امکان فروش سهام عدالت فراهم می‌شود؟

امکان فروش سهام عدالت فراهم می‌شود؟

عشقی درمورد امکان فروش سهام عدالت گفت: باید با توجه به شرایط بازار تصمیم گرفته شود که درصدی از سهام عدالت امکان فروش داشته باشد. شرایط بازار یک دلیل است، اگر قرار باشد امکان فروش سهام عدالت فراهم شود، سهامداران بزرگ آن را می‌خرند و سهام از دست مردم خارج می‌شود. در ابلاغیه‌های مقام معظم رهبری هم تاکید جدی روی بحث نگهداری سهام وجود دارد. ممکن است به مرور بحث فروش هم رخ دهد.

کد خبر : ۱۲۵۳۱۹
بازدید : ۱۰۶۸

مجید عشقی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار آخرین وضعیت آزادسازی سهام عدالت را تشریح کرد.

مجید عشقی با بیان اینکه هنوز درمورد سهام عدالت تصمیم‌گیری نهایی نشده است، توضیح داد: باید مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی برگزار شود. امکان برگزاری این مجامع با حضور یک تا دو درصد سهام‌داران وجود ندارد، زیرا مجمع رسمیت نخواهد یافت. سال ۱۳۹۹ هم با همین معضل مواجه شد. مجامع تشکیل شد، اما ۰.۰۱ درصد سهامداران در مجامع شرکت کردند. البته بر اساس قانون تجارت نوبت دوم مجمع با هر تعداد سهام‌دار برگزار خواهد شد، اما از نظر محتوایی مشارکتی وجود ندارد.

وی ادامه داد: هرکدام از شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی مقیاس بزرگ و ارزش بازار زیادی دارند. باید یک فرمولی وجود داشته باشد که میزان مشارکت مردم در مجامع شرکت‌ها افزایش پیدا کند. بعد از برگزاری مجامع هیات مدیره‌ها باید تعیین تکلیف شوند و تغییر کنند. حل این معضل زمان برده است و اگر برطرف شود بعد از برگزاری مجامع نماد‌ها بازگشایی خواهند شد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: در این راستا هم سازوکاری درحال بررسی است که طبق آن مشمول سهام عدالت قادر باشد نمایندگی حضور در مجمع را به شخص دیگری از جمله شخص حقیقی یا حقوقی بدهد.

عشقی با بیان اینکه منظور از آزادسازی سهام عدالت این است که سهام دیگر دست دولت نیست، عنوان کرد: اقساط سهام عدالت به صورت کامل به دولت پرداخت شده است. این سهام در وثیقه کسی نیست، اما امکان فروش آن وجود ندارد. اگر امکان فروش سهام عدالت را برای همه فراهم کنیم با توجه به تعدد سهام‌داران و ریز بودن سهم‌ها روی ۳۵ شرکت بورسی سهام عدالت فشار فروش سنگینی وارد خواهد شد.

وی تاکید کرد: درحالی که فلسفه سهام عدالت فروش نیست بلکه استفاده بلندمدت از منافع این سهام است. منافع مالکیت و مدیریت سهم دست مردم است. سهام‌داران مستقیم می‌توانند شخصا در مجامع شرکت کنند. در واقع همه منافع سهامداری را دارند فقط نمی‌توانند سهام خود را بفروشند.

عشقی درمورد امکان فروش سهام عدالت نیز گفت: باید با توجه به شرایط بازار تصمیم گرفته شود که درصدی از سهام عدالت امکان فروش داشته باشد. شرایط بازار یک دلیل است، اگر قرار باشد امکان فروش سهام عدالت فراهم شود، سهامداران بزرگ آن را می‌خرند و سهام از دست مردم خارج می‌شود. در ابلاغیه‌های مقام معظم رهبری هم تاکید جدی روی بحث نگهداری سهام وجود دارد. ممکن است به مرور بحث فروش هم رخ دهد.

وی همچنین درمورد آخرین تصمیم‌گیری درمورد ۱۳ شرکت غیربورسی سهام عدالت عنوان کرد: سازمان خصوصی متولی تشکیل هلدینگ ۱۳ شرکت غیربورسی سهام عدالت است. البته اخیرا این تصمیم گرفته شد که از ۱۳ شرکت، شرکت‌هایی که شرایطش را دارند در بورس یا فرابورس پذیرش شوند و شرکت‌های باقی مانده به هلدینگ تبدیل شوند.

منبع: ایسنا

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید