تصادف مرگبار خودروی تسلا؛ بازهم پای خطای اتوپایلوت در میان است؟

تصادف مرگبار خودروی تسلا؛ بازهم پای خطای اتوپایلوت در میان است؟

طرفداران و مدافعان تسلا درحال اعتراض به فراخوان سیستم رانندگی تمام خودران این شرکت یا همان اتوپایلوت تسلا بودند که یک تسلا مدل S در ساعت ۳:۴۵ صبح ۱۸ فوریه به پشت یک کامیون آتش‌نشانی برخورد کرد.

کد خبر : ۱۲۴۲۵۴
بازدید : ۲۱۴

یک دستگاه تسلا مدل S اخیراً به پشت یک کامیون آتش‌نشانی برخورد کرد. راننده در صحنه جان باخت و سرنشین دیگر نیز زخمی شده است.

طرفداران و مدافعان تسلا درحال اعتراض به فراخوان سیستم رانندگی تمام خودران این شرکت یا همان اتوپایلوت تسلا بودند که یک تسلا مدل S در ساعت ۳:۴۵ صبح ۱۸ فوریه به پشت یک کامیون آتش‌نشانی برخورد کرد.

راننده در صحنه جان باخت و سرنشین دیگر با جراحات شدید به بیمارستان منتقل شد. چهار آتش‌نشان نیز به مراقبت‌های پزشکی نیاز پیدا کردند. چرا این فقط یک تصادف معمولی نیست؟ چون اولین‌بار نیست که یک تسلا با یک خودروی اورژانس تصادف می‌کند.

شرکت آمریکایی از ماه اوت ۲۰۲۱ برای ۱۱ مورد مشابه حین استفاده راننده از اتوپایلوت تسلا تحت بازرسی قرار گرفته است. این تصادف‌ها منجر به زخمی‌شدن ۱۷ نفر و کشته‌شدن یک نفر شده‌اند. هنگامی که ارزیابی اولیه در ژوئن ۲۰۲۲ به تجزیه‌وتحلیل مهندسی تبدیل شد، اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه پنج تصادف دیگر را به این پرونده اضافه کرده بود.

تصادف مرگبار تسلا با کامیون آتش‌نشانی؛ بازهم پای خطای اتوپایلوت در میان است؟

با توجه به اینکه تصادف در آخر هفته اتفاق افتاده و سرنشینی که زنده مانده ممکن است هنوز با پلیس صحبت نکرده باشد، هیچ اطلاعاتی در مورد استفاده یا عدم استفاده از اتوپایلوت تسلا وجود ندارد. اگرچه این موضوع بعید نیست، اما نمی‌توانیم عوامل دیگری را که ممکن است نقشی اساسی در این تصادف مرگبار داشته باشند، نادیده بگیریم.

اتوپایلوت تسلا سرعت را کاهش نداد

تصاویری از محل تصادف منتشر شده است. با بررسی آن‌ها، امکان ندارد کامیون آتش‌نشانی را که به‌صورت مورب در لاین سرعت پارک شده است، حداقل از ۴۰۰ متری ندید. با وجود چراغ‌های اضطراری و احتمالاً علائم جاده‌ای دیگر، غیرممکن است راننده‌ای که در شرایط مناسبی قرار داشته باشد، با این کامیون آتش‌نشانی تصادف کند؛ بنابراین احتمالاً اتوپایلوت تسلا فعال بوده است.

با توجه به اینکه تصادف در صبح زود رخ داده، شاید راننده دچار خواب‌آلودگی شده است. ممکن است آن‌ها درحال بازگشت از یک مهمانی بوده باشند، بنابراین پلیس باید مطمئن شود که راننده تحت تأثیر مواد مخدر و مشروبات الکلی نبوده است. مهم‌تر از هر چیز، پلیس باید مطمئن شود که اتوپایلوت تسلا قبل یا هنگام برخورد مدل S با کامیون آتش‌نشانی فعال بوده است یا خیر؟

اگر این‌طور بوده باشد، این اولین‌باری نیست که رانندگان بیش‌ازحد به این سیستم اعتماد کرده‌اند. هر سه تصادف اول مربوط به نرم‌افزار بتا به‌دلیل اعتماد بیش‌ازحد رخ داده بود. به‌این‌ترتیب، آن‌ها ممکن است با این تصور که اتوپایلوت تسلا آن‌ها را سالم به خانه می‌رساند، خوابیده یا از الکل یا مواد مخدر استفاده کرده باشند. درحال‌حاضر هیچ خودرویی در بازار اتوپایلوت واقعی ندارد یا کاملاً خودران نیست. به عبارت دیگر، امروزه نمی‌توانید یک خودروی تمام خودران واقعی خریداری کنید. ایلان ماسک گفته بود که مردم می‌توانند تا سال ۲۰۲۰ این کار را انجام دهند، اما او این فرصت را از دست داد.

تصادف مرگبار تسلا با کامیون آتش‌نشانی؛ بازهم پای خطای اتوپایلوت در میان است؟

آغاز تحقیقات از تسلا

پلیس بزرگراه کالیفرنیا و اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه احتمالاً پیش از این با تسلا تماس گرفته باشند. این شرکت می‌تواند تأیید کند که قبل از تصادف چه اتفاقی برای خودرو افتاده است. لاشه خودرو نیز باید برای تجزیه‌وتحلیل به مقامات قانونی تحویل داده شود. بازرسان احتمالاً از محل حادثه عکس گرفته باشند تا تأیید کنند که آیا این خودروی برقی قبل از برخورد با کامیون ترمز کرده است یا خیر؟

در تصاویر شاهد آسیب‌هایی به‌سمت راست کامیون آتش‌نشانی هستیم، اما آن‌ها احتمالاً به‌دلیل برخورد ثانویه به‌وجود آمده‌اند. تسلا مدل S در تصاویر ثبت‌شده توسط سازمان آتش‌نشانی کنترا کاستا کانتی به‌شدت آسیب دیده و همچنین کامیون آتش‌نشانی برای خارج‌شدن از جاده نیاز به یک یدک‌کش داشته است. می‌توان گفت که تصادف تنها عامل توقف این سدان برقی بوده است.

اگر تسلا موفق به اثبات این موضوع شود که اتوپایلوت تسلا هیچ نقشی در این تصادف نداشته است، این حادثه تنها یک نمونه ناخوشایند از آن چیزی است که باعث وقوع آن شده. هشدار‌های زیادی در مورد رانندگی‌نکردن حین خستگی یا استفاده از مواد و الکل اعلام شده است، اما این هشدار‌ها آن‌طور که باید و شاید مؤثر نبوده‌اند.

تصادف مرگبار تسلا با کامیون آتش‌نشانی؛ بازهم پای خطای اتوپایلوت در میان است؟

اگر سیستم کمک‌راننده پیشرفته تسلا در زمان وقوع تصادف روشن بوده باشد، این دومین مرگ تأییدشده ناشی از برخورد با خودرو‌های اورژانسی در کوتاه‌مدت بوده است. ظاهراً تسلا با آپدیت ۲۰۲۱.۲۴.۱۲ این مشکل را برطرف کرده. در توضیحات این آپدیت گفته شده است که مدل ۳ و مدل Y به‌صورت خودکار سرعت خودرو را کاهش داده و در مورد این کاهش سرعت به راننده هشدار می‌دهند. مشخص نیست که آیا این موضوع محدود به این دو مدل بوده است یا خیر.

بی‌توجهی نهاد‌های مسئول به مشکلات اتوپایلوت تسلا

اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه درحال ادامه تحقیقات درباره این شرکت است. به‌خاطر این پرونده جدید، در نتیجه‌گیری و اقدامات خود عجله نخواهد کرد. تاکنون چندین متخصص ایمنی از این اداره خواسته‌اند تا سیستم رانندگی تمام خودکار و اتوپایلوت تسلا را از خودرو‌های تسلا حذف کند.

یا همان الزاماتی را برای آن‌ها اعمال کند که شرکت‌های رانندگی خودکار باید رعایت کنند. اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه به هیچ یک از این درخواست‌ها عمل نکرده است. «میسی کامینگز»، مشاور ارشد اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه، در ماه دسامبر این اداره را ترک کرد.

چیزی که تسلا درحال‌حاضر باید بیش از همه از آن بترسد، آسیبی است که این تصادفات به اعتبار فناوری این شرکت وارد خواهند کرد. صرف‌نظر از سرمایه‌گذاران و طرفداران سرسخت این شرکت، افراد کمی بر این باورند که تسلا یک خودروی تمام خودران واقعی ارائه خواهد داد یا اینکه این سیستم‌ها خودرو‌های تسلا را نسبت به رقبا ایمن‌تر می‌کنند.

تصادف مرگبار تسلا با کامیون آتش‌نشانی؛ بازهم پای خطای اتوپایلوت در میان است؟

گزارش ایمنی این شرکت پیش از این رد شده است. بااین‌حال، تصادفات جدید مربوط به سیستم کمک راننده پیشرفته به‌ویژه در صورتی که مرگبار باشند، احتمالاً این شرکت را مجبور خواهد کرد تا پول زیادی را صرف بازگرداندن اعتبار ازدست‌رفته‌اش به‌دلیل این تصادفات کند. باید منتظر ماند و دید که بازرسان چه نظری درباره این تصادف و سیستم اتوپایلوت تسلا دارند.

منبع: دیجیاتو

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید