دستمزد جدید و عجیب حسن یزدانی مشخص شد

دستمزد جدید و عجیب حسن یزدانی مشخص شد

با احتساب دقایقی که یزدانی برای تیم بانک شهر کشتی گرفته، او چهار دقیقه مبارزه کرده است. حالا با احتساب همان رقمی که او برای حضور در این تورنمنت گرفته، مشخص می‌شود که او به طور میانگین به ازای هر یک دقیقه ۱۵۰ میلیون تومان درآمد داشته است.

کد خبر : ۱۲۳۶۲۰
بازدید : ۳۴۱

هفته‌ای که گذشت تیم کشتی بانک شهر، نماینده ایران در جام باشگاه‌های جهان، در دیداری که به میزبانی تهران برگزار شد، موفق شد با شکست‌دادن نماینده روسیه در دیدار فینال، جام قهرمانی را بالای سر ببرد. این بازی‌ها که سال‌ها قبل با ابتکار رسول خادم، رئیس وقت فدراسیون کشتی ایران پایه‌گذاری شده بود، در این دوره اتفاقات جدیدی به خود دید. مهم‌ترینش این بود که برخلاف ادوار گذاشته این بار اتحادیه جهانی کشتی این رقابت‌ها را به رسمیت نشناخت تا قهرمانی بانک شهر بُعد جهانی پیدا نکند.

از سوی دیگر از آنجا که تیم قهرمان لیگ کشتی ایران از حضور در این تورنمنت سر باز زد، تیم بانک شهر به عنوان تیم دوم لیگ ایران در این تورنمنت حاضر شد. همین موضوع باعث شد تا این تیم که هدایتش را رضا یزدانی بر عهده گرفته بود، بتواند بسیاری از ستاره‌های تیم ملی ایران را جذب کرده و دست آخر هم عنوان قهرمانی را از آن خود کند.

موضوع درخور توجه دیگر حضور تیم کشتی روسیه در تهران بود. کشوری که ورزشکارانش به دلیل حمله نظامی روسیه به اوکراین از حضور در تورنمنت‌های بین‌المللی محروم هستند با فرصتی که ایران در اختیارشان قرار داد طعم رقابتی جدی را هم چشیدند. آن‌ها در دیدار فینال هم بازی به نسبت پایاپایی با بانک شهر داشتند و دست آخر رقابت را ۶ بر ۴ واگذار کردند. گو اینکه سرمربی این تیم گفت کشتی‌گیران اصلی‌اش را نیاورده و گرنه می‌توانستند در همین تهران، قهرمانی را از چنگ نماینده ایران دربیاورند.

اگرچه انتقادها نسبت به این رقابت کشتی که حتی تأییدیه اتحادیه جهانی را نداشت و تیم‌های چندان قدرتمندی هم در آن حضور نداشتند، زیاد بود، ولی به هر روی برای محک‌خوردن ورزشکاران ایرانی چندان بد هم نبود. با وجود این مسائل، موضوعی که کمتر درباره‌اش صحبت شد، دستمزد ملی‌پوشان ایرانی برای حضور در این تورنمنت بود. طبق گزارشی که روزنامه دولتی ایران ورزشی هفته گذشته منتشر کرده، تیم بانک شهر به ملی‌پوشان ایرانی حاضر در این رقابت‌ها نفری ۶۰۰ میلیون تومان پرداخت کرده تا آن‌ها را راضی به عقد قرارداد با بانک شهر کنند. از آنجا که سطح این بازی‌ها چندان بالا نبود، همین تورنمنت که با حضور چند تیم برگزار شد، فرصت مناسبی برای کشتی‌گیران تیم ملی کشتی آزاد ایران بود که بتوانند رقم درخور توجهی هم کسب کنند.

اگرچه وقتی اسم حسن یزدانی به عنوان قهرمان اصلی ایران در کشتی آزاد به میان می‌آید، پرداخت رقم ۶۰۰ میلیون تومان اصلا به چشم نمی‌آید، ولی همین عدد و رقم با توجه به دقایقی که یزدانی و چند چهره دیگر تیم ملی کشتی گرفتند رقم چندان بدی به نظر نمی‌رسد. این موضوع باید دوباره تکرار شود که ۶۰۰ میلیون تومان برای تلاش‌هایی که یزدانی و دیگر کشتی‌گیران تیم ملی داشته‌اند ناچیز است، ولی همچنان در مقایسه با سایر دستمزدهایی که به بقیه اصناف داده می‌شود، رقم قابل توجهی است.

نکته‌ای که می‌توان آن را بیشتر زیر ذره‌بین برد، دقایقی است که یزدانی و دیگر ملی‌پوشان به نام ایرانی کشتی گرفتند. نماینده ایران در این جام کلا سه دیدار داشت که ملی‌پوشان ازجمله حسن یزدانی، ملزم به انجام هر سه دیدار هم نبودند. آن‌ها در بازی دوم استراحت کردند و در مجموع فقط دو بار برای این تیم کشتی گرفتند. دقایقی که حسن یزدانی کشتی گرفت حتی به اندازه یک زمان معمول کشتی هم نبود.

یزدانی یکی از اعضای تیم بانک شهر، نماینده ایران در جام باشگاه‌های جهان، در دیدار اول به عنوان هفتمین نماینده این تیم برابر کشتی‌گیر گرجستانی به میدان رفت و هفتمین پیروزی تیم ایران در جام باشگاه‌های جهان را رقم زد و در ۵۰ ثانیه حریف گرجستانی را شکست داد. در دیدار دوم مثل بقیه ملی‌پوشان استراحت کرد و سرانجام در بازی فینال در وزن ۸۶ کیلوگرم به مصاف ارسلان باگائف دارنده مدال طلای جوانان اروپا رفت و با نمایشی بی‌نظیر در مدت زمان سه دقیقه و ۱۱ ثانیه با امتیاز عالی ۱۰ بر صفر به برتری رسید و چهارمین برد نماینده ایران را از آن خود کرد. ناگفته پیداست که با احتساب دقایقی که یزدانی برای تیم بانک شهر کشتی گرفته، او چهار دقیقه مبارزه کرده است. حالا با احتساب همان رقمی که او برای حضور در این تورنمنت گرفته، مشخص می‌شود که او به طور میانگین به ازای هر یک دقیقه ۱۵۰ میلیون تومان درآمد داشته است.

دوباره باید تأکید شود که وقتی پای کشتی‌گیر مطرحی همچون حسن یزدانی به میان می‌آید و شور و شعفی که او به کشتی می‌دهد، نمی‌توان این کار را با ارزش مالی مقایسه کرد، ولی مسئله اینجاست که همین موارد نشان می‌دهد کشتی‌گیران مطرح ایرانی هم درآمد چندان بدی ندارند. حداقل آن‌قدری دستمزد می‌گیرند که از وضعیت مالی گلایه نداشته باشند. درست است که باز هم این درآمدها در مقایسه با پولی که فوتبالیست‌ها به دست می‌آورند، عدد و رقمی محسوب نمی‌شود، ولی با توجه به دقایق زیادی که بازیکنان فوتبال در مسابقه و تمرین صرف می‌کنند، تقسیم درآمد آن‌ها به دقایقی که صرف مسابقه می‌کنند، چندان متفاوت‌تر از کشتی‌گیران نیست.

یزدانی و دیگر ملی‌پوشان ایرانی پیش از این در لیگ کشتی ایران هم به میدان رفته و آن‌طور که عنوان شد آنجا هم قراردادی ۸۰۰ میلیون تومانی داشتند. گو اینکه همان‌جا هم زمان زیادی برای کشتی‌گرفتن صرف نشد.

منبع: شرق

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید