پیدا شدن مجسمۀ غول‌آسا در بستر دریاچۀ خشک شده (عکس و فیلم)

پیدا شدن مجسمۀ غول‌آسا در بستر دریاچۀ خشک شده (عکس و فیلم)

مجسمه‌های غول‌آسای جزیرۀ ایستر در همۀ دنیا مشهور هستند. حالا یک عضو دیگر به خانوادۀ این عجایب سنگی اضافه شده است.

کد خبر : ۱۲۴۴۴۲
بازدید : ۴۵۹۶

فرادید | جزیرۀ راپانوئی یا ایستر در اقیانوس آرام به خاطر مجسمه‌های موسوم به موآی (Moai) مشهور است. حالا در زیر لایه‌ای از گِل در بستر خشک شدۀ دریاچه‌ای واقع در این جزیره، باستان‌شناسان موفق به کشف یک مجسمۀ دیگر از این نوع شده‌اند.

به گزارش فرادید؛ باستان‌شناسان امیدوارند که بتوانند در این محل آثار باستانی دیگری از جمله ابزار‌ها یا مجسمه‌های دیگر را نیز پیدا کنند. آن‌ها قصد دارند برای تعیین قدمت این مجسمه از آزمایش قدمت‌سنجی رادیوکربن استفاده کنند.

پیدا شدن مجسمۀ غول‌آسا در بستر دریاچۀ خشک شده

تری هانت، باستان‌شناس دانشگاه آریزونا می‌گوید: «ما فکر می‌کنیم که همۀ موآی‌ها را شناخته‌ایم؛ اما ناگهان سر و کلۀ یکی دیگر پیدا می‌شود؛ اگر یک موآی در دریاچه پیدا شده پس احتمالا تعداد بیشتری هم می‌شود پیدا کرد».

این مجسمۀ تازه از همۀ مجسمه‌های قبلی که تعدادشان حدودا به هزار مورد می‌رسد کوچک‌تر است. بزرگترین مجسمه موآی حدود ۱۰ متر ارتفاع و ۸۰ تن وزن دارد. به اعتقاد باستان‌شناسان مردمان راپانوئی، این مجسمه‌ها را به عنوان نماد‌هایی از ارواح اجداد باستانی‌شان ساخته‌اند.

پیدا شدن مجسمۀ غول‌آسا در بستر دریاچۀ خشک شده

(مجسمۀ تازه کشف‌شده)

جنس این مجسمه‌ها از خاکستر سخت‌شدۀ آتشفشانی است و حدودا بین ۷۰۰ تا ۴۰۰ سال قبل ساخته شده‌اند. این مجسمه‌ها در اطراف جزیره نصب شده بودند. سالوادور آتان هیتو، از بومیان این منطقه می‌گوید: «این کشف برای مردم راپا نوئی خیلی خیلی مهم است. زیرا این مجسمه در زیر دریاچه کشف شده و بنابراین هیچ کس از وجود آن خبر نداشته است. حتی پدربزرگ‌های ما هم از وجود این یکی خبر نداشته‌اند».

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید