از اوج تا نیستی ساختمان شاخص خاورمیانه در قلب پایتخت

از اوج تا نیستی ساختمان شاخص خاورمیانه در قلب پایتخت

ساختمان پلاسکو در چهارراه استانبول تهران نخستین ساختمان تجاری مدرن  خاورمیانه بود در ۱۷ طبقه با اسکلت فلزی که سال ۱۳۴۱ گشایش یافت و چندی بعد به‌عنوان یکی از مهم‌ترین کانون‌های تولید و فروش پوشاک در تهران شناخته شد و پایان تلخ عمرش با آن حریق تکان‌دهنده پنجشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۵ رقم خورد.

کد خبر : ۱۲۴۳۳۵
بازدید : ۲۸۱

ساختمان قدیمی پلاسکو با ۴۲‌متر ارتفاع هنگام راه‌اندازی از بلندترین ساختمان‌های تهران بود و در کنار ساختمان آلومینیوم از نخستین آسمان‌خراش‌های تهران به شمار می‌رفت. این ساختمان نماد تهران‌ نوین و معماری مدرن در پایتخت بود و به‌عنوان یک شاخص شهری و اقتصادی شناخته می‌شد.

از ویژگی‌های درخور توجه این ساختمان در آن دهه، جانمایی مناسب و قرار گیری‌اش در چهارراه استانبول و تکنولوژیک بودنش نام می‌برند. این ساختمان در آغاز دهه 40 دارای آسانسور و نمای مدرن بود و با پیش‌بینی یک رستوران برای آن، کاربری‌های گوناگون بازرگانی، تفریحی، خدماتی داشت. این ساختمان دارای ۵۹۰ واحد تولیدی و فروشگاه پوشاک بود و طبقه‌های پایین‌تر بیشتر شامل خرده‌فروشی‌ها و طبقه‌های بالایی نیز بیشتر در قرق تولیدی و عمده‌فروشی‌ها بود.

پاساژ پلاسکو، پس از بازار تهران، بزرگ‌ترین و معروف‌ترین بورس پخش پوشاک در تهران بود که با بازار سنتی فرق بسیاری داشت؛ مکانی لوکس و بلندمرتبه که مغازه‌های بسیاری را با ویترین‌های رنگارنگ میزبانی می‌کرد و به همراه سلف‌سرویسش در بالاترین طبقه به یکی از پررونق‌ترین مکان‌های اقتصادی ایران تبدیل شده بود.

حالا که به آخر این نوشته کوتاه رسیده‌ایم بد نیست که اشاره‌ای هم به پایان اندوهبار ساختمان پلاسکو کنیم. در آخرین روز واپسین هفته دی‌ماه سال 95، با نزدیک شدن به ایام عید، بیشتر واحدهای تولیدی مشغول به کار بودند تا بتوانند پاسخگوی نیاز شب‌ عید مردم باشند. صبح پنجشنبه۳۰ دی در خبرها اعلام شد که این ساختمان گرفتار آتش شده و چند ساعت بعد به سبب شدت حریق، سازه بنا تاب نیاورد و فروریخت و تعدادی از آتش‌نشان‌ها نیز در این حادثه به شهادت رسیدند. آواربرداری پلاسکو، حدود ۹ روز به طول انجامید، اما در سال ۱۴۰۰ساختمان جدید پلاسکو باردیگر راه‌اندازی شد.

منبع: همشهری

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید