(ویدئو) پدیده‌ای نادر در قطب شمال؛ انگشت مرگ هر چه را لمس کند منجمد می‌شود!

(ویدئو) پدیده‌ای نادر در قطب شمال؛ انگشت مرگ هر چه را لمس کند منجمد می‌شود!

برینکل یا انگشت مرگ یک پدیده طبیعی در آب‌های قطب شمال است

کد خبر : ۱۲۶۳۲۲
بازدید : ۴۸۷۰

"برینکل" هر چیزی را که لمس می‌کند منجمد می‌کند و باعث مرگ چندین گونه در کف دریا می‌شود. یک گروه فیلمبرداری بی بی سی توانستند تصاویری از این پدیده نادر و دشوار ثبت کنند که فقط در آب‌های یخی قطب شمال رخ می‌دهد. "برینکل" که "انگشت مرگ" نیز نامیده می‌شود، در واقع نوعی ستون یخی است که توسط آب نمک تشکیل شده و زمانی که به کف دریا برسد به سرعت هر چیزی را که لمس می‌کند منجمد می‌کند.

در مکان‌های یخی مانند قطب جنوب، یخ زدن آب نمک باعث تشکیل یخ جامد نمی‌شود، اتفاقی که می‌افتد، تشکیل یک ساختار اسفنجی با مقدار زیادی آب دریای غلیظ نمکی، با کانال‌های کوچکی است که آب نمک در آن جریان دارد. در فصل‌های زمستان در قطب جنوب، هوای بالای کوه‌های یخ می‌تواند به دمای -۲۰ درجه سانتی گراد برسد. با این حال، در مورد آب دریا که حدود -۱.۹ درجه سانتیگراد است، همین اتفاق نمی‌افتد.

گرما به طور طبیعی از مکان‌های گرم‌تر، مانند کف دریا، به مکان‌های خنک‌تر، مانند هوای بالای کوه‌های یخ، حرکت می‌کند. در این فرآیند، ستون‌هایی با غلظت نمک که وجود دارند، یخ می‌زنند و باعث می‌شود سرما در کانال‌های ستون یخ‌زده فرو رفته و یک «برینکل» را تشکیل دهد.

"برینکل" به دلیل غلظت نمک از آب دریا متراکم‌تر است، در نهایت مانند یک گردباد پایین دریا می‌آید و از آنجایی که هوا بسیار سرد است و دمای آن کمتر از آب است، برینکل‌ها با سرعت ۳۰ سانتی متر در ساعت رشد می‌کنند. زمانی که استالاکتیت‌های یخی به پایین می‌رسند، این فرآیند متوقف نمی‌شود و در نهایت با تماس با شن‌های دریا، همه چیز را در اطراف خود منجمد می‌کنند. گونه‌های دریایی مانند ستاره‌های دریایی و خارپشت‌های دریایی که به دلیل سرعت انجماد نمی‌توانند فرار کنند قربانیان آن هستند.

منبع: پارسینه

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید