M۶۰ AVLB؛ خودرو زرهی آمریکایی که به پل تبدیل می‌شود

M۶۰ AVLB؛ خودرو زرهی آمریکایی که به پل تبدیل می‌شود

پنتاگون اعلام کرده است که در بسته کمک‌های نظامی جدید خود به اوکراین، خودرو‌های زرهی AVLB و راکت توپخانه ۲۲۷ میلیمتری، گلوله توپخانه ۱۵۵ و ۱۰۵ میلیمتری، مهمات توپ خودکار ۲۵ میلیمتری، مهمات‌های نابود کننده و دیگر آیتم‌ها را به کی یف خواهد داد.

کد خبر : ۱۲۵۷۱۰
بازدید : ۳۹۲

دوری دیگر از کمک‌های نظامی ایالات متحده به اوکراین، برای اولین بار شامل خودرو‌های زرهی موسوم به AVLB خواهد بود. این خودرو زرهی که از تانک M۶۰ Patton متعلق به دوران جنگ سرد مشتق شده، می‌تواند یک پل تا شدنی را برای کمک به نیرو‌های خودی باز کرده تا تانک‌ها و دیگر خودرو‌های زرهی سنگین از روی آب‌ها یا دیگر موانع مانند خندق‌ها عبور کنند. اعلام این خبر که ارتش اوکراین به زودی این خودرو زرهی را نیز دریافت خواهد کرد نشان می‌دهد که کشور‌های غربی در حال آماده شدن برای ارسال تانک‌های مدرن و خودروهی زرهی سنگین به جبهه اوکراین هستند.

M۶۰ AVLB؛ خودرو زرهی آمریکایی که به پل تبدیل می‌شود

پنتاگون اعلام کرده است که در بسته کمک‌های نظامی جدید خود به اوکراین، خودرو‌های زرهی AVLB و راکت توپخانه ۲۲۷ میلیمتری، گلوله توپخانه ۱۵۵ و ۱۰۵ میلیمتری، مهمات توپ خودکار ۲۵ میلیمتری، مهمات‌های نابود کننده و دیگر آیتم‌ها را به کی یف خواهد داد. ارزش کلی این بسته ۴۰۰ میلیون است و کاملاً از انبار‌های خود ارتش ایالات متحده تامین خواهد شد. هنوز به تعداد خودرو‌های زرهی AVLB که به اوکراین ارسال خواهد شد اشاره‌ای نشده است. این خودرو زرهی در اختیار نیرو‌های تفنگدار دریایی و نیروی زمینی ارتش ایالات متحده بوده و قرار است با نسخه‌ای که از تانک M۱ Abrams مشتق شده، جایگزین شوند.

خودرو زرهی آمریکایی

استفاده از خودرو‌های زرهی AVLB بر پایه M۶۰ در دهه ۱۹۸۰ توسط نیرو‌های تفنگدار ویژه آغاز شد، اما طراحی پایه این خودرو بسیار قدیمی‌تر است. ارتش ایالات متحده اولین بار در اوایل دهه ۱۹۶۰ بود که از این طراحی استفاده کرد. اولین نمونه این خودرو زرهی که بر اساس تانک M۶۰ ساخته شده بود در سال ۱۹۵۷ وارد سرویس شد. تفاوت اولیه بین M۶۰ AVLB با دو خدمه و تانک M۶۰، برداشته شدن برجک تانک و جایگزینی آن با یک مکانیزم هیدرولیک استقرار پل است.

از دیگر تغییرات کمتر آشکارتر می‌تواند به ساختار درونی برای استقرار پل اشاره کرد. در قسمت جلوی بدنه، جایی که در تانک M۶۰ راننده می‌نشیند، در خودرو M۶۰ AVLB شاهد تعداد زیادی ساختار هیدرولیکی هستیم. به همین خاطر راننده این خودرو همراه با فرمانده، در جایگاه جدیدی در مرکز بدنه می‌نشیند، جایی که پیش‌تر جای رینگ برجک بود.

خودرو زرهی آمریکایی

خود پل نیز به دو نیم تقسیم شده و وقتی خودرو در حال حرکت است تا می‌شود و سپس به کمک مکانیزم استقرار و باز کردن پل، مستقر می‌شود. طرح اولیه این پل حدود ۱۸.۳ متر طول داشته و عرض آن نیز ۳.۸ متر عرض دارد. در طی سال‌ها طرح‌های جدیدی ارائه شده که هر بار نرخ وزن آن افزایش یافته است. اینکه این پل چه وزنی را می‌تواند تحمل کند به شیوه استقرار آن بستگی دارد، و هر چه سطح بیشتری از آن روی زمین قرار داشته باشد وزن بیشتری را نیز تحمل خواهد کرد. برای مثال، نسخه پلی که در M۶۰ AVLB به کار می‌رود می‌تواند وزن نسل کنونی تانک‌های M۱A۲ SEPv را تحمل کند، تانکی که حدود ۷۲ تن وزن دارد، اما این توانایی تنها در صورتی است که پل روی شکافی حداکثر به طول ۱۴.۶ متر قرار گیرد.

خودرو زرهی آمریکایی

استقرار پل حدود ۲ تا ۵ دقیقه طول کشیده و بستن دوباره آن نیز حدود ۱۰ دقیقه وقت می‌گیرد. خودرو زرهی M۶۰ AVLB هیچ سلاحی ندارد، اما بدنه زرهی آن از خدمه در هنگام عملیات محافظت می‌کند. در مورد دیگر قابلیت‌های دفاعی، M۶۰ AVLB می‌تواند به لانچر‌هایی برای پرتاب نارنجک دودزا یا خلق صفحه‌های دودی وسیع‌تر با پمپاژ سوخت به سیستم اگزوز مجهز شود. تعداد اندکی از خودرو‌های زرهی M۶۰ AVLB می‌توانند برای اوکراینی‌ها بسیار مفید باشند، هم در پشتیبانی از عملیت‌های تهاجمی و هم باز کردن راه‌هایی برای واحد‌ها به منظور عقب نشینی‌های استراتژیک یا تغییر موقعیت در شرایط دفاعی.

خودرو زرهی آمریکایی

لازم به ذکر است که M۶۰ AVLB برای استفاده روی رودخانه‌های بزرگ یا شکاف‌هایی به عرض بیش از ۱۸ متر را ندارد و تنها برای شکاف‌ها یا خندق‌ها و مجاری آبی کمتر از این عدد می‌توان آن‌ها را به کار گرفت.

منبع: روزیاتو

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید