معمای مسمومیت دختران دبیرستان احمدیه

معمای مسمومیت دختران دبیرستان احمدیه

این روز‌ها مسمومیت‌های زنجیره‌ای مدارس دخترانه به پازلی با چند قطعه گمشده می‌ماند که کمتر کسی می‌خواهد درباره آن حرف بزند. اما کنکاش در شکل حادثه نشان می‌دهد که مسمومیت قم و بروجرد از الگوی مشابهی پیروی نمی‌کنند. این دو ماجرا چه شباهت و چه تفاوت‌هایی با هم داشتند؟ و درباره نوع بستری و علائم این دختران پزشکان چه نظری دارند؟

کد خبر : ۱۲۴۰۹۳
بازدید : ۳۸۷

بعد از مسمومیت دختران دبیرستانی بروجرد در روز سه‌شنبه و چهارشنبه هفته قبل، باز هم دیروز این ماجرا تکرار شد. درست مثل دختران قم که بعد از بهبودی دوباره با همان علائم راهی بیمارستان شده بودند، ۴۴ نفر از دختران دبیرستان احمدیه بروجرد هم به بیمارستان انتقال یافتند.

این روز‌ها مسمومیت‌های زنجیره‌ای مدارس دخترانه به پازلی با چند قطعه گمشده می‌ماند که کمتر کسی می‌خواهد درباره آن حرف بزند. اما کنکاش در شکل حادثه نشان می‌دهد که مسمومیت قم و بروجرد از الگوی مشابهی پیروی نمی‌کنند. این دو ماجرا چه شباهت و چه تفاوت‌هایی با هم داشتند؟ و درباره نوع بستری و علائم این دختران پزشکان چه نظری دارند؟

دبیرستان احمدیه مدرسه تازه‌سازی با بیش از ۵۰۰ دانش‌آموز است. مدرسه‌ای نزدیک به بازار و در مرکز شلوغی‌ها که لکه‌های رنگ باقی مانده روی دیوارهایش خبر می‌دهند در ناآرامی‌های اخیر این مدرسه هم روز‌های آرامی نداشته. یکی از شهروندان بروجردی می‌گوید دانش‌آموزان چنین مدرسه بزرگی ممکن است در معرض یک انتقام‌گیری ساده قرار گرفته باشند.

این دبیرستان بزرگ را روزگاری یک خیر ساکن کویت ساخت و اصرار داشت که الا و بلا باید اینجا تبدیل به مدرسه دخترانه شود. آنقدر که مدرسه تاریخی امام خمینی روبه‌روی همین «احمدیه» که یک دبیرستان پسرانه بوده را جابه‌جا کردند و به نقطه دیگر شهر بردند تا حرف آقای خیر زمین نماند.

احمدیه مدرسه‌ای است با پنج طبقه. یک بار روز سه‌شنبه حدود ۲۰ نفر، بار دیگر ۶۰ نفر در روز سوم اسفند و دیروز حدود ۴۴نفر از دانش‌آموزان این مدرسه مسموم شدند که گویا دیروز مسمومیت فقط به بچه‌های طبقه سوم رسیده؛ آن هم کلاس آخر در راهروی این طبقه که همین این موضوع ماجرا را مشکوک کرده. به خصوص اینکه در این مدرسه خبری از مسمومیت معلم‌ها نبوده. این ماجرا باعث شده که برخی از بروجردی‌ها به سریالی نبودن حداقل در بار سوم مشکوک شوند.

نکته دیگر این است که اگر دادستان در موضوع مدرسه قم ورود کرد و حتی لفظ این را به زبان آورد که ماجرا «مشکوک» به نظر می‌رسد، در مورد ماجرای بروجرد حساسیت‌های امنیتی تا این سطح زنگ خطر را به صدا درنیاورده. ضمن اینکه از ۱۳ آذر تا روز پیش به صورت سریالی در قم ۱۶ مدرسه با مسمومیت روبه‌رو شدند، ولی مسمومیت در بروجرد فقط در یک مدرسه تکرار شده است.

درباره مسمومیت روز چهارشنبه ادعا شده بود که دانش‌آموزان به دلیل تنفس گاز منواکسیدکربن دچار این حادثه شدند، ولی درباره گاز قم هنوز به صورت رسمی اطلاعاتی داده نشده. همچنین ۳۰ خانواده قمی به دنبال این ماجرا شکایتی را ثبت کردند، ولی چنین شکایتی از سوی خانواده‌های بروجردی ثبت نشده.

یکی از پرستار‌های بیمارستان آیت الله بروجردی که چهارشنبه بالای سر دختر‌ها بوده می‌گوید که از بین ده‌ها دانش‌آموزی که آن روز به بیمارستان آمدند، فقط حال سه چهار نفرشان طوری بوده که بستری شوند. به گفته او علائم بقیه آنقدر جدی نبوده و برای برخی دانش‌آموزان فقط شامل سرگیجه دانش‌آموزان می‌شد. از قضا بررسی فاصله مدرسه تا این بیمارستان که در یکی از شهرک‌های بروجرد واقع شده نشان می‌دهد نیرو‌های امدادی آنقدر شرایط را هشدارآمیز گزارش نکردند چراکه دو بیمارستان امام خمینی و چمران به دبیرستان نزدیک‌تر بوده‌اند. مجموع این روایت باعث شده شایعه شیطنت‌آمیز بودن مسمومیت آخری در «احمدیه» تقویت شود.

یک پزشک با بررسی همه احتمالات موجود برای مسموم کردن دانش‌آموزان دختر هر دو مدرسه به هفت صبح اینطور می‌گوید: مسمومیت جمعی ممکن است به سه روش مختلف اتفاق بیفتد:

یک: مسمومیت با منواکسیدکربن: مسمومیت با منواکسیدکربن در یک فضای بسته و زمان طولانی اتفاق می‌افتد. منواکسیدکربن یا بویی ندارد و یا اینکه اگر خیلی شدید شود بوی اگزوز می‌دهد، اما دانش‌آموزان قمی گفته بودند که قبل از مسمومیت بوی نارنگی احساس کردند. درباره دانش‌آموزان بروجردی هم گفته شد که بر اثر گاز لوله بخاری سالن ورزشی تختی مجاور این آموزشگاه و باز بودن پنجره کلاس درس و استنشاق گاز مسموم شدند.

شکل تاثیر منواکسید به این صورت است که افراد ابتدا احساس خواب آلودگی می‌کنند و در مرحله آخر دچار هذیان و توهم می‌شوند، اما چنین علائمی در دانش‌آموزان دیده نشده بود. همچنین برای گازگرفتگی باید منافذ مدرسه کاملا بسته باشد که در یک زمان کوتاه بتواند دانش‌آموزان را مسموم کند. اما مدارس و کلاس‌های درس همگی پنجره دارند و بعید است که با گازگرفتگی دچار این بیماری شده باشند. ضمن اینکه یکی از علائم این دانش‌آموزان شل شدن اندام تحتانی بوده که در مسمومیت با منواکسید دیده نشده.

دو: گاز سارین و خردل نیاز به دسترسی‌های خاصی دارد و تولید آن کاری نیست که از سوی افراد معمولی رقم بخورد. بیشتر هم برای حملات تروریستی از آن استفاده می‌شود.

سه: فسفر کود یا سم کش به صورت مایع یا جامد تولید شده و مسمومیت با آن‌ها از همه روش‌های دیگر قابل محتمل‌تر به نظر می‌رسد. این ماده تنها حالتی است که می‌تواند به سرعت منجر به مسمومیت شود. با این حال مشخص نیست که این ماده چطور ممکن است به دانش‌آموزان رسیده باشد.

منبع: روزنامه هفت صبح

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید