کشف کمربند قرون‌وسطایی با تصویر جانوران عجیب‌الخلقه

کشف کمربند قرون‌وسطایی با تصویر جانوران عجیب‌الخلقه

زبانه‌ی انتهایی یک کمربند از جنس نقرۀ طلاکاری‌شده در همپشایر انگلستان کشف شده است که در هر دو سمتش تصویر جانورانی عجیب به چشم می‌خورد.

کد خبر : ۱۲۴۳۴۹
بازدید : ۱۰۸۴

فرادید | این زبانه‌ی انتهایی کمربند مربوط به قرن چهاردهم است و ۲۷.۶ میلی‌متر طول آن است. مسئولان «طرح آثار باستانی قابل‌حمل» انگلستان جزئیات بیشتری در مورد موجودات غیرعادی روی آن ارائه کرده‌اند.

به گزارش فرادید؛ در قسمت جلو، یک جانور مرکب عجیب را می‌بینیم که در سمت چپ ایستاده، دو پای عقب و یک دُم پردار آویزان به سمت پایین دارد و یک گردن دراز با صورت انسانی نیز دارد که به سمت بالا قرار گرفته و به نوعی پیچ خورده به نظر می‌رسد. قسمت جلوی بدن و قاعده‌ی گردن با پارچه پوشیده شده و پشت سر یک زمینه هاشورخورده‌ی ظریف وجود دارد.

کشف دست‌سازه‌ی قرون وسطایی منقوش به جانوران خارق‌العاده در انگلستان

قسمت بالای پانل دارای یک طاق نوک‌تیز سه‌پره به سبک گوتیک است. اما در قسمت پشت پانل یک سگ شکاری را از پشت به تصویر کشیده است؛ پا‌های پرنده‌مانند سگ در گوشه پایین سمت چپ و سر سگ در بالا و وسط نمایش داده شده است.

سبک تزئینی این زبانه‌ی انتهایی کمربند با جانوران اساطیری که در نسخه‌های خطی تذهیبی قرن ۱۴ ترسیم شدند، قابل‌قیاس است. در حالی که قسمت داخلیِ زبانه‌ی انتهایی کمربند توخالی است، محققان داخل آن آثاری از الیاف یک کمربند پارچه‌ای را یافتند.

کشف دست‌سازه‌ی قرون وسطایی منقوش به جانوران خارق‌العاده در انگلستان

این شئ زینتی توسط بَری کوُل حین فلزیابی کشف شد. بنیاد فرهنگی همپشایر امیدوار است این یافته در یک موزه‌ی محلی نمایش داده شود. موسسه آثار باستانی قابل‌حمل اخیراً گزارش سالانه‌اش را منتشر کرده است. در این گزارش اشاره شده که چگونه ۲۶۶۵ نفر در آن سال اقلامی را پیدا کردند که بیشترشان (۹۶ ٪) افراد فلزیاب بودند. سال ۲۰۲۱ پایگاه داده‌های باستانی قابل‌حمل د ر دسترس ۳۸۱۰۲۱ بازدیدکننده قرار گرفت و این افراد می‌توانستند آزادانه به اطلاعات بیش از ۱۶۰۸۰۰۰ شی دسترسی داشته باشند.

هارتویگ فیشر، مدیر موزه‌ی بریتانیا می‌گوید: «موزه‌ی بریتانیا به نقش خود در اجرای طرح آثار باستانی قابل‌حمل و نظارت بر اجرای قانون گنج ۱۹۹۶ در انگلستان مفتخر است. فوق‌العاده است که در سال ۲۰۲۱ یافته‌های بسیاری ثبت شده‌اند و بسیاری از مهم‌ترین آن‌ها حالا برای منافع عمومی در اختیار موزه‌ها قرار گرفتند و مردم سراسر کشور می‌توانند از تماشای آن‌ها لذت ببرند.»

مترجم: زهرا ذوالقدر

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید