مشاهدۀ عجایب اقیانوسی در یکی از عمیق‌ترین گودال‌های دنیا (تصاویر)

مشاهدۀ عجایب اقیانوسی در یکی از عمیق‌ترین گودال‌های دنیا (تصاویر)

تصاویری از غواصی زیردریایی به عمق ۲۰ هزار فوتی در گودال کِرمادِک در جنوب اقیانوس آرام منجر به کشف عجایبی از اعماق شده است که شاید برای علم تازگی داشته باشند.

کد خبر : ۱۲۵۰۳۷
بازدید : ۶۶۴۴

فرادید | یکی از عمیق‌ترین درازگودال‌ های روی زمین یعنی گودال کِرمادِک در جنوب اقیانوس آرام خاستگاه موجودات دریایی عجیبی است که به ندرت دیده شده‌اند. این موجودات در منطقه‌ی هادال زندگی می‌کنند، در اعماقی بین ۲۰ هزار تا ۳۶ هزار فوت (۶ هزار تا ۱۱ هزار متر). حالا در یک سفر اکتشافی به این اعماق، عکس‌های حیرت‌انگیزی از این موجودات عجیب گرفته شده است.

به گزارش فرادید؛ بین حیرت‌انگیزترین این عکس‌ها که گروهی از محققان چینی و نیوزلندی در ماموریت نوامبر ۲۰۲۲ گرفته‌اند، عکسی از یک قلابچه‌ماهی به رنگ قرمز روشن با نام علمی (Gigantactis) که وارونه شنا می‌کند جلب توجه می‌کند.

دانیال لدوک، زیست‌شناس دریایی از موسسه‌ی ملی تحقیقات آبی و هوایی در نیوزیلند که در غواصی اولیه در گودال کرمادک مشارکت داشته در بیانیه‌ای گفته است: «ما حتی در اعماق زیاد، اجتماعات بسیار متنوعی را در بستر دریا دیدیم و ارگانیسم‌های به ندرت دیده‌شده‌ای از قبیل قلابچه‌ماهی وارونه را کشف کردیم.»

مشاهدۀ عجایب اقیانوسی در یکی از عمیق‌ترین گودال‌های دنیا (تصاویر)

(یک مارماهی بزرگ یک متری در عمق ۶۵۰۰ متری)

اعضای تیم ۶ ساعت را صرف جستجو در صخره‌ها و راه‌آب‌های این گودال شیب‌دار کردند. در طول راه، آن‌ها با خیار‌های دریایی کوچک و شیشه‌مانند، یک قلم دریایی بیش از حد دراز، یک روده‌ماهی بدون صورت و یک هشت‌پای گیج برخورد کردند. این غواصی فقط یکی از ۱۶ غواصی کامل‌شده در طول نخستین بخش یک ماموریت علمی دو ماهه است. دومین بخش، متشکل از ۱۵ غواصی دیگر در دسامبر ۲۰۲۲ است که آن‌ها نیز منجر به کشف عجایب دیگری شد.

مشاهدۀ عجایب اقیانوسی در یکی از عمیق‌ترین گودال‌های دنیا (تصاویر)

(چند ستارۀ دریایی، اسفنج، شقایق دریایی و مرجان‌های کوچک در اطراف سنگی در عمق ۶۱۰۰ متری دریا)

دیوید بودِن، اکولوژیست دریایی که در بخش دوم این ماموریت مشارکت داشت در بیانیه‌ی مجزایی گفته است: «ما نمونه‌های چشمگیری از food fall (رویدادی که در آن ماده آلی در اقیانوس در بستر دریا غرق می‌شود) دیدیم که شامل شمار زیادی از ماهی‌های عمق دریا، هزاران سخت‌پوست که با ولع از لاشه‌ی یک خورشیدماهی بزرگ می‌خوردند و استخوان‌های دست‌نخورده‌ی مهره‌ی یک کوسه‌ماهی ۴ متری که تمام گوشت بدنش از بین رفته بود، می‌شود.»

گودال کرمادک که طول آن بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر است دور از ساحل شمالی نیوزیلند واقع است. عمیق‌ترین نقطه‌ی آن به نام شُل دیپ (Scholl Deep ) ۱۰,۰۴۷ متر زیر سطح دریاست؛ یعنی عمقی بیشتر از ارتفاع کوه اورست.

مشاهدۀ عجایب اقیانوسی در یکی از عمیق‌ترین گودال‌های دنیا (تصاویر)

(ماهی‌های اعماق اقیانوس در حال تغذیه از لاشۀ یک خورشیدماهی)

کارین اِشنابِل، زیست‌شناس دریایی از آکادمی علوم چین یکی از نخستین زنانی است که به عمق این گودال رسیده است. او در این باره گفته است: «این فناوری زیردریایی خارق‌العاده به ما فرصت مطالعه‌ی بخش‌هایی از اقیانوس را داده است، آن هم به شیوه‌هایی که ما معمولاً قادر به انجام آن نیستیم. کتب و تصاویر را نمی‌توان با تجربه‌ی غواصی در اقیانوس مقایسه کرد، وقتی از سطح اقیانوس پایین می‌روید و نور محو می‌شود یا زمانی که با چشمان خودتان بستر اقیانوس را می‌بینید.»

مشاهدۀ عجایب اقیانوسی در یکی از عمیق‌ترین گودال‌های دنیا (تصاویر)

(یک ستاره‌ماهی بسیار نادر از دهۀ ۱۹۵۰ تا کنون دیده نشده بود)

تصور می‌شود عجایب زیاد اقیانوس از قبیل ستاره‌ی دریایی Hymenaster قبلاً در ماموریت دانمارکی گالاتیا در اوایل دهه‌ی ۱۹۵۰ کشف شده‌اند. اما برخی از عجیب‌ترین این موجودات دریایی به عقیده‌ی اشنابل ممکن است برای علم ناشناخته باشند.

مترجم: زهرا ذوالقدر

۱
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید