چرا «ونیز» خشک شد؟

چرا «ونیز» خشک شد؟

با توجه به کاهش ۵۰درصدی میزان بارش‌ها در ایتالیا، شهر توریستی و معروف "ونیز" که همواره در سال‌های گذشته با مشکل سیل و بالاآمدن آب درگیر بود، هم‌اکنون به‌دلیل وقوع خشکسالی بی‌سابقه، خشک شده است و ورود گردشگران به این شهر را محدود کرده است!

کد خبر : ۱۲۳۸۴۰
بازدید : ۲۰۶

بنا به گفته دانشمندان و گروه‌های زیست‌محیطی، هفته‌ها هوای خشک زمستانی در ایتالیا این نگرانی را ایجاد کرده است که این کشور پس از وضعیت اضطراری تابستان گذشته با خشکسالی دیگری روبه‌رو شود چرا که میزان بارش‌ها در کوه‌های آلپ به کمتر از ۵۰ درصد سال‌های گذشته رسیده است!

به گزارش گاردین، این پدیده در حالی رخ داده است که معمولاً ونیز با سیل و بالا آمدن بیش از حد آب در سال‌های گذشته روبه‌رو بوده است اما هم‌اکنون به‌دلیل وقوع خشکسالی و خشک شدن کانال‌های آبی در این منطقه حرکت گوندولاها، تاکسی‌های آبی و آمبولانس‌ها را در برخی از کانال‌های معروف آن غیرممکن کرده است.

در حقیقت علت این مشکلات در ونیز به‌دلیل کمبود باران، سیستم فشار بالا و جریان‌های دریایی است. کارشناسان زیست‌محیطی نیز با بررسی و مطالعه از وضعیت زیست‌محیطی شمال ایتالیا، از کمبود شدید آب در رودخانه‌ها و دریاچه‌های این کشور خبر می‌دهند.

چرا «ونیز» خشک شد؟

چرا «ونیز» خشک شد؟

مطابق اعلام کارشناسان، "پو" طولانی‌ترین رودخانه ایتالیا که از کوه‌های آلپ در شمال غربی تا دریای آدریاتیک امتداد دارد، در این بازه زمانی از سال، با کمبود ۶۱درصدی آب در قیاس با حد معمول خود روبه‌رو است.

در ژوئیه سال گذشته، ایتالیا بدترین خشکسالی خود را در ۷۰ سال گذشته متحمل شد و در مناطق اطراف رودخانه "پو" که تقریباً یک‌سوم تولید کشاورزی این کشور را تشکیل می‌دهد، وضعیت اضطراری اعلام شد.

علاوه بر آن سطح آب دریاچه "گاردا" در شمال ایتالیا به پایین‌ترین حد خود رسیده است و به همین خاطر، دسترسی به جزیره کوچک سان بیاجیو تا حد زیادی غیرممکن کرده است.

ونیز، جزیره‌ای در شمال ایتالیا که در خلیجی از تالاب ونتزیا در نزدیکی دریای آدریاتیک قرار گرفته‌ است و به‌صورت جزیره‌های کوچک است. جزیره‌ها به‌وسیله کانال‌هایی از هم جدا شده‌اند و تردد در شهر به‌وسیله قایق صورت می‌گیرد و خودرویی وجود ندارد!

چرا «ونیز» خشک شد؟

چرا «ونیز» خشک شد؟

شهر ونیز به‌خاطر شکل عجیب و همچنین تعدد آثار تاریخی و هنری و معماری در لیست میراث جهانی یونسکو نیز قرار گرفته و همین امر موجب شده است سالانه حدود ۲۰ میلیون نفر از سرتاسر جهان برای دیدن این شهر سفر کنند، با این حال مطابق اعلام مقامات این منطقه و با توجه به مسائل زیست‌محیطی و خشکسالی اخیر، جهت جلوگیری از ورود بیش از حد گردشگران به این منطقه مقرر شده است از تابستان امسال گردشگران با پرداخت هزینه ورودی و رزرو اقامتگاه، وارد این منطقه توریستی شوند.

پیش از وقوع خشکسالی در ونیز، سطح آب در ایام بهار و پاییز به‌اندازه‌ای بالا می‌آمد که رفت‌وآمد را مختل می‌کرد و کوچه پس‌کوچه‌های شهر را نیز پر از آب می‌کرد، درست مانند سیل؛ مد معمولی هنگامی که با طوفان و امواج همراه باشد موجب بالا آمدن آب بیش از حد معمول می‌شود که این مسئله در ونیز یک مسئله عادی بود تا جایی که بروز سیل به‌ویژه در نوامبر ۲۰۱۹ بسیار ویرانگر بود زیرا آب به‌دنبال سیل‌های مکرر فرصت پایین آمدن نداشت و بخش‌هایی از کلیسای ۹۰۰ساله "سنت مارکو" تا ۲۴ ساعت زیر آب باقی ماند.

ونیز در حالی از سال گذشته درگیر خشکسالی شدیدی شده است که از سال ۲۰۰۳ پروژه سد دریایی متحرک به‌جهت جلوگیری از وقوع خسارات ناشی از سیل، در دست اجراست تا بدین‌ وسیله با پدیده بالا آمدن آب مبارزه کنند!

منبع: تسنیم

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید