این نوع چربی رگ‌ها را شستشو می‌دهد!

این نوع چربی رگ‌ها را شستشو می‌دهد!

مدیر امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه ماهی غذایی است که از زمان کودکی تا کهن‌سالی به‌عنوان غذای زودهضم مورد استفاده قرار می‌گیرد خاطرنشان کرد: در صورت عدم دسترسی به ماهی تازه می‌توان از انواع آبزیان، ماهی بسته‌بندی‌شده، کنسرو ماهی و سایر فرآورده‌های ماهی استفاده کرد.

کد خبر : ۱۲۳۷۵۲
بازدید : ۲۷۰

میانگین سرانه مصرف آبزیان در دنیا حدود ۲۴ کیلوگرم و در ایران حدود ۱۳.۵کیلوگرم است و در حالی است که این سرانه به ازای هر نفر در استان سمنان حدود۶تا ۷ کیلوگرم است.
آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان از روند صعودی سرانه مصرف آبزیان در استان سمنان طی سال‌های اخیر خبر داد و گفت: با این وجود مردم این استان همچنان حدودا نصف ایرانی‌ها و یک‌چهارم مردم دنیا ماهی مصرف می‌کنند.

بهرام فلاحی لیما ۳ اسفندماه به اهمیت مصرف آبزیان در سلامت افراد جامعه و مزایای مصرف این ماده پروتئنی سالم اشاره و اظهار کرد: سازمان کشاورزی و خواربار جهانی ماهی را به‌عنوان غذای سلامتی معرفی کرده و مصرف آن را به تمامی رده‌های سنی توصیه می‌کند.

وی با بیان اینکه مقایسه علت پایین بودن مصرف سرانه آبزیان در استان با سایر مواد پروتئینی چندان درست نیست خاطرنشان کرد: معمولاً مردم مناطق مرکزی و کویری ایران دسترسی کمتری به ماهی نسبت به سایر پروتئین دارند و به‌تبع آن مصرف ماهی در این مناطق نسبت به مناطق شمالی و جنوبی که دسترسی بیشتری به ماهی دارند کمتر است.

مدیر امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه به علت در دسترس نبودن ماهی در سالیان گذشته ذائقه مردم بیشتر به سمت پروتئین دام و طیور کشیده شده است افزود: با افزایش تولید آبزیان در استان‌های داخلی، سرانه مصرف آبزیان در استان‌هایی همانند سمنان نیز روند افزایشی داشته و امروزه مردم با شناخت بیشتر از مزیت‌های ماهی و آشنایی مردم با تنوع پخت غذا با آبزیان، استقبال از این فرآورده گوشتی نیز بیشتر شده است.

فلاحی گفت: میانگین سرانه مصرف آبزیان در دنیا حدود ۲۴ کیلوگرم و در ایران حدود ۱۳.۵کیلوگرم است و در حالی است که این سرانه به ازای هر نفر در استان سمنان حدود۶تا ۷ کیلوگرم است.

وی خاطرنشان کرد: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در سازمان شیلات ایران و شیلات استان‌ها از قبیل برگزاری کلاس‌های آموزش آشنایی با طبخ آبزیان و ایجاد مراکز عرضه مستقیم ماهی و عرضه زنده فروشی و فرآوری آبزیان و تهیه برنامه‌های آموزشی و تهیه بروشور و پوستر‌های درباره مزیت‌های مصرف ماهی و معرفی غذا‌های متنوعی که با ماهی تولید می‌شود بسیار در ارتقاء فرهنگ آبزی مصرفی تأثیرگذار است.

بیماران قلبی هفته‌ای ۲ بار ماهی بخورند

وی با بیان اینکه گوشت ماهی دارای مواد معدنی نظیر فسفر، کلسیم آهن منیزیم و فلوئور و ید و کلیه اسید‌های آمینه ضروری مثل لیزین و لوسین و آرژنین است ادامه داد: معمولا بدن انسان قادر به ساخت این مواد معدنی نیست لذا با توجه به غنای این مواد در گوشت ماهی، نیاز بدن ما به این مواد با خوردن گوشت ماهی تأمین می‌شود. مدیر امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: متخصصان تغذیه برای همه افراد به‌ویژه بیماران قلبی مصرف دو بار گوشت ماهی در هفته را سفارش می‌کنند.

فلاحی ضمن توصیه به مادران باردار به استفاده بیشتر از گوشت ماهی خاطرنشان کرد: مصرف ماهی و اسید چرب امگا ۳ توسط مادران باردار موجب افزایش قدرت ذهنی و ضریب هوشی نوزادان می‌شود و همچنین اسید‌های چرب امگا ۳ از اختلالات خلقی مانند افسردگی و اضطراب جلوگیری می‌کند. وی با بیان اینکه ماهی با داشتن ویتامین‌های گروه‌های A، B، D، E، K نقش مهمی در افزایش ایمنی بدن ایجاد می‌کند تصریح کرد: با توجه به مزیت‌های فراوانی که مصرف ماهی برای انسان دارد سازمان کشاورزی و خواربار جهانی ماهی را به‌عنوان غذای سلامتی معرفی کرده و مصرف آن را برای تمامی سنین توصیه کرده است.

مدیر امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه ماهی غذایی است که از زمان کودکی تا کهن‌سالی به‌عنوان غذای زودهضم مورد استفاده قرار می‌گیرد خاطرنشان کرد: در صورت عدم دسترسی به ماهی تازه می‌توان از انواع آبزیان، ماهی بسته‌بندی‌شده، کنسرو ماهی و سایر فرآورده‌های ماهی استفاده کرد.

فلاحی لیما گفت: آنچه ارزش غذایی ماهی را فوق‌العاده می‌کند میزان جذب بالای پروتئین مرغوب آن نسبت به سایر منابع پروتئین‌ها است که این پروتئین ضریب هضمی بالای ۹۶ درصد دارد. وی با بیان اینکه ماهی دارای چربی امگا ۳ است که این چربی به‌عنوان چربی غیراشباع در جلوگیری از بیماری قلبی و عروقی نقش اساسی دارد اضافه کرد: همچنین این نوع چربی به‌عنوان شستشو دهنده رگ‌های خونی به حساب می‌آید و مانع تصلب شرایین و سایر بیماری‌های قلبی، عروقی و فشارخون می‌شود.

این کارشناس آبزیان گفت: بر اساس تحقیقات انجام شده مصرف ماهی نقش مهمی در جلوگیری از آلزایمر و سایر بیماری‌ها مانند سکته قلبی و مغزی و حتی آرتروز دارد. مدیر امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: یکی از دلایل سرانه پایین مصرف ماهی در کشور عدم آشنایی با تنوع تهیه غذا با گوشت ماهی است که در این ارتباط شیلات استان سمنان کلاس‌های مختلف آموزش آشنایی با طبخ ماهی برای بانوان ادارات، کارمندان و دانش آموزان با همکاری مراکز بهداشتی و درمانی برگزار کرده است.

فلاحی لیما افزود: از راه‌های دیگر اطلاع‌رسانی در خصوص فواید مصرف آبزیان، توزیع سی دی و بروشور و آموزش و بیان مزایای مصرف آبزیان و نحوه صحیح پخت ماهی و تنوع غذا با ماهی است که این مهم نیز در جهادکشاورزی استان انجام شده است. وی با اشاره به افزایش سرانه مصرف ماهی در استان سمنان گفت: اقدامات آموزشی نقش مهمی در افزایش سرانه مصرف ماهی در این استان داشته است.

مدیر امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان تصریح کرد: اقدامات آموزشی صورت گرفته در ارتقاء فرهنگ سرانه آبزیان بسیار مؤثر است.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید