پیش بینی بورس فردا ۲۲ اسفند ۱۴۰۱

پیش بینی بورس فردا ۲۲ اسفند ۱۴۰۱

بورس تهران در روز جاری به روند پرعرضه روز گذشته خود ادامه داد و نماگر‌های اصلی بازار رنگ سرخ به خود گرفتند. بورس فردا چگونه خواهد بود؟

کد خبر : ۱۲۵۸۵۸
بازدید : ۲۸۱

برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس دیروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی در انتظار بورس فردا است.

بورس امروز در ادامه معاملات پرعرضه‌ای که از نیمه روز گذشته آغاز شد، با فشار فروش نسبتا زیادی کار خود را آغاز کرد و برای دومین روز متوالی به ریزش قیمت دلار در بازار آزاد واکنش منفی نشان داد. شاخص کل بورس طی معاملات روز جاری با کاهش ۱.۸۵ درصدی، بار دیگر کانال ۱.۸ میلیون واحدی را از دست داد و در محدوده ۱.۷۸۳ میلیون واحدی قرار گرفت. در سمت دیگر شاخص هم‌وزن نیز که روز گذشته توانسته بود برخلاف شاخص کل، بازدهی مثبتی را به ثبت برساند، امروز با کاهش ۱.۷۵ درصدی همراه شد و البته همچنان عملکرد بهتری از نماگر اصلی بازار دارد.

ارزش معاملات خرد سهام نیز در بازار امروز با ثبت عدد ۶۸۹۸ میلیارد تومان، روندی کاهشی نسبت به روز گذشته داشت و در کنار این موضوع شاهد خروج پول ۹۶۱ میلیارد تومانی از سمت کد‌های حقیقی بودیم.

شروع روند کاهشی قیمت دلار در بازار آزاد از زمان سفر رافائل گروسی به ایران و ایجاد توافقی جدید با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اکنون با اعلام توافق با کشور عربستان و انتشار خبر‌های مثبتی در رابطه با احتمال تبادل زندانیان، آزادسازی اموال بلوکه شده ایران و...، وارد فاز جدیدی شده است و روز گذشته شاهد کاهش نرخ دلار بازار آزاد تا کانال ۴۳ هزار تومان بودیم.

برخی از کارشناسان عنوان می‌کنند که این موضوع دلیل اصلی نگرانی بورسی‌ها و ریزش بازار است و از طرف دیگر برخی از کارشناسان اعتقاد دارند که ریزش بیشتری برای دلار نخواهیم داشت و از همه مهم‌تر ثبت نرخ‌های مناسب در مرکز مبادله ارزی است که می‌تواند محرک مهمی برای ادامه روند صعودی بورس تهران باشد. در ادامه با بررسی شرایط موجود و روند‌های روزانه، تلاش خواهیم کرد که به پیش بینی بورس فردا بپردازیم.

پیش بینی بورس فردا

کاهش بورس با ریزش دلار ادامه دارد؟

ریزش سنگین نرخ دلار در بازار آزاد طی روز‌های اخیر که موجب کاهش قیمت ۲۷ درصدی این اسکناس آمریکایی تنها در ۱۰ روز شده است، موجی از احتیاط را به بازار‌های مختلف تزریق کرده که به نظر بورس تهران را نیز شامل می‌شود. پس از افزایش نزدیک به ۱۰۰ درصدی نرخ دلار در ماه‌های گذشته که به محرکی قدرتمند برای بازار سهام تبدیل شده بود، اکنون شاهد چشم‌انداز کاهشی برای آن هستیم که بورسی‌ها را نیز تا حدی محتاط کرده است.

با این حال، اما برخی از کارشناسان اعتقاد دارند که این واکنش زیاد به طول نخواهد انجامید و به زودی شاهد از سر گیری روند صعودی در بازار سهام خواهیم بود که این موضوع دلایل مهمی را نیز پشت خود دارد.

یکی از این دلایل، نرخ دلاری است که بورس تهران طبق آن معامله می‌شود. حذف ارز ۲۸۵۰۰ تومانی برای شرکت‌ها و تبدیل آن به نرخ مرکز مبادله ارزی است که می‌تواند سودآوری شرکت‌ها را با جهش بسیار خوبی همراه کند، اما از آنجا که اثرات آن هنوز در صورت‌های مالی شرکت‌ها منعکس نشده و احتمالا در پایان فصل بهار شاهد آن باشیم، فعلا اثر آن در تابلوی معاملات سهام به صورت جدی دیده نمی‌شود.

از دلایل دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد، منافعی است که توافقات اخیر و احتمال احیای برجام برای شرکت‌ها به ارمغان می‌آورد و می‌تواند گروه‌های دلاری و ریالی را همزمان منتفع کند بنابراین انتظار می‌رود که اهالی بازار سهام طی روز‌های آینده نگاه منطقی‌تری به این موضوع داشته باشند. از سمت دیگر کارشناسان اقتصادی اعتقاد دارند که با توجه به متغیر‌های اقتصادی حال حاضر کشور و فارغ از مباحث سیاسی، نرخ ارز نمی‌تواند کاهش بیشتری از حوالی کانال ۴۰ هزار تومان داشته باشد و این موضوع خود به یک ثبات در بازار ارز منجر می‌شود.

پیش بینی بورس فردا

کاهش فشار فروش در واپسین روز‌های سال

یکی از دلایل فشار فروش ایجاد شده در بازار با نزدیک شدن به پایان سال، حجم بالای فروش سهام توسط هلدینگ‌ها و شرکت‌های بزرگ برای پرداخت حقوق و مزایای کارمندان است که هم‌زمان با سررسید اعتبار کارگزاری‌ها، فشار عرضه مضاعفی را بر بورس تهران وارد می‌کند.

اکنون با نزدیک شدن به آخرین روز‌های سال و از آنجا که برداشت پول از حساب کارگزاری‌ها به حداقل دو روز کاری نیاز دارد، انتظار می‌رود در روز‌های انتهایی هفته شاهد کم شدن عرضه‌ها و برتری تقاضا باشیم تا پایان سبزی را برای سال ۱۴۰۱ شاهد باشیم و با امید بیشتری به پیشواز سال جدید برویم. از این رو انتظار می‌رود که در ادامه، تقاضا بتواند به مرور بر عرضه‌ها غلبه کند و رنگ سهام و نماگر‌های بازار به سمت سبز تغییر کند.

نگاهی به روند‌های روزانه

نگاهی به روند روزانه متغیر‌های بورس امروز نشان می‌دهد که فروشندگان از همان ابتدای معاملات با قدرت نسبتا بالایی فعالیت خود را آغاز کردند و تا انتهای بازار نیز این روند پرقدرت فروش ادامه داشت و در برخی از مواقع نیز شدت بیشتری را تجربه کرده است. با توجه به نکات ذکر شده در بالا و رشدی که قیمت دلار در بازار آزاد تا میانه کانال ۴۵ هزار تومان تجربه کرده است، انتظار می‌رود که بورس فردا با فشار فروش معاملات خود را آغاز کند، اما به مرور شاهد قدرت گرفتن تقاضا و برتری آن نسبت به عرضه‌ها باشیم.

منبع: فردای اقتصاد

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید