در بازار اقلام‌ اساسی پایانی سال چه می‌گذرد؟

در بازار اقلام‌ اساسی پایانی سال چه می‌گذرد؟

بسیاری از مسئولان وزارت جهاد اذعان می کنند که با توجه به شرایط مساعد تولید و ذخیره سازی مناسب شاهد آرامش و تثبیت قیمت اقلام اساسی خواهیم بود.

کد خبر : ۱۲۵۴۸۸
بازدید : ۱۰۳

با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال تقاضا برای خرید کالاهای اساسی در بازار افزایش یافته که این موضوع زمینه را برای سوء استفاده و التهاب قیمت در بازار فراهم کرده است.

بررسی های میدانی نشان می دهد که طرح فجر تا فطر در فروشگاه های زنجیره ای در حال اجراست و همواره در توزیع هیچ یک از اقلام اساسی و راهبردی سبد خانوار همچون گوشت، مرغ، ماهی، برنج، روغن، حبوبات، تخم‌مرغ، آجیل و خشکبار کمبودی وجود ندارد و تمامی قفسه ها مملو از کالاست.

آقای شاهپور علایی مقدم معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد گفت: ۱۵ هزارتن سیب و پرتقال برای شب عید ذخیره سازی شده که با این وجود مشکلی برای تامین محصولات در ایام پایانی سال نداریم.

علایی مقدم گفت: علی رغم تاثیر نوسان نرخ ارز بر قسمت کالا و خدمات، تمام تلاش خود را برای کنترل بازار انجام می دهیم که در این راستا فرمانداران و بخشداران هم باید به کمک وزارت جهاد آیند.

بنابر اعلام دفتر بازرگانی داخلی کالاهای کشاورزی، نمایشگاه عرضه مستقیم کالاهای اساسی و ضروری از ۱۸ اسفند ماه در سراسر کشور آغاز شده و تا ۲۸ اسفند ادامه دارد که در این نمایشگاه ها، تمامی کالاها ۱۰ درصد کمتر از قیمت بازار عرضه می شود.

با توجه به اجرای طرح فجر تا فطر در فروشگاه های زنجیره ای مبنی بر توزیع ۳۴ قلم کالای اساسی با تخفیف ۱۰ تا ۲۵ درصد در کنار عرضه مستقیم کالا در نمایشگاه های بهاره انتظار می رود که شاهد تثبیت قیمت کالاهای اساسی و آرامش حاکم بر بازار باشیم.

کمبودی در توزیع گوشت قرمز نداریم

آقای منصور پوریان رئیس شورای تامین کنندگان دام از ثبات قیمت گوشت در بازار خبرداد و گفت: با توجه به وضعیت مناسب زایش دام و افزایش عرضه از اواخر اسفند به بازار، کمبودی در توزیع گوشت نداریم.

به گفته او، امسال شرایط عرضه دام به سبب بارش ها مناسب است؛ بنابراین برنامه ریزی مناسبی برای تولید باید انجام شود چراکه طبق روال همه ساله، تقاضا برای خرید در ۶ ماهه اول سال کم است.

پوریان ادامه داد: با توجه به ذخیره سازی مناسب گوشت منجمد و زایش های مناسب، کمبودی در بحث عرضه دام و گوشت نداریم که بخواهد بخشی از کسری نیاز کشور از طریق واردات تامین شود.

رئیس شورای تامین کنندگان دام قیمت کنونی هرکیلو دام زنده سبک در میادین را ۱۳۵ تا ۱۳۸ هزارتومان و دام سنگین ۱۳۲ هزارتومان اعلام کرد و گفت: براین اساس هرکیلو لاشه با نرخ ۲۷۰ تا ۲۷۵ هزارتومان عرضه می شود و فروش گوشت با نرخ های کاذب ارتباطی به تولید ندارد.

با توجه به آنکه زایش های اوایل زمستان از اواخر اسفند وارد بازار می شود، بنابراین با ازدیاد عرضه، قیمت گوشت در بازار کاهش می یابد.

نگرانی بابت تامین مرغ شب عید نداریم

آقای محمد یوسفی گفت: قیمت کنونی هرکیلو مرغ زنده درب مرغداری ۴۸ تا ۵۰ هزارتومان و مرغ گرم در خرده فروشی ها ۶۸ تا ۷۳ هزارتومان است.

به گفته او، با توجه به شرایط جوجه ریزی و ذخایر پشتیبانی امور دام، مشکلی در تامین مرغ بازار شب عید نداریم.

یوسفی از توزیع روزانه ۶ هزار و ۸۰۰ تا ۷ هزارتن مرغ گرم در سطح کشور خبر داد.

رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی گفت: با توجه به ذخایر مناسب مرغ منجمد و عرضه توسط پشتیبانی امور دام‌ پیش بینی می شود که جلوی التهابات قیمت در بازار گرفته شود.

تلاطمی در بازار میوه شب عید نداریم

آقای مصطفی دارایی نژاد رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی گفت: بخش خصوصی از ۵ اسفند اقدام به توزیع سیب و پرتقال در بازار کرده است.

به گفته او، روزانه ۵ هزارتن سیب و پرتقال در بازار توزیع می شود و بنابر برنامه ریزی های صورت گرفته قرار است از ۲۰ اسفند ۲ هزارتن عرضه روزانه سیب و پرتقال افزایش یابد.

دارایی نژاد قیمت هرکیلو پرتقال ۱۲ تا ۱۸ هزارتومان، سیب سلماس ۱۵ تا ۲۵ هزارتومان، سیب میانه و مراغه ۳۰ هزارتومان و سیب سوپرلوکس ۳۵ هزارتومان اعلام کرد.

رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه میوه نداریم، گفت: با توجه به ذخایر مناسب سیب و پرتقال، بازار میوه شب عید نوسانی نخواهد داشت.

سود منطقی ماهی از مزرعه تا بازار ۲۵ درصد است

آقای ارسلان قاسمی‌مدیرعامل اتحادیه تکثیر و پرورش صادرات آبزیان گفت: با توجه به شرایط مساعد تولید و تقارن ماه رمضان با نوروز، بازار ماهی شب عید نوسانی ندارد.

به گفته او، برآورد ما حاکی از آن است که تولید آبزیان به یک میلیون تن برسد که با این وجود کمبودی در عرضه نداریم.

قاسمی اختلاف منطقی ماهی از مزرعه تا بازار را ۲۵ درصد اعلام کرد و گفت: در برخی گونه های آبزیان اختلاف قیمت ۲۰۰ تا ۲۵۰ درصد است، اما در خصوص قزل آلا اختلاف قیمت به ۲۵ درصد نزدیک است.

با توجه به سیاست وزارت جهاد مبنی بر ذخیره سازی مناسب و آغاز طرح فجر تا فطر پیش بینی می شود که نوسان خاصی در بازار رخ ندهد؛ از این رو انتظار می رود که با اعمال بازرسان اتاق اصناف و وزارت جهاد از سودجویی عوامل واسطه و دلال جلوگیری شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید