طول درمان اگزما چه مدت است؟

طول درمان اگزما چه مدت است؟

نسیم مظلومی توتونچی، متخصص پوست و مو و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان این که افراد مبتلا به اگزما، دوره‌های طولانی خشکی، خارش و دانه‌های آبدار پوست را تجربه می‌کنند، گفت: اولین قدم درمان استفاده از شوینده‌های مناسبی است که از PH پایینی برخوردار باشند. (شوینده‌های غیر صابونی)

کد خبر : ۱۲۵۵۷۷
بازدید : ۲۳۲

یک متخصص پوست و مو، بهترین روش درمان اگزمای پوستی را تشریح کرد.

نسیم مظلومی توتونچی، متخصص پوست و مو و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان این که افراد مبتلا به اگزما، دوره‌های طولانی خشکی، خارش و دانه‌های آبدار پوست را تجربه می‌کنند، گفت: اولین قدم درمان استفاده از شوینده‌های مناسبی است که از PH پایینی برخوردار باشند. (شوینده‌های غیر صابونی)

توتونچی چرب کردن پوست دست را دومین اقدام مناسب درمان اگزما دانست.

وی همچنین اسرین (ucerin) و اوره ۵٪ را از بهترین چرب کننده‌های دست در این بیماری برشمرد.

وی خاطر نشان کرد: تماس دست با مواد اسیدی، قلیایی و شوینده صابونی، تحریک کنندگی بیشتری در این بیماران ایجاد می‌کند.

این استاد پوست گفت: مهمترین اقدام قبل از شروع کار منزل این است که دست‌ها را چرب کنند، پس از آن دستکش نخی بپوشند و در آخر دستکش پلاستیکی به دست کنند.

توتونچی ادامه داد: برای استفاده صحیح از دستکش باید دست‌ها را هر دو الی سه ساعت از دستکش‌ها خارج کرد و مجدداً با ماده چرب کننده چرب و دوباره اقدام به پوشیدن دستکش نخی و سپس دستکش پلاستیکی کرد.

کارشناس برنامه در پاسخ به این سوال که آیا اگزما همان حساس شدن پوست است گفت: حساسیت نوعی خشکی و خارش پوست است، اما افرادی که مبتلا به اگزما هستند، زمینه‌های سرشتی این بیماری را به همراه دارند گرچه ممکن است: این بیماری به دنبال تماس با اسید، باز و مواد خارجی تحریک کننده پوست ایجاد شده باشد. (اگزمای شغلی)

وی ادامه داد: اگزما با خشکی، خارش و پوسته ریزی شروع می‌شود و ممکن است با ترک‌های پوستی و تاول نیز همراه شود.

وی تاکید کرد: فرد مبتلا باید از سیر بیماری خود مطلع باشد، افرد باید بداند: در زمان بروز اگزما لایه محافظ پوست از بین رفته است و فرد نیازمند درمان طولانی مدت است.

این متخصص پوست و مو یادآور شد: افراد مبتلا به اگزما ممکن است در تاریخچه بیماریشان، سابقه ابتلا به آسم را نیز گزارش کنند، همچنین ممکن است: سابقه بیماری‌های آتوپیک (حساسیتی) را در پدر، مادر، خواهر یا برادر داشته باشند.

این استاد دانشگاه از تشابهات ظاهری اگزما با بیماری پسوریازیس نام برد و انجام نمونه برداری را از راه‌های تشخیص و افتراغ این بیماری دانست.

وی ادامه داد: پس از تشخیص قطعی اگزما توسط پزشک، اقداماتی از جمله: اصلاح شوینده ها، تجویز درمان‌های ضد التهابی (کرم‌های کورتیکواستروئیدی) و چرب کردن مداوم دست با چرب کننده‌های مناسب، پیشنهاد می‌شود.

توتونچی افزود: روش استفاده از پماد‌های کورتونی به این صورت است؛ دو هفته اول هرشب و پس از آن یک شب در میان و سپس تا دو بار در هفته ادامه می‌یابد.

او تاکید کرد: قطع ناگهانی این پماد‌ها باعث عود مجدد اگزما می‌شود.

کارشناس برنامه در پاسخ به این سؤال که طول درمان اگزما چه مدت است گفت: اگزما به طور کلی درمان نمی‌شود و تنها کنترل می‌شود.

وی انتخاب شوینده مناسب، جلوگیری از تحریکات پوستی (هوای سرد و خشک)، چرب کردن مداوم پوست و پوشیدن دستکش نخی را از جمله راه‌های کنترل این بیماری برشمرد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا اگزما با اختلال عملکرد ارگانی از بدن همراه است گفت: اگزما هیچ ربطی به اختلال عملکرد بدن ندارد و هیچ گونه آسیبی به سیستم داخلی بدن از جمله کبد نمی‌زند.

وی افراد را از مالیدن مواد ناشناخته به پوست که توسط افراد غیرمتخصص توصیه می‌شوند پرهیز داد.

توتونچی به افراد به خصوص بانوان توصیه کرد: با دیدن کوچکترین علائم پوستی از جمله خشکی، خارش و ترک‌های پوستی به پزشک مراجعه کنند؛ زیرا درمان در مراحل اولیه بیماری بسیار راحت‌تر است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید