کلیسایی به نام سردار رومی

کلیسایی به نام سردار رومی

جمعیت ارمنه تهران از نیمه دوم قرن بیستم میلادی کم‌کم، درحال افزایش بود و مسیحیان بیشتر محله‌های تهران کلیسایی نزدیک خودشان برای عبادت و انجام مراسم‌ مذهبی نداشتند، به همین دلیل خیّر ارمنی به نام مارکام سرکیسیان تصمیم گرفت کلیسای بزرگ‌تری در محدوده مرکزی شهر بسازند و همان جا مرکز خلیفه‌گری جدید باشد.

کد خبر : ۱۲۵۴۵۹
بازدید : ۳۱۰

تا قبل از آن کلیسای مریم مقدس در خیابان میرزا کوچک خان مرکز خلیفه گری و کلیسای جامع ارمنی‌ها بود. سرکیسیان زمینی در نبش خیابان ویلا خرید اما قبل از ساخت کلیسا از دنیا رفت.

بعد از مرگ مارکام سرکیسیان، پسرانش گورکن و وازگن سرکیسیان هزینه‌های ساخت کلیسا را پرداخت کردند و مهندس اوژن آفتاندلیانس، کلیسا را با سبک معماری قرون وسطی و معماری عصر جدید ارمنستان طراحی کرد. ساخت و ساز کلیسا سال ۱۳۴۹ توسط لئون کشیشیان آغاز و ۳ سال بعد یعنی ۹ اردیبهشت ۱۳۵۲ با هزینه‌ای نزدیک به سه و نیم میلیون تومان با نام سرکیس مقدس افتتاح شد.

در مراسم افتتاح کلیسا بیش از ۵ هزار نفر از ارامنه تهران حضور داشتند و همان زمان مقر خلیفه‌گری ارامنه تهران از کلیسای مریم مقدس به این محل جدید انتقال پیدا کرد.این کلیسا که بر پایه نقشه بازیلیکا (کلیساهای مهم و بزرگ که به شکل صلیب است) ساخته شده در سال‌های دفاع مقدس با اصابت موشک، بخشی از آن آسیب دید و سال‌های بعد مرمت شد.

سرکیس مقدس از سرداران روم در سده چهارم میلادی بود و به خاطر مسیحی بودن، تحت تعقیب و همراه پسرش به ارمنستان فرار کرد اما تیران، پادشاه ارمنستان هم تحت فشار امپراطور روم، آنها را اخراج کرد. بعد از آن سرکیس مقدس و پسرش به ایران فرار کردند و به خدمت ارتش شاپور دوم درآمدند اما این مسیحی در ایران هم سرنوشت خوبی نداشت و در نهایت به اتهام تبلیغ مسیحیت در بین سربازان به مرگ محکوم شد.

منبع: همشهری
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید