علت تپش قلب و تنگی نفس چیست؟

علت تپش قلب و تنگی نفس چیست؟

در برخی از موارد تپش قلب با علائم دیگری مثل تنگی نفس همراه است. به ندرت پیش می‌آید تپش قلب و تنگی نفس به همراه بیهوشی و سرگیجه باشد، اما اگر این اتفاق برای اطرافیان شما رخ داد فورا او را به یک بیمارستان منتقل کنید.

کد خبر : ۱۲۴۲۶۶
بازدید : ۲۷۸

گاهی ممکن است فرد در قسنه سینه خود احساس درد، سوزش و محکم کوبیدن قلب داشته باشد که در این مواقع می‌گویند فرد دچار تپش قلب شده است. در برخی از موارد تپش قلب با علائم دیگری مثل تنگی نفس همراه است.

به ندرت پیش می‌آید تپش قلب و تنگی نفس به همراه بیهوشی و سرگیجه باشد، اما اگر این اتفاق برای اطرافیان شما رخ داد فورا او را به یک بیمارستان منتقل کنید. حال این سوال پیش می‌آید علت تپش قلب و تنگی نفس چیست و چگونه می‌توان از آن پیشگیری کرد؟ در ادامه به تمامی این سوالات پاسخ خواهیم داد.

مصرف کافئین و تپش قلب و تنگی نفس

یکی از دلایلی که باعث تپش قلب و تنگی نفس خواهد شد، مصرف کافئین است. برخی از افراد به کافئین، نوشیدنی‌های انرژی زا و هر مواد غذایی محرکی، حساس هستند و با مصرف این موارد دچار تپش قلب می‌شوند. نوشیدنی‌های کافئین دار باعث استرس و تپش قلب می‌شوند و به همین علت باید در مصرف این موارد پرهیز کنید. افرادی که از تپش قلب و تنگی نفس رنج می‌برند بهتر است نوشیدنی‌های کافئین دار و انرژی زا مصرف نکنند.

همچنین مصرف بیش از حد برخی از خوراکی ا مانند شکلات، نوشیدنی‌های الکلی و... سبب تپش قلب می‌شود. برخی از دارو‌های آلرژی و سرماخوردگی حساسیت زا هستند و ممکن است باعث تپش قلب و تنگی نفس شوند و به همین دلیل همیشه می‌گویند بدون نسخه پزشک دارو خریداری نکنید. گاهی امکان دارد تپش قلب بر اثر خستگی و خواب نامناسب باشد که در این صورت با استراحت مشکل تپش قلب درمان خواهد شد.

تپش قلب را چگونه تشخیص دهیم؟

تشخیص و ارزیابی تپش قلب تنها توسط پزشک انجام میشود. متخصص قلب ابتدا سوابق بیمار، غذا و نوشیدنی که مصرف کرده است را بررسی می‌کند سپس با ارزیابی‌های فیزیکی تپش قلب را تشخیص می‌دهد. آزمایش‌های لازم بعد از بررسی کامل بیمار توسط پزشک، صورت می‌گیرد و پزشک با بررسی تمام موارد علت تپش قلب را فهمیده و درمان را آغاز می‌کند. اگر تپش قلب با علائم دیگری همراه نباشد، معمولا بی خطر بوده و با انجام آزمایش‌های ساده خون و نوار قلب تشخیص داده می‌شود و با دارو قابل درمان است.

برخی اوقات تپش قلب با علائم دیگری مثل تنگی نفس، سرگیجه، حالت تهوع و بیهوشی همراه است و در این موارد پزشک برای تشخیص علت باید بررسی‌های بیشتری انجام دهد. این ارزیابی‌ها می‌تواند شامل: اکو قلب، تست ورزش، نوار قلب، سونوگرافی قلب و.. باشد. اگر علت تپش قلب و تنگی نفس بیماری‌های زمینه‌ای و مشکل در قلب باشد، باید فورا برای درمان اقدام کرد، زیرا ممکن است درمان نشدن آن باعث بروز مشکلات بزرگتری شود.

علت تپش قلب و تنگی نفس ناگهانی

زمانی که فرد به صورت ناگهانی دچار تپش قلب و تنگی نفس می‌شود، باید فورا او را به یک مرکز درمانی منتقل کنید، زیرا علت‌های زیادی می‌تواند باعث بروز این مشکلات شود. برخی از علت‌های تپش قلب و تنگی نفس ناگهانی موارد زیر هستند:

گیر کردن یک جسم مانند یک تکه کاغذ در راه تنفس
مسمومیت بر اثر مونوکسید کربن
حمله قلبی
آسم
بیماری‌های قلبی
قرار گرفتن در معرض سموم
فشار خون پایین
لخته شدن خون درون ریه‌ها
حمله پانیک
پنومونی

آیا تپش قلب و تنگی نفس خطرناک است؟

نامنظمی در ریتم تپش قلب مثل تعداد زیاد یا تعداد کم ضربان قلب به مرور زمان باعث بروز مشکلات مثل بزرگ شدن قلب، تنگی نفس و بسیاری دیگر از مشکلات خواهد شد. از شایع‌ترین علت‌های تپش قلب افزایش تعداد ضربان‌های قلب و در نتیجه بزرگ شدن قلب است. اگر این مشکل به موقع درمان نشود به مرور زمان سبب نارسایی قلبی حمله قلبی و مشکلات دیگر خواهد شد.

برای پیشگیری از تپش قلب و تنگی نفس باید هر سال برای چکاپ نزد متخصص قلب بروید و با انجام بررسی‌های لازم در صورت وجود مشکل، با دارو‌های خاص برای تنظیم ریتم قلب، مشکل شما را برطرف کند. دارو‌های قلبی باید به درستی مصرف شوند، زیرا مصرف غیر صحیح این دارو‌ها باعث بروز مشکلات بزرگتری خواهد شد.

منبع: رویداد۲۴

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید