همه چیز درباره ماه‌نشان، گنج ناشناخته استان زنجان

همه چیز درباره ماه‌نشان، گنج ناشناخته استان زنجان

شهرستان ماه‌نشان، یکی از شهرستان‌های استان زنجان و شهر ماه‌نشان مرکز این شهرستان است. این شهر در فاصله ۱۱۳ کیلومتری غرب زنجان قرار واقع شده است. مرتفع‌ترین قسمت این شهرستان کوه بلقیس با ارتفاع ۳۳۰۰ متر است. این شهرستان قدمتی ۴۰۰۰ ساله دارد و در زمان مهاجرت آریایی‌ها به این سرزمین، ساخته شده است، گواه این موضوع هم وجود بنایی تاریخی مثل کهن دژ یا همان قلعه بهستان مربوط به دوران سکونت ماد‌ها است

کد خبر : ۱۲۶۵۳۹
بازدید : ۱۸۴۷

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ماه‌نشان گفت: شهرستان ماه‌نشان مقصدی بکر و دیدنی برای تور‌های گردشگری است.

نجف‌علی عزیزی در آستانه عید نوروز با دعوت از گردشگران خارجی و داخلی به ماه‌نشان، با اشاره به ظرفیت‌های بی‌نظیر این منطقه، اظهار کرد: ماهنشان جاذبه‌های گردشگری زیادی دارد.

وی با اشاره به وجود قلعه باستانی بهستان واقع در روستای بهستان (۱۲ کیلومتری شهر ماهنشان)، افزود: کوه‌های آلاداغلار که به کوه‌های رنگارنگ نیز شهرت دارد، یکی از زیباترین مناظر طبیعی ماهنشان بوده و این کوه‌ها در مسیر زنجان به ماهنشان واقع شده که با ظاهر و چشم‌انداز منحصر به فرد خود، زیبایی خاصی به این جاده بخشیده است.

عزیزی به دریاچه خندقلو در حوالی روستای پری، قلعه لک‌لک‌ها در روستای شکورچی و مسیر دیدنی در منطقه پری اشاره کرد و ادامه داد: این موارد بخشی از جاذبه‌ها و مناطق دیدنی و گردشگری این شهرستان زیبا است.

این مسئول به گردشگران توصیه کرد ماه‌نشان را مقصد سفر خود قرار دهند و از معدن بایچه‌باغ، مناطق بکر روستای ارزه‌خوران نیز دیدن کنند.

وی با اشاره به اینکه روستای علم‌کندی یکی منطقه‌های هدف گردشگری شهرستان است، اذعان کرد: روستای پلکانی قوزلو یکی از مناطق دیدنی است که به نوعی ماسوله استان نامیده می‌شود.

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ماه‌نشان با بیان اینکه روستای پلکانی قوزلو در دهستان قلتوق و از روستا‌های منطقه انگوران استان زنجان به شمار می‌رود، ابراز کرد: خانه‌های بوم‌گردی در این روستا دایر هستند که از حضور گردشگران استقبال می‌کنند.

وی ییلاقات علم کندی، معدن مس بایچه باغ، روستا‌های خورجهان، چهار قشلاق، قلعه گنج و حسینیه ارزوخوران را از دیگر جاذبه‌های دیدنی این منطقه برشمرد.

عزیزی با اشاره به جاذبه‌های بکر و دیدنی روستای خورجهان، خاطرنشان کرد: چند خانه بوم‌گردی در ماه‌نشان داریم که فعال‌ترین آن بوم‌گردی انگوران در روستای انگوران است که از توریست‌ها و مسافران دعوت می‌کنیم حتما از این مکان بازدید کنند.

شهرستان ماه‌نشان، یکی از شهرستان‌های استان زنجان و شهر ماه‌نشان مرکز این شهرستان است. این شهر در فاصله ۱۱۳ کیلومتری غرب زنجان قرار واقع شده است. مرتفع‌ترین قسمت این شهرستان کوه بلقیس با ارتفاع ۳۳۰۰ متر است. این شهرستان قدمتی ۴۰۰۰ ساله دارد و در زمان مهاجرت آریایی‌ها به این سرزمین، ساخته شده است، گواه این موضوع هم وجود بنایی تاریخی مثل کهن دژ یا همان قلعه بهستان مربوط به دوران سکونت ماد‌ها است.

همچنین ۱۸۴ اثر تاریخی گردشگری در شهرستان ماه‌نشان وجود دارد که بخشی از این آثار تاریخی مربوط به دوران عصر «مفرغ» با قدمت پنج هزار سال است. ماه‌نشان برای سال‌ها محل حکومت ماد‌ها بوده که آثار تاریخی متعددی از آن دوران هنوز هم باقی‌مانده است. محل اصلی زندگی ماد‌ها در روستای به نام مادآباد بوده که ۱۵ کیلومتر با شهر ماه‌نشان فاصله دارد.

منبع: ایسنا

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید