ضربه‌ای تازه به میراث چاوز

کد خبر : ۱۲۴۳۰
بازدید : ۱۵۵۹
نتایج آخرین نظرسنجی که از سوی نهاد نظرسنجی «دات اینکورپ» ونزوئلا برگزار شد، نشان می دهد که 72 درصد ونزوئلایی ها خواهان کناره گیری فوری «نیکلاس مادورو» رئیس جمهوری کشور هستند.

به گزارش روزنامه اسپانیایی آ ب ث، «خسوس سگیاس» رئیس نهاد نظرسنجی دات اینکورپ گفت که بزودی گروه مخالف دولت موسوم به « میز وحدت دموکراتیک» خواهان برپایی رفراندوم برای کناره گیری دولت مادورو خواهد شد.

سگیاس ادامه داد: مکانیسم های مجاز در قانون اساسی کشور برای برکناری دولت ؛ اصلاح قانون اساسی و مجلس مؤسسان و برپایی رفراندوم است اما رفراندوم طرفدار بیشتری دارد و بر اساس آن دوره ریاست جمهوری از 6 سال به 4 سال کاهش می یابد.

«انریکه کاپریلس» رهبر مخالف دولت مادورو ، در حال جمع آوری امضا برای برگزاری رفراندوم در ماه آوریل است و وی برای این کار به امضای 20 درصد رای دهندگان که تقریبا چهار میلیون نفر است، نیاز دارد.

پس از پیروزی گروه مخالف دولت در انتخابات پارلمانی 6 دسامبر (15 آذر ) امیدواری ونزوئلایی ها در دستیابی به یک راهکار فوری برای حل بحران سیاسی و اقتصادی که دامنگیر کشور شده ، افزایش یافته بود تا حدی که بر اساس نظرسنجی، 61 درصد ونزوئلایی ها امیدوار بودند که مجلس ملی جدید بحران اقتصادی کشور را حل کند.

سگیاس ادامه داد: اما پس از سوگند نمایندگان مجلس ملی جدید و اتخاذ نخستین اقدامات و تصمیمات، این تصور ها تغییر کرد و بار دیگر، نا امیدی ها، یاس و مخالفت با نهاد های دولتی و نظامی افزایش یافت.

پس از پیروزی مخالفان در انتخابات پارلمانی ، دولت ونزوئلا سعی کرده که بیشترین موانع را بر سر راه آنها قرار دهد و در این راستا، برای از دست ندادن قدرت، بدون رضایت مجلس ملی جدید، دست به اقدامات مختلف سیاسی و اقتصادی زد که تنش ها بین قوه مجریه و قوه مقننه را افزایش داده است.

بر پایه گزارش های صندوق بین المللی پول، اقتصاد ونزوئلا سال گذشته 10 درصد افت داشت و همچنین نرخ تورم سال جاری در این کشور 720 درصد تخمین زده شده است.

صندوق بین المللی پول پیش بینی کرد که قیمت ها در ونزوئلا در سال جاری، 8 برابر افزایش خواهند داشت و همزمان اقتصاد این کشور هشت درصد افت خواهد داشت.

سقوط بهای نفت در بازار جهانی که مازاد دو میلیون بشکه ای تولید نفت عربستان سعودی عامل اصلی بروز آن اعلام شده است، به ونزوئلا همانند سایر تولیدکنندگان عمده نفت که پایه های اقتصاد خود را بر فروش فرآورده های نفتی گذاشته اند، خسارت های سنگینی زده است.

اقتصاد ونزوئلا 90 تا 95 درصد به درآمدهای نفتی وابسته است و در این شرایط طبیعی است که کاراکاس از سقوط بهای نفت در بازار جهانی آسیب می بیند.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید