ارتش چین؛ پادشاه خلبان‌ها را رو کرد!

ارتش چین؛ پادشاه خلبان‌ها را رو کرد!

هواپیما‌هایی که تصمیم‌ها را به‌طور خودمختار می‌گیرند، در زمینه‌ی سرعت واکنش، می‌توانند کاملاً بهتر از انسان عمل کنند.

کد خبر : ۱۲۵۰۹۶
بازدید : ۲۶۹

گروهی از پژوهشگران ارتش چین می‌گویند هوش مصنوعی توانسته است در نبرد هوایی نزدیک، خلبان انسانی را شکست دهد.

پژوهشگران ارتش چین می‌گویند که برای نخستین بار، «یک خلبان جنگنده‌ی مبتنی‌بر هوش مصنوعی» توانسته است در درگیری نزدیک هوایی (داگ‌فایت) بهتر از خلبانان انسانی ظاهر شود. خلبان هوش مصنوعی موفق شد مسابقه را در زمان تنها ۹۰ ثانیه تکمیل کند.

پژوهشگران ارتش چین در مقاله‌ای که در مجله‌ی علمی Acta Aeronautica et Astronautica Sinica منتشر شده است می‌گویند: «این هوش مصنوعی می‌تواند با توانایی محاسباتی برتر، به‌طور دقیق‌تری تحولات نبرد را پیش‌بینی کند و ابتکال عمل به خرج دهد.»

پژوهشگران چینی می‌گویند: «دوران پادشاهی هوش مصنوعی در نبرد‌های هوایی، در شرف وقوع است.» بر اساس گزارش خبرگزاری South China Morning Post، نبرد داگ‌فایت موردبحث شامل دو هواپیمای کوچک بال‌ثابت بدون سرنشین بوده است. یکی از این هواپیما‌ها توسط هوش مصنوعی کنترل می‌شد و دیگری تحت کنترل یک اپراتور انسانی بود که روی زمین حضور داشت.

برای استفاده از هوش مصنوعی به‌عنوان خلبان جت جنگنده همچنان چالش‌هایی وجود دارد، با این‌حال پژوهشگران ارتش چین می‌گویند نبرد هوایی موردبحث «امکان‌پذیریِ استفاده از فناوری خلبانی هوش مصنوعی را از لحاظ مهندسی ثابت کرد.»

در ادامه‌ی گزارش می‌خوانیم: «هواپیما‌هایی که تصمیم‌ها را به‌طور خودمختار می‌گیرند، در زمینه‌ی سرعت واکنش، می‌توانند کاملاً بهتر از انسان عمل کنند.»

پژوهشگران ارتش چین می‌گویند یکی از مزایای هوش مصنوعی این است که سیستم‌های مبتنی‌بر این فناوری نگرانی‌هایی مانند نرسیدن اکسیژن به مغز به هنگام مانور‌های سریع یا ترس از مرگ، ندارند.

چین تنها کشوری نیست که پروژه‌ای برای استفاده از هوش مصنوعی در جت‌های جنگنده دارد. ایالات متحده مدتی است که کار روی فناوری مشابهی را شروع کرده. مدتی قبل نیروی هوایی ارتش آمریکا توانست یک جنگنده را ۱۷ ساعت با هوش مصنوعی به پرواز دربیاورد. در سال ۲۰۲۰، هوش مصنوعی شرکت Heron Systems موفق شد در یک نرم‌افزار شبیه‌ساز پرواز، خلبان نیروی هوایی آمریکا را با نتیجه‌ی پنج بر صفر شکست دهد.

منبع: زومیت

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید