از یک دانش‌آموز با اعتماد به نفس پایین و باورهای شکل گرفته اشتباه، چطور می‌توان انتظار موفقیت داشت؟ در این شرایط معلم خصوصی ریاضی یا معلم مدرسه که آگاه با مسائل روان‌شناختی دانش‌آموزانش است، باید با والدین دانش‌آموز صحبت کرده و در ابتدا از آن‌ها بخواهد به جای سرزنش و تحت فشار قرار دادن کودک خود، بیشتر همراه او بوده و با هر یادگیری هرچند کم و ساده، فرزندشان را تشویق کنند.

درس ریاضی

5. حل تمرین و آزمون و خطا، بهترین تکنیک برای یادگیری ریاضی

در پاسخ به سوال چگونه توانستم دانش آموزم را به درس ریاضی علاقمند کنم ؟ باید بگویم تکنیک تمرین پیوسته و آزمون و خطا همواره در ریاضی جوابگو بوده است. دانش‌آموزان خود را از خطا کردن در هنگام پاسخ به سوالات نترسانید. اتفاقاً یادگیری زمانی ایجاد می‌شود که دانش‌آموز به طور مکرر اشتباه کند. زیرا او متوجه خواهد شد که در کدام قسمت اشتباه کرده و بیشترین مشکل را دارد. بنابراین این دانش‌آموز به خود فرصت داده و بارها آن مبحث مشکل‌دار را خوانده و سوالات متعدد حل می‌کند. در نهایت این روش جوابگو بوده و با تلاش فراوان به یک راه‌حل و جواب درست می‌رسد. بنابراین چه در کلاس تدریس خصوصی ریاضی و چه برای منزل، تمرینات فراوان با سطح‌های ساده، متوسط و سخت برای دانش‌آموزان طرح کرده و از آن‌ها بخواهید در طول روز به این سوالات پاسخ دهند.

یکی از راه‌های یادگیری آسان ریاضی این است که دانش‌آموزان با یادگیری هر مبحث، ساده‌ترین سوالات وتمرینات آن را حل کنند. کم کم ذهن آن‌ها برای تجزیه و تحلیل مباحث فعال شده و سپس می‌توانند به سراغ سوالات سطح متوسط و در مراحل آخر یادگیری، به سمت تمرینات دشوار بروند.

6. تشخیص اختلال یادگیری ریاضی و کمک به درمان آن

گاهی با همه تلاش برای آموزش صحیح ریاضی به دانش‌آموزان، باز هم نتیجه چندان موثری نخواهید دید. یکی از علت‌های یادگیری پایین کودکان در درس ریاضی، وجود اختلال ریاضی است. اختلال ریاضی یک بیماری مرتبط با مغز بوده که حساب و کتاب روزانه و شمارش اعداد را برای کودکان از همان سال‌های اول تحصیل سخت می‌کند.

کودکانی که به این اختلال دچار هستند، ممکن است شمارش اعداد را یکی درمیان بیان کرده و در شمردن انگشتان دستان خود ضعیف‌تر و کندتر از سایر کودکان عمل کنند.

البته این نکته را نباید فراموش کرد که ممکن است برخی از کودکان در یادگیری ریاضی ابتدایی دچار این اختلال باشند، اما معلم عدم یادگیری آن‌ها را، ضعف در ریاضی، تنبلی یا نداشتن هوش ریاضی بداند. خوشبختانه در کلاس‌های انفرادی یا کلاس معلم خصوصی ریاضی، به دلیل ارتباط نزدیک و دو نفره معلم و شاگرد، معلم خصوصی می‌تواند این اختلال را در دانش‌آموز تشخیص داده و با والدین کودک برای درمان آن درمیان بگذارد.

برای اطلاع از قیمت تدریس خصوصی ریاضی و نحوه قیمت‌گذاری می‌توانید وارد لینک قرار گرفته شوید یا با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۵۳۴۳ برای راهنمایی و اطلاعات بیشتر به تیم پشتیبانی سایت تدریس خصوصی استادبانک تماس بگیرید.

7. برنامه ‌ریزی مطالعاتی مناسب برای تمرین درس ریاضی

بهتر است دانش‌آموزان مطالعه درس ریاضی را به یک روز در هفته موکل نکنند. برای مثال به جای مطالعه درس ریاضی در یک روز به مدت 7 ساعت، آن ۷ ساعت را در طول هفته تقسیم کرده و به روزی یک ساعت مطالعه برسانند. ریاضی به دلیل ماهیت بهم‌پیوسته و سلسله‌وار، بهتر است به صورت مداوم و روزانه مطالعه شود. معلم خصوصی ریاضی می‌تواند علاوه بر تدریسی روان متناسب با سطح ریاضی دانش‌آ‌موز، طرح نمونه سوالات فراوان و آموزش چگونگی پاسخ دادن به به این سوالات با ترفندهای مختلف، یک برنامه‌ریزی منسجم برای مطالعه روزانه دانش‌آموز نیز طراحی کند تا شاگردش بتواند در بهترین ساعت روز و بهترین حالت ممکن، ریاضی را خوانده و تمرین نماید.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید